1.0 Pengenalan
Pluralisme budaya bukan fenomena baru dalam Alam Melayu.
Interaksi antara pelbagai budaya seperti Arab pra-Islam, Hinduisme, Buddhisme,
Arab Islam dan Eropah (yang diwakili oleh Portugis, Sepanyol, Belanda dan
British) dengan budaya Alam Melayu telah berlaku sekurang-kurangnya sejak abad
ke-5 masihi lagi.
Pertembungan dan pertemuan budaya-budaya besar dunia
tersebut telah melahirkan satu ciri fenomena sosial yang istimewa dalam Alam
Melayu iaitu fenomena kepluralitian budaya. Amalgamasi merupakan satu proses
yang terjadi apabila budaya atau ras bercampur untuk membentuk jenis budaya dan
ras baru. Cara utama dalam menentukan proses amalgamasi adalah dengan
terjadinya perkahwinan campur antara kumpulan etnik.
Teori amalgamasi dinyatakan dalam bentuk formula A+B+C=D,
di sini A,B, dan C mewakili kumpulan etnik berlainan dan D mewakili amalgam,
satu kumpulan baru terhasil daripada penyatuan A, B dan C. Sebagai contoh,
kumpulan-kumpulan etnik yang sedia wujud mengamalkan parkahwinan campur lalu
membentuk satu genarasi baru atau budaya baru tanpa menuruti budaya asal
mereka.
1.1 Objektif Kajian
Antara objektif yang diperolehi dalam kajian ini adalah
untuk mengetahui persepsi masyarakat terhadap kepelbagaian etnik, mengenal
pasti kepelbagaian dan budaya masyarakat pelbagai etnik, mengenal pasti jurang
kefahaman masyarakat terhadap keperluan masyarakat pelbagai etnik dan mengetahui
tahap pengetahuan masyarakat mengenai etnik lain.
2.0 Kajian Literatur
Kajian dilakukan oleh Salma Ishak dari Universiti Utara Malaysia mengenai hubungan kaum di kalangan pelajar. Objektif
kajian itu adalah mengenal pasti suasana/iklim interaksi antara kaum dalam
kalangan mahasiswa, mengenal pasti tahap keselesaan dalam menjalin hubungan
antara kaum dalam kalangan pelajar di dalam kampus, meneliti kecenderungan
persepsi pelajar terhadap hubungan antara kaum dalam persekitaran kampus dan
mengenal pasti hubungan antara suasana/iklim interaksi antara kaum, tahap
keselesaan berinteraksi antara kaum dan persepsi pelajar terhadap hubungan
antara kaum.
Kajian ini dijalankan di Sekolah Pembangunan Sosial, Universiti Utara
Malaysia. Populasi kajian adalah pelajar program ijazah sarjana muda yang
berada pada semester kelima dan ke atas. Hasil kajian mereka menunjukkan
situasi yang lebih positif (57%) mengatasi suasana/iklim interaksi yang lebih
negatif yang menunjukkan peratusan sebanyak 43 %. Oleh itu suasana/iklim
interaksi di dalam kampus adalah menunjukkan kecenderungan kepada keadaan yang
positif.
Pembelajaran bahasa Mandarin diperhatikan menjadi satu pelajaran pilihan
yang meningkat popular. Kajian Heng Buai Chin et.al (2005) yang berjudul
“Pendidikan Bahasa Cina di Kalangan Pelajar Melayu, Satu Kajian Kes di Negeri
Kelantan” (asas/gunaan) meneliti dan mengenal pasti apakah faktor-faktor
pendorong yang menyumbang kepada penghantaran anak-anak Melayu ke SJKC di Kelantan.
Kajian itu menunjukkan ibu bapa Melayu mahukan anak mereka menguasai tiga
bahasa. Di samping Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, mereka juga berharap anak
mereka boleh menguasai Bahasa Cina yang nilai ekonominya semakin tinggi. Ia
disebabkan juga oleh faktor ekonomi yang mendorong ramai ibu bapa menghantar
anak mereka bersekolah di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Kebanyakan dari
pelajar tidak menghadapi kesukaran belajar di sekolah jenis kebangsaan Cina,
hanya segelintir dari pelajar miskin menghadapi masalah dalam pembelian buku
latihan yang banyak dan mahal.
3.0 Hasil Kajian
Rajah 1: Mengetahui KeKKWA
Rajah 2: Mengetahui terdapat kepelbagaian etnik dan
budaya di Malaysia
Rajah 3: Mengetahui ciri-ciri sesebuah etnik
Rajah 4: Berminat untuk mengetahui tentang kebudayaan
yang terdapat di Malaysia
Rajah 5: Hidup harmoni dalam masyarakat pelbagai etnik
Rajah 6: Kepelbagaian hubungan etnik mempengaruhi gaya
hidup
Rajah 7: Menyertai kempen-kempen kepelbagaian etnik yang
dianjur kerajaan
Rajah 8: Bersetuju hidup dalam kepelbagaian etnik
menjamin perpaduan sesebuah negara
Rajah
9: Merasai hidup pelbagai etnik ini satu masalah
4.0 Kesimpulan
Hasil daripada kajian ini, majoriti respondan tidak mengetahui kewujudan
Kementerian Kebudayaan,Kesenian dan Warisan. Ini kerana kurangnya
aktiviti-aktiviti yang melibatkan kementerian tersebut. Dalam borang kaji
selidik, respondan diminta memberi cadangan bagi meningkatkan pengetahuan
meraka tentang kepelbagai etnik di Malaysia.
Kebanyakan daripada meraka menyatakan bahawa pihak kerajaan harus memainkan
peranan penting seperti mengadakan kempen-kempen tentang kepelbagaian etnik.
Peranan media elektronik juga haruslah memainkan peranan penting bagi
mempromosikan kempen-kempen kepelbagaian etnik di Malaysia. Respondan juga
berpendapat, setiap masyarakat haruslah mempunyai inisiatif sendiri dengan
menyertai kempen-kempen yang dianjurkan oleh pihak berkenaan bagi meningkatkan
pengetahuan tentang kepelbagaian etnik di Malaysia.
Rujukan
http://www.scribd.com/doc/50367068/kajian-literatur-Hubungan-etnik
http://nuar69.blogspot.com/2008/07/perkasakan-pengajian-hubungan-etnik.html
MZ Zainudin, Mohamad
Muzammir Rosli, Saiful Bahrin Abu Bakar, Ahlam Faiyz Yaacob, Mohd Hafiz
Ismail, Bazli Faiq Zaini
No comments:
Post a Comment