1.0 Pendahuluan
Industri
kecil dan sederhana (IKS) memainkan peranan penting dalam pembangunan dan
perkembangan ekonomi di Melaka. Lebih penting, pertumbuhan sektor pembuatan
yang amat memberansangkan sejak 1980-an telah meletakkan IKS sebagai industri
penggerak utama dalam mempelbagaikan aktiviti di sektor ini. Secara umumnya,
IKS di Melaka membuka banyak peluang pekerjaan, sumbangan dalam meningkatkan
jumlah simpanan negara dan menjimatkan tukaran wang asing malah mewujudkan
pembahagian pendapatan yang lebih baik.
IKS
adalah firma yang mempunyai pekerja yang kurang daripada 75 orang. Walau
bagaimanapun, sehingga hari ini masih belum terdapat lagi maksud yang seragam
dan bersifat universal yang boleh diterima oleh semua organisasi dalam
mentakrifkan maksud sebenar IKS. Industri Kecil dan Sederhana merujuk kepada
perusahaan perkilangan atau syarikat yang menyediakan perkhidmatan berkaitan
perkilangan dengan pusing ganti tahunan tidak melebihi RM25 juta dan menggaji
kakitangan sepenuh masa tidak melebihi 150 orang. IKS sebagai kilang atau firma
yang mempunyai pekerja sepenuh masa yang kurang daripada 200 orang.
Salah
satu kawasan bagi industri kecil dan sederhana yang telah diwujudkan di Melaka
ialah Taman Industri Kecil dan Sederhana di Bukit Katil. Taman IKS ini telah mula
dibina pada tahun 1996 yang mana pembangunan dimulakan dengan pembinaan dua
baris rumah kedai. Tujuan Taman IKS ini diwujudkan bagi menempatkan satu
penempatan khusus dan teratur untuk perniagaan dan industri ringan. Kawasan ini
adalah salah satu tempat yang strategik untuk membangunkan industri kecil dan
sederhana. Pihak Perbadanan Kemajuan Negeri Melaka (PKNM) dan Majlis Bandaraya
Melaka Bersejarah (MBMB) bukan sahaja menempatkan perusahaan IKS sahaja di
penempatan perniagaan ini, tetapi secara tidak langsung juga terdapat
jenis-jenis perniagaan lain seperti perkhidmatan andaman, kedai menjual
aksesori kereta, gerai makan dan sebagainya. Antara perusahaan IKS yang
terlibat dalam kawasan ini ialah pengiklanan, pembungkusan dan pemasaran
makanan ringan dan perkhidamatan membaiki, mengetuk dan mengecat kereta.
Bagi
kajian lapangan, kawasan kajian adalah di Taman Industri Kecil dan Sederhana
Bukit Baru.
2.0 Latar Belkang IKS di Melaka
Taman
IKS tersebut diwujudkan antaranya adalah untuk mewujudkan satu tempat
perniagaan kepada masyarakat khasnya penduduk setempat dan penduduk Melaka
amnya. Oleh yang demikian, mereka bukan sahaja dapat membaiki aktiviti
perniagaan mereka agar lebih sistematik, malah dapat meningkatkan lagi kadar
pendapatan mereka. Hal ini demikian kerana pelbagai kemudahan telah
diperuntukan kepada mereka.
Antara
kemudahan dan bantuan yang diberikan oleh kerajaan untuk membantu pengusaha IKS
ini ialah lesen premis dan lesen perniagaan yang boleh didapati daripada pihak
berkuasa tempatan. Antaranya ialah seperti lesen Pengilang di bawah Akta
Penyelarasan Perindustrian 1975, Lesen Import Bagi Barang Dagangan Yang Dikawal
Di Bawah Perintah Kastam, Lesen-lesen yang dikeluarkan oleh Lembaga Pembangunan
Industri Malaysia (MIDA), Gudang Pengilangan Berlesen, Lesen Pengilang dan
kelulusan daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.
Kerajaan
juga menawarkan pelbagai bentuk bantuan pembiayaan kepada pengusaha IKS. Bantuan
ini disalurkan melalui agensi-agensi bertanggungjawab dan juga melalui
institusi-institusi kewangan. Antara geran dan insentif yang
disediakan untuk pengusaha IKS ialah Skim kewangan di bawah Kementerian
Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Perbadanan Pembangunan Industri
Kecil & Sederhana (SMIDEC), Perbadanan
Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE),
Perbadanan Produktiviti Negara (NPC), Lembaga
Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA), Kementerian
Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD), Kementerian Pertanian dan Industri Asas
Tani (MOA), Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Kementerian Kemajuan, Bandar dan Wilayah (KPLB) Skim
geran penyelidikan dan pembangunan Koridor Raya Multimedia (MSC). Antara
kemudahan lain ialah tawaran pinjaman, daripada Bank komersial seperti Agro
Bank, SME Bank dan sebagainya. Antara lain ialah, Syarikat kewangan skim khas
Bank Negara telah menubuhkan Unit Khas Enterpris Kecil dan Sederhana yang
bertujuan membantu perusahaan IKS yang berdaya maju untuk memperolehi
pembiayaan.
Selain
itu, para usahawan juga boleh mendapatkan khidmat nasihat dan rundingan mengenai IKS yang disediakan oleh
agensi kerajaan dan beberapa badan yang lain. Antaranya ialah, panel
penasihat pakar EKS (SEAP), infrastruktur, skim khidmat pakar perunding MARA,
bahagian pembangunan infrastruktur perniagaan (bpi), seksyen
pembangunan industri kecil dan sederhana, UKM Pakar Runding Sdn Bhd, khidmat
perundingan Perbadanan Produktiviti Negara (NPC) dan Persatuan IKS Malaysia.
Selain
daripada itu juga, penubuhan taman IKS juga bertujuan untuk mengurangkan kadar
pengangguran dalam kalangan masyarakat khususnya remaja dan orang dewasa amnya. Pengurangan kadar pengangguran ini
telah membawa kesan dalam peningkatan kualiti hidup, memberi peluang pendidikan
yang lebih luas dan juga mewujudkan pelbagai jenis peluang perniagaan. Dalam
sektor pelancongan pula, taman ini boleh juga dimasukkan dalam pakej
pelancongan di Bukit Baru khasnya dan juga di Melaka amnya. Sebagai sokongan
kepada penububuhan IKS, taman-taman perumahan juga ditubuhkan. Hal ini bukan
sahaja memberi peluang kepada penduduk untuk menceburkan diri dalam perniagaan,
malahan mereka juga dapat bekerja dekat dengan rumah. Hal ini bermakna membuka
peluang pekerjaan kepada suri rumah dan ibu-ibu tunggal yang ingin bekerja
namun terbatas kerana mempunyai anak, atau yang kurang berkemampuan untuk
bekerja di tempat yang jauh.
Kewujudan
IKS menyebabkan munculnya peluang-peluang pekerjaan daripada pelbagai sektor.
Hal ini sering diperkatakan kerana ia mampu menggunakan tenaga buruh secara
intensif dalam teknik pengeluaran mereka berbanding dengan firma-firma besar.
Oleh itu, secara tidak langsung dapat membuka peluang pekerjaan yang banyak
dalam beberapa fungsi pengeluaran dalam operasi IKS.
Satu
perkara yang sering diperkatakan dalam IKS ialah ia berupaya memberi lebih
banyak peluang pekerjaan kepada orang ramai. Ini kerana IKS mampu menggunakan
tenaga buruh secara intensif dalam teknik pengeluaran mereka berbanding
firma-firma besar. Ini secara terus dapat membuka peluang pekerjaan yang banyak
dalam beberapa fungsi pengeluaran dalam operasi IKS.
Dianggarkan
bahawa jumlah kapital untuk setiap orang pekerja bagi IKS mempunyai lebih
kurang 14 hingga 50 peratus lebih rendah berbanding dengan industri bersaiz
besar. Keseluruhannya, dalam semua bancian dan penyelidikan yang telah
dijalankan didapati bahawa semakin besar saiz sesebuah industri, semakin tinggi
penggunaan kapital atau modal.
Apabila
IKS menggunakan jumlah modal yang jauh lebih rendah berbanding dengan firma
besar, jumlah dan bilangan pekerja secara langsung lebih ramai bagi setiap
ringgit yang dilaburkan. Kelebihan
dalam kaedah pengeluaran ini ialah mereka dapat mengurangkan kos pengeluaran
dan seterusnya bersaing dengan firma-firma lain di pasaran terbuka.
Kegiatan
IKS baik secara langsung mahupun tidak langsung dapat membantu meningkatkan
jumlah tabungan dalam ekonomi negara. Dalam
kebanyakan operasi industri kecil, sejumlah besar sumber kewangan dan modal
datangnya daripada pemilik sendiri. Terdapat
juga modal yang disumbangkan oleh ahli keluarga, saudara-mara atau kawan di
samping rakan perniagaan mereka. Kajian menunjukkan bahawa lebih 70 peratus
daripada sumber kewangan dalam IKS berpunca daripada pemilik atau pengusaha
masing-masing.
Ini
jelas menunjukkan bahawa IKS menjadi sumber utama kepada jumlah tabungan dan
simpanan negara. Jika jumlah modal dan sumber kewangan tersebur tidak
dilaburkan dan digunakan dalam IKS, berkemungkinan besar ia akan digunakan
untuk perbelanjaan keperluan yang lain. Justeru itu, penubuhan dan kegiatan
industri kecil dari segi ekonomi meggalakkan kadar simpanan dan tabung ekonomi.
Peranan
IKS sebagai tempat latihan dalam pelbagai kemahiran untuk pekerja, pengusaha
dan bakal pengusaha tidak dapat dipertikaikan lagi. Dengan jumlah modal
tersebut, pengusaha IKS dapat membina latihan dan pengetahuan yang berguna
mengenai selok-belok operasi perniagaan dan bergantung hidup kepada perniagaan
tersebut. Peluang pekerjaan dalam IKS ini sudah tentu dapat memberi dan
menyediakan latihan dan kemahiran yang berguna kepada diri mereka sendiri di
samping pekerja terlibat.
Selain
itu, sebahagian besar pengusaha dan pekerja dalam IKS mempunyai taraf
pendidikan yang rendah. Tahap pendidikan yang rendah ini jelas jika
dibandingkan dengan para pengurus dan pekerja di dalam firma besar dan syarikat
antarabangsa yang lain.
Majoriti
hanya memiliki kelulusan peringkat Sijil Rendah Pelajaran atau Penilaian
Menengah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia. Dengan adanya taraf kelulusan
sedemikian pada mereka, sukar sekali bagi mereka mendapatkan gaji yang tinggi
dan lumayan sebagai pengurus, pentadbir, akauntan, jurutera dan lain-lain di
sektor awam mahupun swasta. Dengan taraf kelulusan formal yang rendah juga amat
sukar bagi mereka mendapatkan pekerjaan yang bergaji lumayan dalam firma besar
dan syarikat antarabangsa. Bagaimanapun,
pengusaha dan pekerja seperti ini dapat berkecimpung dalam IKS.
Justeru
itu, melalui penyertaan dalam IKS, mereka bukan sahaja mendapat latihan, tetapi
juga dapat meningkatkan pengalaman latihan dan kemahiran tersebut. Latihan dan
kemahiran yang dapat diperolehi dalam IKS juga tidak terhad kepada satu-satu
bidang operasi.
Melalui
temu ramah yang telah kami lakukan, ramai penduduk yang mengadu akan kelemahan
hasil daripada pembangunan projek IKS ini. Antaranya ialah:
1) Akibat
daripada pembangunan projek ini, pokok-pokok telah ditebang bagi mendirikan
premis perniagaan dan keadaan di sana menjadi lebih panas akibat kekurangan
pokok-pokok besar yang dahulunya tegak berdiri menyamankan alam sekeliling
kawasan itu.
2) Selain
itu, pencemaran juga sering berlaku seperti pencemaran bunyi yang datang
daripada beberapa perniagaan yang dijalankan di situ .
3) Di
samping itu, kemalangan jalan raya turut kerap berlaku di situ kerana
pembangunan IKS di situ telah mengubah jalan raya di kawasan itu menjadi jalan
utama.
Selepas
selesai mengkaji latar belakang Taman IKS di Bukit Katil, didapati kewujudan
IKS memberi peluang kepada semua kaum terutamanya kaum melayu untuk menceburi
pelbagai bidang perniagaan, ia secara tidak langsung dapat membantu
meningkatkan ekonomi masyarakat di situ. Tambahan pula, IKS mengenakan kadar
sewa yang murah kepada penyewa berbanding di tempat lain. Ini mengurangkan lagi
beban para peniaga secara kecil kecilan. Dengan adanya Taman IKS tersebut, tempat
itu dapat dimajukan dan meningkatkan taraf hidup penduduk di situ. Justeru itu,
peranan IKS amat besar dalam membantu penduduk luar bandar untuk meningkatkan
ekonomi mereka. Apabila disebut mengenai membantu meningkatkan ekonomi, ianya
bukan sahaja terhad kepada masyarakat untuk menceburi sesuatu bidang, malahan
individu-individu yang menyertai IKS dapat memberikan peluang pekerjaan kepada
orang lain di sekitar kawasan tersebut. Selain itu, bantuan prasarana dan
kemudahan yang lengkap sedikit sebanyak dapat membantu meraka untuk berdaya
saing bagi mempertingkatkan produk mereka supaya ianya dapat berkembang dan
secara tidak langsung menjana ekonomi setempat dan juga negara.
Kebanyakan
individu di bawah IKS diberi bimbingan dan tunjuk ajar bagaimana untuk
membangunkan ekonomi diri masing-masing dengan cara mengusahakan perniagaan
kecil- kecilan seperti industri makanan, kraftangan dan pelbagai lagi.
Sememangnya, peranan dan tujuan utama IKS adalah membantu masyarakat luar
bandar khususnya dan masyarakat bandar
amnya untuk membangun dan mempertingkatkan ekonomi masing – masing.
Dalam
perlaksanaan program pembangunan Industri Kecil dan Sederhana di tempat
pemantauan kami ini, kami telah mendapat tahu pelbagai jenis permasalahan yang
wujud di tempat ini. Pelbagai faktor telah dapat kami selongkar dan kami juga
telah membincangkan cara untuk menyelesaikan masalah-masalah ini antara ahli
kumpulan serta antara peniaga kecil ini bagi mengurangkan masalah mereka.
Antara
masalah yang paling menjadi perhatian semua orang di kawasan ini ialah
kekurangan tenaga mahir.
Kekurangan tenaga mahir pada setiap pengusaha-pengusaha di kawasan ini secara
tidak langsung memberi implikasi besar ke atas kelicinan perjalanan Industri
Kecil Dan Sederhana. Pekerja-pekerja di kawasan IKS ini juga tidak mempunyai
pengalaman dalam bidang masing-masing. Justeru dapat kita lihat di sini bahawa
pencapaian program pembangunan IKS di kawasan ini perlahan mengikut masa.
Tambahan
pula, masalah yang sering dikaitkan dengan industri ini serta secara tidak
langsung membabitkan pengusaha di kawasan ini ialah pelanggan kurang yakin
terhadap mereka. Hal ini berkemungkinan besar merujuk terhadap mentaliti
masyarakat negara ini, di mana mereka lebih memandang kearah peniaga serta
pengusaha swasta yang mempunyai keuntungan yang berlipat kali ganda yakni purata
keuntungan yang meraka perolehi ialah lebih daripada satu juta setahun
berbanding dengan peniaga di bawah industri ini di mana purata pulangan mereka
ialah kurang daripada satu juta setahun. Tambahan pula, masyarakat negara ini
juga turut beranggapan bahawa produk serta hasil kerja mahupun perkhidmatan
yang disampikan oleh peniaga serta pengusaha industri ini tidak memenuhi
kehendak mereka.
Hal
ini berkemungkinan berlaku oleh sebab mereka memandang rendah terhadap
sebilangan besar pekerja yang terlibat dalam industri ini tidak mempunyai
pengalaman serta cetek ilmu terhadap ape yang mereka lakukan.
Dalam
pada itu, sepertimana yang telah disebutkan dalam perenggan di atas, pencapaian
pendidikan dan pengetahuan para pengusaha IKS pada tahap yang rendah ini juga
secara tidak langsung memberi implikasi besar keatas kelicinan perjalanan IKS.
Hampir kebanyakan mereka memiliki pencapaian pendidikan yang rendah dan ini
mengehadkan kemampuan mereka untuk membuat promosi jualan mahupun pengiklanan.
Justeru, dengan timbulnya masalah ini, menyebabkan pasaran bagi barangan
industri menjadi terhad di pasaran.
Masalah
kekurangan modal dan kesukaran mendapatkan pinjaman juga menjadi punca utama
kegagalan IKS berkembang. Antara punca yang dikenal pasti adalah ketiadaan
cagaran untuk meminjam serta sistem pengurusan IKS sedia ada yang tidak teratur
bagi meyakinkan pihak pemimjam untuk menyalurkan bantuan.
Sungguhpun
demikian, terdapat juga masalah sosioekonomi dan alam sekitar yang wujud kesan
pembangunan IKS di kawasan ini. Antara masalah yang di hadapi oleh penduduk
serta pengusaha di kawasan itu ialah kesesakan lalu lintas. Hal ini kerana,
dengan adanya kawasan pembangunan IKS di kawasan ini, kadar kenderaan lalu di
kawasan ini terus meningkat dari semasa ke semasa. Justeru, kesesakan lalu
lintas akan terus menjadi masalah terhadap penduduk di kawasan tersebut. Malah,
dengan kesesakan yang sering membelenggu penduduk di kawasan ini, masalah lain
turut terseret dek masalah lain. Masalah ini ialah kemalangan jalan raya.
Masalah ini sering terjadi di tempat ini.
Masalah
ini terjadi kerana kawasan ini terletak berhampiran laluan utama untuk menghala
ke bandar. Malah kenderaan yang lalu di jalan tersebut dalam keadaan
berkelajuan tinggi. Oleh itu, tidak hairanlah jikalau ada nyawa yang hilang dek
berpunca dengan permasalahan ini.
Sungguhpun
demikian, wujud juga masalah alam sekitar di tempat ini. Pokok –pokok telah
ditebang untuk pembangunan di kawasan ini. Justeru, penduduk di kawasan ini
telah mengatakan bahawa tempat mereka mengalami kepanasan global. Dalam pada
itu juga, pendatang asing sering kali memenuhi kawasan tersebut. Justeru,
penduduk di kawasan tersebut berhadapan dengan kes-kes jenayah seperti
rompakan, rogol, kecurian serta kes pecah masuk rumah.
Justeru,
pelbagai langkah penyelesaian harus dilakukan bagi menjayakan program Industri
Kecil Dan Sederhana. Program ini dilaksanakan selaras dengan objektifnya yang
murni yakni mewujudkan penempatan perniagaan setempat. Oleh itu, kita
seharusnya perbaiki dan cari penyelesaian bagi menjayakan hasrat murni kerajaan
ini dalam membantu penglibatan masyarakat setempat dalam perniagaan.
Antara
jalan penyelesaian yang para pengusaha dan para peniaga boleh lakukan bagi
membasmi masalah ini ialah dengan mencari alternatif lain bagi mencari dan
menarik keyakinan oleh para pelanggan. Hal ini mereka boleh lalukan dengan
mengkaji serta menjadikan syarikat-syarikat besar mahupun swasta yang mampu
berdiri kukuh dan pesat membangun sebagai model untuk mereka turut berjaya
bersama-sama.
Dalam
menyelesaikan masalah kurang pekerja berpengalaman serta kurang mahir, pihak
atasan boleh memberikan program insentif seperti program latihan berkenaan
dengan kemahiran pekerja tersebut. Tambahan pula, pihak atasan juga harus
mengambil pekerja yang berkemahiran di samping memberikan elaun kepada pekerja
tersebut bagi menarik minat mereka dalam membantu menjayakan program IKS di
tempat ini.
IKS
juga harus mempelbagaikan keluaran dan tidak hanya bergantung penuh terhadap
keluaran makanan serta industri kraftangan sahaja. Mereka boleh melibatkan diri
dalam penglibatan pembengkelan. Penglibatan dalam pembengkelan seperti bengkel
baiki kereta, bengkel baiki motosikal serta bengkel baiki mesin juga mendapat
permintaan oleh pengguna sekarang kerana pengeluaran kereta di Malaysia
menunjukkan pertambahan yang mendadak. Justeru, penduduk kawasan ini khususnya
serta rakyat Malaysia amnya sudah tentu memerlukan bengkel-bengkel berkenaan di
tempat mereka supaya mereka tidak perlu pergi jauh untuk mendapatkan
perkhidmatan tersebut.
Akhir
sekali, masalah Industri Kecil dan Sederhana ini tidak boleh diselesaikan dalam
sehari memandangkan masalah serta jalan penyelesaian ini memerlukan masa untuk
menampakkan perubahan positif. Justeru, kita sebagai pengguna haruslah menukar
mentaliti kita bahawa industri yang membangun ini mampu bergerak seiring dengan
pembangunan Malaysia.
2.2
Senarai IKS Di Kawasan Melaka
Gambarajah
di bawah menunjukkan antara senarai IKS yang terdapat di kawasan Melaka.
3.0
Kesimpulan
Daripada
maklumat yang diperolehi dalam kajian, didapati perusahaan perindustrian kecil
dan sederhana (IKS) di Kampung Bukit Katil Dun Bukit Baru boleh dikategorikan
sebagai maju. Ini berlaku kerana Kampung Bukit Katil adalah sebuah desa yang
ekonominya maju disebabkan faktor utama iaitu perindustrian kecil dan sederhana
yang dibangunkan di sini yang memberi sumbangan dalam jumlah pendapatan yang
memberangsangkan kepada penduduk setempat.
Pelbagai
strategi perlu dibentuk bagi mengurangkan dan mengelakkan permasalahan yang
timbul menjadi lebih kritikal. Ianya bertujuan untuk dijadikan asas panduan dan
melaksanakan pembangunan sosial yang merangkumi segala aspek bagi memenuhi
kehendak dan keperluan penduduk setempat. Selari dengan itu, pelbagai inisiatif
telah direncana bagi mencapai kemajuan pada masa akan datang.
Antara
cadangan yang telah dirancang ialah mewujudkan pusat pengangkutan bersepadu (Integrated Transport
Centre) yang berpotensi dapat
meningkatkan kadar migrasi masuk kerana akses yang lebih baik dengan kawasan
sekitar dan menyenangkan pengguna luar dan setempat khususnya. Selain itu juga, kemasukan
pekerjaan sementara pada waktu pembinaan dijalankan dan peningkatan tawaran
pekerjaan kepada penduduk untuk bekerja di terminal.
Mewujudkan
pusat pasaran IKS seperti pusat membeli-belah di kawasan pinggir bandar. Ini
berpotensi dalam perubahan sektor ekonomi tempatan dan pertambah baik kurang
bergantungan terhadap sektor pertanian semata-mata. Ia juga dapat meningkatkan
isipadu lalulintas di kawasan sekitar pusat membeli-belah dengan kedatangan
pelancong asing mahupun tempatan.
Selain
itu juga, keperluan naik taraf hierarki kawasan agar menyediakan kemudahan dan
sokongan serba lengkap merupakan perkara utama yang perlu diberi tumpuan.
Khususnya pembangunan infrastruktur dan awam yang lebih efisien juga perlu
disediakan bagi kegunaan penduduk sekitar dan pelancong. Dengan adanya
kemudahan lengkap perniagaan berskala lebih tinggi dapat mewujudkan lebih
banyak aktiviti perniagaan dan perkhidmatan seperti perusahaan IKS pada masa
akan datang.
Cadangan
seterusnya ialah menambah baik laluan keretapi Tampin-Bukit Baru. Ia mempunyai
potensi yang cerah kerana dapat membawa muatan kargo yang lebih banyak dan
sekali gus dapat memudahkan IKS memperkembangkan perusahaan di luar kawasan,
contohnya ke Tumpat, Kelantan dan kelebihannya terhadap rangkaian jalan akan
bertambah baik dan tidak sesak dengan kenderaan berat di jalan raya.
Cadangan
pembinaan lebuh raya menunjukkan perancangan yang baik untuk kepentingan
rancangan tempatan khususnya penduduk tempatan kerana ianya membuka dan
menghubungkan kawasan pusat bandar dengan pembangunan di sekitar kawasan
Kampung Bukit Katil. Selain daripada itu, cadangan ini juga sewajarnya
mengambil kira ciri-ciri pembangunan kerana ianya dapat memberi peluang kepada
penduduk untuk mendapat faedah daripada pembinaan jalan ini. Perancangan lebuh
raya ini juga perlu mengambil kira keperluan laluan yang digunakan oleh
penduduk kampung supaya pergerakan harian mereka tidak terganggu dan
menyusahkan penduduk kampung.
Bagi
negara pula, peranan dan sumbangan industri ini dijangka menjadi semakin
penting dalam mencapai wawasan 2020 dan menjadikan negara ini sebagai sebuah
negara perindustrian. Malah IKS boleh dijadikan sebagai asas, tulang belakang
dan pendokong dalam memenuhi hasrat dan cita-cita wawasan pembangunan ekonomi
negara selepas 2020.
Rujukan
Laporan
Tahunan, Dun Bukit Baru 2005/2006
Laporan
Tahunan, Japerun Bukit Baru 2007/2008
http://www.unpan1.un.org/intradoc
http://www.pknm.gov.my/index.php/peranan-pknm
http://znr.tripod.com/rencana3.htm
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/umum/1233-iks.html
http://kppiks.blogspot.com/
MZ Zainudin, Muhammad Zharif Mohd Rasip, Muhammad Syazwan
Fahmi Romli
No comments:
Post a Comment