Bahasa Melayu
telah dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai bahasa rasmi di Malaysia.
Artikel 152 memperuntukkan
bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa
Melayu. Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan bagaimanapun tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa lain untuk
digunakan, dipelajari dan dikembangkan sekalipun dengan menggunakan dana awam.
Justeru,
penggunaan bahasa Melayu dalam urusan rasmi kerajaan sentiasa diberi keutamaan
hatta perbahasan di Dewan Rakyat atau Dewan Negara.
Tindakan
seorang wakil rakyat yang memberi hujah dalam bahasa Inggeris tanpa meminta
izin daripada Speaker Parlimen merupakan tindakan memperlekeh Artikel 152 itu.
Tidak ada sebarang alasan yang boleh dijadikan hujah untuk mewajarkan
penggunaan bahasa Inggeris di parlimen tanpa keizinan Speaker Parlimen sendiri.
Ahli
parlimen dari Sarawak itu perlu mempelajari sejarah penubuhan Malaysia. Dua
negeri iaitu Sabah dan Sarawak telah bersetuju untuk menjadi sebahagian daripada
Malaysia pada tahun 1963. Keputusan ini dibuat melalui pungutan suara yang
dilaksanakan oleh Suruhanjaya Cobbold dan mendapat restu daripada Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu.
Keputusan
itu juga menjadikan Sabah dan Sarawak terikat dengan Perlembagaan Persekutuan
kecuali dalam perjanjian khusus yang melibatkan kedua-dua negeri.
Bahasa Melayu
menjadi salah satu tuntutan yang dikemukakan oleh pemimpin-pemimpin Melayu
untuk dimasukkan dalam kontrak sosial. Persetujuan ini menjadikan jutaan
pendatang asing dari China dan India mendapat taraf kewarganegaraan selepas
memenuhi kriteria-kriteria utama termasuk boleh berbahasa Melayu.
Konflik
mula muncul apabila ada kalangan wakil rakyat yang tidak memahami sejarah
Malaysia dan masyarakat pelbagai kaum. Mereka boleh mempengaruhi rakyat melalui
hujah yang dangkal dan mengelirukan. Sewajarnya Speaker Parlimen bertindak tegas
dan memberi amaran supaya tindakan tersebut tidak diulangi pada masa hadapan.
No comments:
Post a Comment