Saturday, July 25, 2020

COVID-19: Masyarakat leka undang gelombang kedua





Bilangan kes positif COVID-19 yang meningkat kepada dua digit memberi kerisauan kepada banyak pihak khususnya Kementerian Kesihatan yang sentiasa mengingatkan rakyat Malaysia untuk mengikut SOP, menjaga jarak dan mencuci tangan.

Pertambahan kes ini kerana warganegara Malaysia dan bukan warganegara yang baru pulang ke dalam negara membawa sekali virus korona ke dalam masyarakat. Mereka yang dikenal pasti ini diminta berada di rumah sebagai sebahagian daripada proses kuarantin selama 14 hari. Bagi mengawal pergerakan, mereka dipasang gelang tangan berwarna merah jambu sehingga selesai tempoh kuarantin.

Dalam keadaan begitu pun, terdapat juga yang keluar dari kawasan rumah dan makan secara terbuka di restoran. Apabila kedapatan, ia menggemparkan masyarakat dan menggesa pihak berkuasa melihat kembali dasar sedia ada supaya orang yang dikuarantin ini mengikut peraturan yang ditetapkan.

Kementerian Kesihatan mengenal pasti 13 kluster baru yang muncul sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) seperti seperti kluster restoran di Brickfields, Kuala Lumpur, kluster Stutong di Sarawak, kluster pesakit dalam siasatan (PUI) Pitakwa, kluster PUI Shirala, kluster Pusat Perubatan Kuching dan kluster Jupiter.

Kluster yang pulang dari luar negara menyumbang kepada peningkatan kes positif yang tidak dapat dihalang. Antara kes import ini dari Singapura, Australia, Filipina, Pakistan dan Qatar.

Tiga kluster baru yang diumumkan ialah kluster Elsa yang melibatkan bukan warganegara (krew kapal) dan kluster yang melibatkan warganegara kluster PUI (Pesakit Dalam Siasatan) Ramnad (India) dan kluster PUI Al Khobar (Arab Saudi).

Perdana menteri ketika menyuarakan kebimbangan ini menyatakan, ‘Lebih membimbangkan saya, kes positif kembali mencatatkan dua digit sejak beberapa hari lalu’.

Perkara utama yang digusarkan ialah leka dan lalai mengikut SOP kerana menyangka penularan COVID-19 telah berkurangan dan tidak berbahaya. Ia menyumbang kepada penularan tempatan yang sangat merisaukan.

Tanda-tanda kelalaian dalam mengikut SOP dilihat melalui peningkatan kes positif yang meningkat dua digit. Beberapa hari lalu telah berkurang kepada satu atau dua kes sahaja. Angka ini tidak bertahan lama kerana masyarakat dilihat semakin senang dengan suasana sekitar.

Langkah-langkah kawalan yang ketat patut disegerakan supaya masyarakat mengikut SOP yang disediakan di samping menjaga jarak dan kerap mencuci tangan. Pihak berkuasa wajar kerap melakukan rondaan supaya peniaga dan pemilik premis perniagaan menyediakan keperluan sanitasi tangan kepada pelanggan masing-masing.

No comments:

Post a Comment