Isu pelajar dibenarkan membawa telefon bimbit dan gajet teknologi maklumat ke sekolah mendapat perhatian banyak pihak seperti ibu bapa, guru, pemimpin masyarakat malahan pelajar sendiri. Ramai juga yang memberi pendapat kritikal kerana dibimbangi langkah ini akan mengundang banyak masalah sosial dan kecurian. Ada juga yang melihat ia pendekatan terdesak kerajaan untuk menyediakan modal insan berkemahiran tinggi malah ramai yang lebih suka mengambil sikap tunggu dan lihat.
Artikel ini lebih menjurus kepada menyokong langkah Kementeian
Pelajaran Malaysia berdasarkan kepada analisis dasar dan perancangan kerajaan
bagi mencapai matlamat negara maju pada tahun 2020.
Secara rasminya, Malaysia memberi tumpuan khusus untuk
menjadi negara maju di dunia lapan tahun dari sekarang. Bagaimanapun, di
sebalik taraf hidup masyarakat yang semakin baik, cabaran besar ketika ini
ialah terdapat halangan dalam memberi perkhidmatan yang terbaik dalam pelbagai
sektor seperti pendidikan, kesihatan, makanan serta bantuan sara hidup untuk
golongan miskin tegar.
Malaysia menggunakan indikator yang terdapat dalam Millennium Development Goals untuk
mengukur tahap pencapaian pembangunan negara. Sehingga tahun 2005, Malaysia
dikatakan telah menyempurnakan semua indikator ini dan bersedia untuk melangkah
ke dalam kelompok negara-negara maju. Pelaksanaan pencapaian ini dilakukan
melalui strategi rancangan lima tahun sejak merdeka.
Ketika Rancangan Malaysia Kelapan dan Rancangan Malaysia
Kesembilan, fokus kedua-dua rancangan ini ialah membentuk kesaksamaan
masyarakat melalui pembasmian kemiskinan dan mengurangkan jurang ekonomi antara
kaum. Dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (2011-2015), tedapat transformasi
besar yang lebih terangkum dijelmakan dalam Model Baru Ekonomi. Model ini
menjadi kerangka utama untuk menganjak dari masyarakat berpendapatan
pertengahan kepada berpendapatan tinggi.
Kunci kepada anjakan ini ialah modal manusia yang
berpengetahuan tinggi. Ia boleh dicapai melalui pendidikan. Malaysia berjaya
memberi pendidikan kepada hampir semua kanak-kanak (7 hingga 12 tahun) melalui
gesaan kepada ibu bapa dan penjaga untuk mendaftarkan diri di sekolah rendah. Pendaftaran
pelajar telah meningkat dari 2.9 juta pada tahun 2005 kepada 3 juta pada tahun
2010. Di samping itu terdapat pelbagai bentuk program pendidikan sokongan yang
disediakan oleh Kementerian Pelajaran seperti skim pinjaman buku teks, subsidi
makanan dan kemudahan asrama. Usaha merapatkan jurang pelajar bandar dan luar
bandar sentiasa dilakukan supaya sumbangan memajukan negara diberikan oleh
semua warganegara. Justeru, pemberian komputer kepada pelajar merupakan langkah
awal mempercepatkan penutupan jurang celik teknologi maklumat dalam kalangan
pelajar.
Keperluan ekonomi Malaysia pada masa depan tidak lagi
bergantung pada komoditi sebaliknya sumber manusia yang berpendidikan. Korea
Selatan sangat terkenal dalam bidang teknologi maklumat hari jni sebahagian besarnya
disumbangkan oleh strategi kerajaan negara itu yang meletakkan sasaran 10 tahun
mendedahkan rakyat kepada teknologi maklumat. Usaha ini bernula sejak tadika
dan melibatkan semua kelompok masyarakat. Di Korea Selatan, hampir setiap rumah
disambungkan kepada capaian internet dalam pelbagai cara dan negara itu mempunyai
kadar penembusan jalur lebar antara tertinggi di dunia.
Berdasarkan kepada analisis ini, kebimbangan terhadap
pelajar yang membawa telefon bimbit dan gajet teknologi maklumat lain boleh
dikurangkan. Pihak sekolah tentu telah menyediakan garis panduan masing-masing
di samping keupayaan guru mendidik pelajar tentang nilai dan keperluan
memanfaatkan teknologi. Pelajar-pelajar di luar bandar belum tentu akan membawa
telefon atau iPad sendiri kerana harga alat ini di luar kemampuan keluarga. Sebaliknya
pelajar di bandar tidak menghadapi masalah untuk memilih telefon bimbit yang
hendak dibawa kerana mereka mempunyai pilihan.
Kesimpulannya, membawa telefon bimbit dan gajet
telekomunikasi lain dapat membantu pelajar memanfaatkan teknologi komunikasi
dan merangsang pembelajaran dalam kelas. Langkah ini juga dilihat sebagai
tindakan meliberalkan sektor pendidikan negara ke arah menjadi sebuah negara
maju yang berpendapatan tinggi.
No comments:
Post a Comment