Wednesday, July 22, 2020

Integrasi bantuan dalam Sistem Kebajikan Negara




Dalam perutusan sambutan hari ulang tahun ke-74 Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan dan yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, baginda telah mengumumkan pelaksanaan Sistem Kebajikan Negara (SKN) iaitu platform bersepadu yang memudahkan orang awam membuat permohonan bantuan kebajikan secara dalam talian.

SKN bermula pada 15 Julai 2020 dan dibangunkan bagi menyelaraskan dan menjajarkan proses pemberian bantuan yang dikendalikan oleh empat agensi iaitu Jabatan Pembangunan Masyarakat, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Majlis Ugama islam Brunei, Kementerian Pendidikan dan Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah.

Ia juga merupakan satu saluran kerjasama peringkat tertinggi untuk memastikan pembahagian yang adil dan tidak berlaku ketirisan atau salah guna penerimaan dalam kalangan penerima bantuan.

Pada masa yang sama kerajaan dapat membuat penilaian status penerima dengan lebih telus dan jelas serta tiada ketirisan dan keciciran.

Sebelum sistem ini dibangunkan, bantuan kebajikan diberikan secara berasingan mengikut agensi. Melalui kaedah ini, penerima bantuan boleh menerima bantuan lebih daripada satu agensi. Kaedah penerimaan bantuan juga pelbagai iaitu melalui ketua kampung atau akaun.

Dalam SKN, semua permohonan dipusatkan seterusnya diagihkan mengikut klasifikasi jenis bantuan untuk dimajukan kepada agensi berkaitan. Syarat utama ialah pemohon berdaftar dan proses menerima keputusan dikatakan lebih cepat dan objektif.

SKN dikatakan lebih tersusun, teratur dan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi sepenuhnya. Oleh kerana kebanyakan penerima bantuan terdiri daripada mereka yang kurang mahir menggunakan teknologi maklumat, pihak urus setia menyediakan tutorial membuat permohonan yang lengkap.

Pemohon boleh terdiri daripada sesiapa sahaja yang merasakan dirinya layak dan kelulusan diberikan berdasarkan kriteria yang ditetapkan.

Pelaksanaan SKN merupakan satu lagi lonjakan kejayaan kerajaan Brunei ke arah mengintegrasikan sistem penyampaian sosial dalam memperkasa kebajikan rakyat. Ia juga menjadi bukti hasrat Sultan Hassanal Bolkiah untuk mempeduli kesejahteraan rakyat Brunei supaya selari dengan Wawasan Brunei 2035.

No comments:

Post a Comment