1.0 Pengenalan
Umum mengetahui bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang
terdiri daripada masyarakat majmuk. Oleh itu, Malaysia sememangnya meraikan
kepelbagaian serta keunikan budaya dan adat. Lantaran itu, lahir pula variasi
permainan tradisional yang sering menjadi pilihan kanak-kanak Malaysia untuk
mengisi waktu senggang. Permainan ini turut dikenali dengan beberapa nama yang
lain seperti tikam selipar, tiga selipar atau bola selipar. Pada zaman dahulu,
permainan ini sering dimainkan oleh anak-anak di kampung. Kebiasaannya,
permainan ini akan dimainkan pada waktu petang di mana kanak-kanak akan
berkumpul untuk bermain permainan ini. Permainan ini dimainkan secara meluas di
kampung dan di bandar kerana hanya memerlukan ruang yang minimum dan alatan
yang mudah.
2.0 Objektif Kajian
Kajian ini adalah untuk memperkenalkan permainan baling selipar, mengetahui perspektif masyarakat terhadap
permainan baling selipar dan mencadangkan usaha-usaha mengekalkan permainan
baling selipar.
3.0 Hasil Kajian
3.1 Cara Bermain
Selipar adalah satu-satunya alatan yang diperlukan untuk
memulakan permainan ini. Kebiasaannya, permainan baling selipar akan
berlangsung selama 15 minit dan memiliki kira-kira empat pusingan. Selipar akan
disusun dalam bentuk piramid. Kumpulan A perlu menjatuhkan susunan selipar itu
dengan melontar selipar yang dipegang. Jika ahli pertama gagal, ahli yang kedua
hingga terakhir boleh mengambil giliran untuk melontar. Setiap individu hanya
diberi peluang sebanyak tiga balingan sahaja.
Misi kumpulan A adalah untuk menyusun semula selipar
dalam bentuk sedia kala. Misi kumpulan B pula untuk mematikan semua ahli
kumpulan A. Jika semua ahli kumpulan A telah dimatikan sebelum selipar berjaya
disusun, permainan akan tamat dan tiada mata yang akan diberikan. Mata akan
diberikan jika semua ahli kumpulan A berjaya menyusun semula selipar sebelum
semua ahli mati.
3.2 Peraturan Permainan Baling
Selipar
Antara peraturan ini ialah pemain tidak dibenarkan
membuat balingan melebihi garisan yang diberikan; penjaga tidak dibenarkan mematikan pihak pembaling dengan
mengejar sambil membawa selipar. Selipar harus dilontar kepada rakan lain untuk
mematikan pemain; penjaga juga tidak dibenarkan merosak kembali selipar yang
telah disusun oleh pembaling; dan pemenang akan dikira kepada pasukan yang
dapat menyusun selipar dengan banyak.
3.3 Kebaikan Permainan Baling Selipar
Banyak kebaikan yang boleh diperolehi melalui permainan
ini. Antaranya dari segi intelek, kita dapat melatih daya berfikir seperti
cara-cara untuk membolosi serangan pihak lawan dan melontar dengan betul agar
balingan tidak jauh tersasar. Selanjutnya, dapat mengasah pemikiran lebih
kritis. Pemain perlu mengamati rentak permainan sambil menunggu peluang yang
sesuai dan masa yang tepat untuk memulakan langkah. Kita juga dapat merangsang
pemikiran kreatif dengan merancang pelan yang bagus, teknik-teknik menyusun
selipar dengan lebih cepat dan stabil.
Dari segi sosioemosi pula, jalinan komunikasi dapat
dibuat dengan berbincang mengenai mematuhi peraturan dan membentuk kerjasama.
Sosioemosi juga dapat menggilap potensi kepimpinan. Selain itu, dapat
mengaplikasikan nilai-nilai positif seperti bertoleransi, tolong-menolong,
mendengar arahan dengan teliti, mempunyai sikap berdaya saing dan sikap berani
mencuba.
Akhir sekali adalah, dari segi fizikal, kita dapat meningkatkan
kemahiran mengelak, mengacah, berlari dan melompat. Tambahan pula, permainan
baling selipar dapat mencergaskan tubuh badan kerana penjanaan kuasa diaktifkan
sewaktu bergerak. Seterusnya, aktiviti tersebut membantu perkembangan tubuh
badan melalui penggunaan tenaga yang optimum serta meningkatkan stamina dan
keupayaan kardiovaskular.
4.0 Cadangan
Secara tuntas, permainan baling selipar mempunyai banyak kebaikan yang
tidak dapat dinafikan. Oleh hal yang demikian, usaha-usaha untuk memperkenal
dan mengangkat martabat permainan ini ke tahap yang lebih tinggi sewajarnya
digiatkan agar warisan tradisi tersebut kekal menjadi pilihan dan tidak luput
ditelan zaman.
Antara inisiatif yang boleh diambil ialah pihak penganjur mengambil peluang
untuk mengadakan sayembara permainan baling selipar di majlis-majlis tertentu. Seterusnya,
masyarakat harus berganding bahu dalam mengkomersialkan permainan ini yang
boleh dijadikan salah satu tentatif di dalam program seperti Cuti-Cuti Malaysia
yang membantu memperkenalkan konsep permainan ini kepada warga kota atau
pelancong-pelancong dari luar negara.
Tambahan pula, ibu bapa perlu mengambil peranan dalam memupuk minat anak-anak
terhadap permainan tradisional ini. Ibu bapa boleh menggalakkan anak-anak
bermain permainan tersebut di waktu petang dan ketika masa senggang. Mereka
juga boleh melibatkan diri bersama-sama keluarga. Secara tidak langsung, mereka
menjadi ejen yang memperkenalkan warisan tradisi ini kepada generasi muda.
Selanjutnya, usaha ini boleh dilaksanakan dengan menggunakan media sosial
dan menjadikan medium ini sebagai capaian utama yang sesuai untuk mempromosi
permainan baling selipar. Peranan yang dimainkan oleh media massa secara umum
adalah merupakan sumber primer dalam komunikasi massa. Hal ini dapat dilihat
apabila media massa dijadikan sebagai satu wadah dalam mencari maklumat dan rujukan.
Manakala, media elektronik seperti televisyen boleh memaparkan dokumentari atau
drama yang mengangkat permainan tradisional ini sebagai tema utama. Hal ini
demikian, agar permainan baling selipar dapat terus dipelihara serta
diperluaskan.
5.0 Rumusan
Kesimpulannya,
permainan baling selipar pada zaman ini semakin tidak dikenali dan kurang
menjadi pilihan kanak-kanak dan masyarakat. Permainan baling selipar ini
memberi banyak kesan positif kepada para pemain. Antaranya adalah dapat
mengeratkan silaturrahim antara pemain. Permainan ini boleh dimainkan oleh
semua orang tanpa mengira bangsa dan agama.
Seterusnya dalam era
globalisasi ini, permainan ini semakin ditenggelami oleh teknologi- teknologi
dan arus kemodenan yang kian memuncak. Hal ini kerana, generasi alaf ini lebih cenderung
bermain gajet berbanding permainan tradisional. Oleh itu, penggemar permainan
tradisional perlu merancakkan usaha demi memartabat dan mengembangkan kembali
permainan ini kepada masyarakat yang kian hanyut dengan gajet yang berteknologi
tinggi.
MZ Zainudin, Nurin
Atiqah Abd Ghani, Nurul Aini Mohd Zamri, Nurul Najah Dahlan, Shahira Nur Amira
Shahran, Siti Sofia Shukor
No comments:
Post a Comment