Thursday, July 09, 2020

COVID-19: IPT dibuka Ogos





Pelajar universiti di universiti awam, politeknik dan kolej komuniti serta institusi pengajian tinggi swasta boleh menarik nafas lega apabila Kementerian Pengajian Tinggi mengumumkan kemasukan sesi akademik 2020/2021 bermula pada 1 Julai.

 

Pelajar baru peringkat ijazah sarjana muda, asasi dan diploma di universiti awam akan masuk ke tempat belajar masing-masing pada awal 1 Ogos. Pelajar lama akan berada di kampus masing-masing pada awal Oktober.

 

Kunci kepada kemasukan ke institusi pengajian ini adalah pembelajaran dalam talian, mematuhi prosedur operasi standard dan penjarakan sosial. Keperluan ini bermakna semua proses pengajaran dan pembelajaran dilakukan tanpa bersemuka sehingga akhir tahun.

 

Namun begitu, kementerian memberi pengecualian kepada lima kategori pelajar untuk kembali ke kampus. Pertama, pelajar pasca siswazah mod penyelidikan yang perlu meneruskan proses pembelajaran dengan segera.

 

Kedua, pelajar semester akhir atau tahun akhir yang perlu melaksanakan kerja-kerja klinikal, latihan amali, makmal, bengkel, studio reka bentuk, praktikal atau berkeperluan peralatan khusus.

 

Ketiga, pelajar yang tidak ada akses kepada persekitaran kondusif pembelajaran. Kelompok ini boleh menggunakan infrastruktur di kampus secara dalam talian.

 

Keempat, pelajar berkeperluan khas program Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) di politeknik dan kolej komuniti yang perlukan bimbingan bersemuka.

 

Kelima, pelajar baharu yang ditawarkan ke institusi pengajian bagi sesi akademik 2020/2021.

 

Pendidikan tinggi amat penting kepada pembangunan negara dan mengehadkan tempoh kemasukan ke kampus akan melambatkan kemajuan masyarakat. Biarpun begitu, aspek keselamatan yang diberi penekanan dalam menilai keizinan ke kampus harus diberi perhatian oleh pengurusan universiti itu sendiri. Pelaksanaan SOP yang ketat dapat memastikan setiap pelajar tidak dijangkiti COVID-19 dan proses pembelajaran dilaksanakan dalam suasana aman dan berhati-hati.

 

Pelajar luar negara dari negara berisiko wajar dihalang dari meneruskan pengajian melalui permohonan penangguhan pengajian manakala pelajar luar negara yang sedia berada di dalam negara dan bebas COVID-19 wajar diberi kebenaran meneruskan pengajian mereka.

 

Kita ingin melihat sektor pendidikan kembali seperti biasa dan proses pembelajaran dilakukan dalam norma baharu. Kejayaan pembelajaran ini akan membantu memulihkan keyakinan masyarakat bagi mengharungi gempita COVID-19.


No comments:

Post a Comment