Tuesday, May 24, 2011

Pemimpin tanpa moral






Kepimpinan politik Amerika Syarikat menjadi isu hangat ketika ini kerana bekas gabenor, Arnold Schwarzenegger menghebahkan beliau mempunyai seorang anak luar nikah. Berita ini menjadi punca perpisahan dengan isterinya. Media negara itu melaporkan ibu kepada anak lelakinya adalah pembantu rumah yang pernah bekerja dengan Schwarzenegger.

Pendedahan ini menarik minat penduduk Amerika untuk memberi ulasan dan komentar masing-masing. Salah satu komentar yang menarik ialah dari Mr Muligan yang berbunyi,


'Many men have true integrity and don't cheat on their wives and father a child with the hired-help, keeping it secret for a decade. This is a man who wanted the power of being the governor...with NO integrity. This is the state of our leadership. Moral decay. It's eaten away at the fiber of what this country -could- have been. Democrat or Republican. These so-called leaders are morally bankrupt.'


Kes moral dan salah laku pemimpin politik berlaku sepanjang zaman. Ada dalam kalangan mereka ini melibatkan pemimpin kerajaan atau pegawai yang tidak dapat menahan keinginan nafsu masing-masing. Akhirnya mereka terperangkap dalam tindakan sendiri dan kemudiannya didedahkan kepada orang ramai.

Bagi pemimpin yang mengaku kesalahan, mereka mengambil tanggungjawab penuh dengan melepaskan jawatan dan secara beransur-ansur tidak melibatkan diri dalam aktiviti sosial kerana berasa malu. Keberanian seperti ini berlaku di Indonesia, Jepun dan negara Barat. Namun ada negara yang memberi kedudukan tertinggi dalam barisan kepimpinan politik walaupun telah mengaku melakukan salah laku seksual, malah warisnya diangkat sebagai pemimpin dan ahli kabinet kerajaan.

Membuat pengakuan atau tidak, pemimpin politik perlu diadili di mahkamah, bukannya di media kerana fakta kes yang lebih jelas dapat diketengahkan di mahkamah. Media bertindak menghangatkan isu dan tidak membuat keputusan yang adil berbanding mahkamah.

Akhlak dan moral seorang pemimpin menggambarkan ketinggian adab dan nilai dalam masyarakat yang dipimpin. Gambaran akhlak yang rendah dalam masyarakat boleh dilihat kepada peribadi pemimpin. Di Barat, kekesalan kerana melakukan tindakan bercakap bohong akan dikutuk kerana masyarakat percaya kejujuran adalah lebih baik.

Mereka menyanjung orang yang bercakap benar kerana kesan daripada sistem pendidikan yang baik. Justeru, mereka berbangga apabila pemimpin bercakap benar tentang salah laku berbanding berbangga kerana melakukan salah laku. Oleh kerana berzina dan mempunyai anak luar nikah adalah lumrah dan diterima, salah laku berkenaan adalah tidak salah dan boleh diterima di sana.

Monday, May 23, 2011

Agensi kerajaan perlu proaktif







Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa di Hulu Langat, Selangor menjadi tumpuan apabila 16 orang penghuninya terkorban dalam kejadian tanah runtuh. Rata-rata mangsa adalah kanak-kanak dan tidak menyangka kejadian berkenaan akan berlaku dalam sekelip mata. 

Sebaik sahaja runtuhan, curahan simpati dan derma kilat datang dari pelbagai pihak. Kerajaan Selangor khususnya mengambil tanggungjawab menyediakan pelbagai kemudahan dan peralatan untuk membantu mangsa. Namun berita di media melaporkan kerajaan persekutuan lebih terkehadapan dalam memancarkan simpati dan derma. Berita kerajaan Selangor tenggelam begitu sahaja. Bagi yang ingin tahu, mereka akan mencari blog alternatif untuk melihat usaha-usaha yang dilakukan selain daripada usaha kerajaan Satu Malaysia itu.

Tanah runtuh bukan sekali dua berlaku malah banyak kali. Apa yang menjadi kebingungan ialah agensi kerajaan sentiasa terlepas pandang. Kes kali ini melibatkan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang mengesahkan rumah berkenaan tidak berdaftar dengan mereka. Jadi, rumah itu berdaftar dengan siapa? Setiap kali kemalangan, agensi kerajaan tidak menggunakan pendekatan proaktif untuk memakluman kepada khalayak. Kita tidak nampak tindakan proaktif oleh JKM ini untuk membuat sesuatu tindakan yang utuh. Jika tidak berdaftar, JKM perlu ambil inisiatif mencari dan bantu mereka mendaftar.

Rumah tidak mahu berdaftar kerana banyak sebab. Antaranya, prosedur yang panjang, banyak kerenah dan minta itu dan ini. JKM ada sebab namun pengusaha rumah akan patah semangat untuk memohon andainya terlalu lama menunggu dan birokrasi yang menebal. Sewajarnya agensi kerajaan mencari jalan menyelesaikan isu yang sentiasa mencul ketika musibah supaya tidak ada tuding-menuding.

Saranan perdana menteri suatu masa dulu supaya agensi kerajaan mencari orang miskin boleh menjadi panduan dalam hal seperti ini. Keluar dari pejabat dan cari rumah-rumah perlindungan untuk didaftarkan. Bantu pengusaha dan selesaikan apa-apa keperluan yang dikehendaki, bukannya mengaku tidak tahu-menahu. Persepsi masyarakat ialah agensi yang bertanggungjawab kurang cekap dan perlu diberi ingatan dari semasa ke semasa.
 

Melacur untuk bayar yuran universiti?

 
 
 
 
 
Pusat Pengajian Berlin menyatakan satu per tiga daripada mahasiswa universiti di ibu negara Jerman akan menimbangkan pilihan sebagai pekerja seks untuk membiayai pendidikan mereka. Perangkaan pelacuran di Berlin menunjukkan jumlah yang lebih tinggi berbanding Paris (29.2 peratus) dan di Kiev (18.5 peratus).
 
Kajian ini mendapati empat peratus daripada 3,200 pelajar di Berlin menyatakan mereka telah melakukan beberapa jenis pekerjaan seks seperti melacur, tarian tiang dan pertunjukan di Internet. Hasilnya amat mengejutkan kerana pelacuran dalam kalangan pelajar sering dilaporkan tetapi sedikit yang diketahui kaitannya dengan dasar pendidikan.
 
Motivasi utama pelajar melibatkan diri dalam pelacuran adalah insentif kewangan khususnya bayaran upah mengikut jam yang dilihat lebih tinggi.

Seorang penyelidik, Blumenschein mengatakan reformasi pendidikan ketika ini bertujuan untuk mempercepatkan waktu pelajaran mungkin memainkan peranan dalam hal ini. Ada kemungkinan kerana reformasi pendidikan telah meningkatkan beban kerja pelajar menyebabkan mereka tidak punya banyak masa untuk mendapatkan wang. Ditambah dengan yuran sekolah yang lebih tinggi telah menjurus mereka ke lembah pelacuran.

Sebanyak 30 peratus pelajar yang bekerja dalam industri seks dikatakan menghadapi bebanan hutang. Manakala 18 peratus pelajar yang ditemui berkata mereka akan melibatkan diri dalam pelacuran jika menghadapi masalah hutang.

Friday, May 20, 2011

Cabaran era pasca-modenisme kepada umat Islam






oleh Mastura Mohd Zain

Pada hari ini umat Islam berhadapan dengan pelbagai cabaran dan pemikiran, antaranya adalah fahaman pasca modenisme. Era pasca modenisme menyaksikan perubahan nilai terhadap keseluruhan aspek dalam kehidupan manusia. Ia merupakan edisi baru kepada fahaman sekularisme Barat moden.

Fahaman ini disebarkan oleh proses globalisasi melalui kecanggihan teknologi komunikasi dan maklumat. Fahaman pasca-modenisme mementingkan manusia mempunyai kebebasan diri tanpa perlu memikirkan pendapat orang lain. Pasca modenisme menjadi cabaran kerana ia telah mempengaruhi dunia Islam.

Dengan berkembangnya pasca modenisme pada era globalisasi, maka gerakan kebebasan semakin berkembang. Globalisasi mencipta dunia yang berasaskan kepada kepenggunaan. Pertumbuhan budaya kepenggunaan ini merupakan latar belakang fahaman pasca-modenisme.

Akibat sistem kapitalis, manusia menjadi rakus dan gelojoh yang tidak terbatas, menyalahgunakan kebendaan dan kekayaan kurniaan Allah.

Sifat kepenggunaan dan kebendaan ini kemudian menggantikan nilai-nilai moral dan akhlak manusia serta melupakan nilai-nilai keagamaan dan kekeluargaan.

Penyerapan idea pasca-modenisme ini ke dalam jiwa dan pemikiran umat Islam berlaku dalam keadaan yang halus dan tersusun sama ada secara disedari atau tanpa disedari oleh umat Islam. Masyarakat Malaysia tidak terlepas daripada menerima kesan dan impak daripada idea pasca modenisme yang berlaku di seluruh dunia.

Kita dapati golongan wanita juga tidak terlepas daripada menerima corak pemikiran sebegini. Impak daripada kemunculan pasca-modenisme ini menyaksikan kemunculan gerakan gerakan feminis atau hak asasi persamaan gender. Gerakan ini didukung oleh wanita elit dan menengah atasan yang berpendidikan tinggi.

Mereka memperjuangkan soal keadilan sosial, kesaksamaan, hak kemanusiaan, liberalisasi kaum wanita dan pelbagai pendekatan yang berpusat dan menyebelahi kaum wanita. Mereka terpengaruh dengan pemikiran pasca modenisme apabila beranggapan kawalan agama hanya mengekalkan wanita dalam dunia kolot.

Fahaman feminis bertentangan fakta sebenar tentang kedudukan kaum wanita dalam agama Islam yang mengangkat darjat kaum hawa daripada lembah perhambaan.

Wanita merupakan aset yang sangat bernilai serta sumber pembinaan masyarakat penyayang. Nasihat Rasulullah SAW ketika Haji Wida' antaranya, "Aku berpesan agar kamu melayan kaum wanita dengan baik".

Era pasca modenisme juga menyaksikan institusi kekeluargaan semakin rapuh serta tidak mampu lagi membentuk masyarakat yang mempunyai nilai-nilai moral yang tinggi. Ia merupakan kesan daripada arus globalisasi yang menjanjikan dunia tanpa sempadan.

Institusi keluarga yang rapuh agamanya akan menyebabkan anak-anak terjebak dengan gejala sosial tanpa sebarang sempadan agama dan akhlak. Mereka mengejar kebebasan, kemewahan serta berbuat sesuka hati tanpa batasan.

Contohnya yang telah diberikan oleh Prof. Ulung Negara, Tan Sri Prof. Dr. Mohd. Kamal bin Hassan. Satu contoh gerakan yang benar-benar berbahaya dan mencabar budaya manusia bertamadun dan nilai-nilai agama tradisional dan moral yang suci ialah perjuangan masyarakat liberal Barat untuk menjayakan konsepsi keluarga yang tidak lagi terdiri dari lelaki dan perempuan, suami isteri dan anak-anak yang sah.

Konsep ini diperjuangkan pertama kali dalam persidangan United Nations Conference on Population and Development di Kaherah pada 1994 dan kemudian di Beijing pada tahun 1995. Seiring dengan itu diperjuangkan juga supaya dihalalkan hubungan seks sebelum nikah kerana hal ini sudah menjadi lumrah di negara-negara maju teknologi.

Kita dapati pada era pasca modenisme struktur kehidupan sosial masyarakat juga telah berubah. Budaya hidup moden menjadikan masyarakat bersikap individualistik serta tidak mengambil peduli terhadap gejala sosial yang berlaku di sekeliling. Jiran tetangga sudah tidak mengenal di antara satu sama lain.

Masalah-masalah yang dicetuskan era pasca modenisme tidak mungkin dapat diatasi dalam jangka masa yang cepat. Namun perlu ada permulaan dalam usaha-usaha untuk menanganinya. Metodologi pendidikan agama di negara ini harus mengambil kira dan disesuaikan dengan pasca modenisme.

Ia perlu kepada soal pemikiran serta falsafah sesuatu hukum itu dari sudut Barat dan juga agama Islam. Setakat mengajar ilmu fardhu ain di sekolah-sekolah agama sudah tidak mencukupi bagi menangkis hujah-hujah pasca modenisme.

Kerja-kerja dakwah juga harus berterusan. Cara berdakwah pula biarlah ada peningkatan agar masyarakat sentiasa tertarik dan tidak akan jemu. Dialog perlu diadakan dari semasa ke semasa agar isu-isu berkaitan umat Islam dapat dibincangkan.

Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan
Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

(Utusan Malaysia, 20 Mei 2011)


 

Wednesday, May 18, 2011

Misteri Etnik: Bermula dengan makanan pahit, diakhiri sajian manis jadi amalan






Menunya pelbagai, hidangannya memenuhi meja tetapi nafsu makan perlu dikawal supaya tertib mengikut budaya yang sudah sejak begitu lama diamalkan. Jika orang Melayu dan mamak gemar memakan nasi kandar yang dicampur aduk pelbagai jenis lauk di atas nasi, orang Bengalee pula tertib mengambil dan menghabiskan satu persatu menu terhidang.

Siapa mampu menahan selera jika melihat terhidang di depan mata pelbagai jenis lauk dan sayuran. Pasti semuanya mahu diceduk bertimbun dalam satu pinggan, namun orang Bengalee pula memulakan jamahan pertama nasi dengan sedikit dhal sebelum memasukkan sayuran pula.

Apa yang ada dalam pinggan itu perlu dihabiskan dulu sebelum menceduk lauk yang baru. Selalunya, ikan, ayam atau apa saja lauk yang berat mengambil tempat dalam pinggan terakhir sekali selepas semuanya sudah dijamah. Pendek kata, apa saja makanan bukan sayuran dimakan akhir sekali.

Kekok juga penulis ketika diajak makan tengah hari bersama mereka kerana jika diikutkan nafsu, semuanya menyelerakan dan mahu diceduk semua, tetapi apabila melihat betapa tertibnya mereka makan, rasa segan pula menjamah apa yang ada.

Mereka bukan ‘vegetarian’ seperti kebanyakan orang India. Namun, dalam semua hidangan mesti ada ikan. Boleh dianggap menu wajib kerana meskipun ia bukanlah satu kemestian tetapi masyarakat itu sejak turun temurun memang sukakan ikan. Ia ada kaitan dengan perkampungan asal mereka di Benggala yang bersebelahan sungai. “Jika tiada lauk lain tak jadi masalah sangat. Tak ada ayam, daging dan sayur kami tak kisah, asalkan ada ikan. Ikan pula mesti ikan sungai seperti ikan puyu dan haruan. Ini kerana Kolkata di Benggala dikelilingi sungai. Meskipun kebanyakan orang sini bukan lahir di sana, tetapi kami seperti sudah terbiasa dengan menu itu.

“Memang diakui susah untuk mendapat ikan sungai di Kuala Lumpur tetapi jika ada saja peluang atau terjumpa saja orang menjualnya, orang Bengalee tidak akan melepaskannya. Mesti beli banyak-banyak sebab kami suka. Tidak kiralah ikan mahal atau murah, asalkan ada ikan sungai, cukuplah.

“Orang susah di Benggala pun mesti makan ikan setiap hari. Selain ikan, dhal dan sayur adalah menu sampingan. Jika melihat kepada sejarah masyarakat ini, tidak ada daging dan ayam dalam rumah Bengalee dulu, tetapi selepas British memasuki India, baru kami makan daging lain kecuali lembu,” kata warga emas, Anjali Mukherjee, 71.

Menu orang Bengalee agak unik. Ada sesetengah menu itu hanya boleh ditemui dalam masyarakat itu. Nasi menjadi hidangan utama, sama ada untuk makan tengah hari atau malam.

Satu menu popular mereka ialah ‘shukto’, sejenis sayuran peria yang perlu dimakan sedikit terlebih dulu sebelum menjamah hidangan lain. Dalam masyarakat itu, memulakan dengan yang pahit dan menamatkannya dengan sajian manis sudah menjadi satu amalan dalam semua keluarga.

Dhal dan apa saja menu yang digoreng juga perlu ada. Nangka muda, betik muda dan jantung pisang juga popular. Satu jenis sayuran hijau selalunya ada seperti sawi dan ia dikenali sebagai ‘Shak’.

“Ada dua jenis cara menyediakan sayur iaitu dengan memotongnya kecil atau boleh juga diparut. Ia dikenali sebagai ‘ghonto’ dan disediakan tanpa dicampur kuah. Ada juga sayur dimasak dengan ikan dan udang.

“Ikan yang popular dalam masyarakat kami ialah puyu, tongsan, haruan dan terubuk. Ia boleh digoreng, dibakar atau dimasak stim. Kuah ikan yang selalunya disediakan dikenali sebagai ‘Machel Jhon’. Ada juga ikan dimasak menggunakan ‘yogurt’ dikenali sebagai Doimash. Hari ini kami masak Doimash istimewa untuk tetamu dari Berita Harian,” katanya merujuk kepada menu hari itu kerana Doimash bukan selalu disediakan.

‘Chutney’ dalam masyarakat Bengalee berbeza dengan India lain. Mereka memasukkan keratan mangga, tomato dan apa saja yang manis dalam campuran itu. Ia boleh dimasak pekat atau cair dan ada rasa masam manis.

Seperti juga masyarakat India lainnya, orang Bengalee juga meminati manisan dan ia menjadi antara satu lagi menu wajib dalam hidangan saban hari. Bezanya, manisan orang Bengalee tidak ada dijual seperti India lain dan kebanyakannya hanya boleh dibuat sendiri.

Carilah di mana saja, tidak akan jumpa manisan orang Bengalee. Jika orang Punjab, mudah saja mencari kedai menjual manisan di tengah bandar Ipoh, orang Bengalee pula tidak ada kedai menjualnya. Nampak seperti sama tetapi sebenarnya berbeza.

Manisan mereka juga kebanyakannya dibuat menggunakan susu lembu dan paling popular ialah ‘Sandesh’, sejenis manisan kering, dicampur susu dan gula. Perisanya berbeza kerana menggunakan gula khas yang diambil dari kurma. Gula itu tidak ada dijual di negara ini dan terpaksa diimport dari India.

“Rosogolla adalah sejenis manisan berbentuk bulat yang juga dibuat menggunakan susu lembu. Prosesnya agak rumit kerana selepas memasak susu, ia perlu dicampur sedikit cuka untuk menjadikan susu itu ketulan. Ia dimasukkan dalam kain dan diperah airnya untuk mengambil hampasnya saja, dibuat bentuk bola sebelum direndam dalam sirap.

“Rasamalai pula menggunakan kaedah yang sama dengan Rosogolla tetapi dalam bentuk panjang dan tidak direndam dalam sirap. Kali ini ia dimasukkan dalam susu. Kalojam adalah sejenis manisan yang digoreng terlebih dulu sebelum dimasukkan dalam sirap. Ia juga dibuat daripada susu lembu,” katanya lagi.

Meskipun kebanyakan manisan menggunakan susu lembu, ada juga yang langsung tidak menggunakan bahan itu seperti ‘pitha’. Ia dibuat daripada tepung beras dan suji. Ia manis dengan dimasukkan gula atau gula melaka. Ia kelihatan sama seperti kuih gulung atau ketayap dalam masyarakat Melayu, cuma tidak diwarnakan hijau.

Sejenis lagi manisan tanpa susu lembu ialah ‘amriti’, berbentuk bulat berwarna oren menggunakan tepung dhal. Dalam masyarakat itu juga, yogurt adalah satu bahan penting dalam masakan mereka dan selalunya ada dalam simpanan. Yogurt itu pula dibuat menggunakan susu lembu.

Melihat hidangan mereka, tidak dinafikan menyelerakan dan tidak ada masalah untuk dimakan orang Melayu kerana lebih kurang sama rasanya. Namun, disebabkan wartawan tidak biasa dengan manisan orang India, terasa perit juga tekak kerana ketika menjamah nasi, pedas menguasai deria rasa tetapi penamatnya, rasa manis yang terlampau pula menggantikannya.

Seharian juga tekak ini terasa kurang selesa, meskipun perlu diakui masakan mereka sedap. Pelik juga, jika menu sebegini dimakan setiap hari, bagaimana mereka mampu mengawal diri daripada penyakit kencing manis? - “Tidak ada masalah. Tidak ramai pun yang kena kencing manis,” tambah Anjali sambil ketawa.
(Berita Harian, 18 Mei 2011)

Saturday, May 14, 2011

Cuci kereta





Pemandangan biasa tempat cuci kereta
(Gambar hiasan)


Di Batu Berendam, Melaka, ada dua buah premis yang menjalankan perniagaan mencuci kereta. Kedua-duanya meletakkan papan tanda ‘Car Wash Open’ di hadapan premis masing-masing. Kedua-duanya juga berhampiran jalan raya dan sentiasa boleh dilihat oleh pengguna jalan raya. Premis pertama, ada pintu gerbang, berhampiran lapangan terbang, keadaan agak lengang. Jaluran untuk kereta masuk hanya satu lorong, bermakna pada satu-satu masa hanya sebuah kereta yang boleh dicuci. Pekerja enam orang.

Premis kedua di laluan masuk taman perumahan, sebelah sekolah dan bertentangan kubur. Pekerjanya hampir sepuluh orang kerana jaluran kereta ada dua lorong, bermakna pada satu-satu masa boleh mencuci dua buah kereta. Jika di premis pertama aturan kereta ada tiga atau empat, di premis kedua ada enam buah kereta yang beratur untuk dicuci.

Premis pertama telah lama dibuka manakala premis kedua baru diambil alih pengurusan. Premis pertama pernah memperkenalkan ‘reward card’ di mana pelanggan mendapat satu cucian percuma selepas cucian kelima, namun promosi ini hanya bertahan dalam masa dua bulan. Premis kedua perkenalkan promosi 50 peratus diskaun mencuci, tetapi saya kena bayar penuh sebab ketika cuci, tempoh promosi telah berakhir. Namun kain rentang masih dipasang.

Bisnes cuci kereta tidak perlukan modal besar untuk memulakannya. Perkara paling penting di sini ialah perkhidmatan yang memuaskan hati dan komitmen yang tinggi. Dilihat pada kedua-dua premis, tentulah kita boleh agak premis yang mana satu mendapat untung yang tinggi.

Premis pertama kepunyaan Melayu dan premis kedua kepunyaan Cina.

Saya pernah mencuba kedua-dua pusat cucian ini dan saya lebih menyukai cucian premis pertama kerana lebih teliti, bersih dan ada kualiti. Saya dapati premis kedua kurang tekankan aspek bersih dan ‘finishing’ juga kurang memuaskan. Namun kedua-dua premis mengenakan bayaran sebanyak RM10.

Dalam melihat persaingan bisnes ini, timbul persoalan kenapa perkhidmatan Melayu tadi tidak dapat meluaskan skop bisnes yang diceburi, masih berada pada takuk lama dan suasana premis tetap tidak berubah?

Daripada pemerhatian, saya mengenal pasti beberapa perkara yang tidak ada pada pengusaha ini.

Pertama, pemantauan kualiti. Pekerja boleh menjalankan cucian dengan lebih baik, tekun dan bersemangat jika pemantauan dapat dilaksanakan dari semasa ke semasa. Bukannya mereka sukar hendak mempamerkan kualiti sebaliknya tunjuk ajar dan teguran membina dari semasa ke semasa boleh menajamkan kemahiran pekerja-pekerja muda yang sentiasa menunjukkan semangat bekerja.

Kedua, peralatan bekerja yang lebih baik. Saya dapati peralatan untuk membersihkan ruang dalam kereta agak daif dan kerap rosak. Pelanggan tidak mahu tahu kenapa tidak boleh vakum ruang dalam kereta kerana beranggapan apabila datang ke premis ini, mereka hendakkan perkhidmatan yang telah diterima sebelum itu.

Ketiga, menaik taraf tempat duduk dan rehat pelanggan. Premis ini agak kecil dan bersebelahan dengan rumah kosong. Adalah lebih baik jika peniaga mengambil inisiatif membuat sedikit pelaburan untuk membina ruang tempat duduk dan menjadikan suasana menunggu lebih ceria. Banyak lagilah faktor yang boleh dijadikan sebagai sebab-musabab kepada kepegunan bisnes ini seperti promosi, profesionalisme dan disiplin kerja.

Dalam bisnes, kejayaan dan kegagalan tidak kenal warna kulit, rupa bangsa atau agama seseorang kerana Allah SWT menjanjikan siapa yang berusaha Dia akan beri kerana semua manusia adalah makhluk-Nya. Biar pun Melayu atau Cina, kejayaan dalam bisnes ditentukan oleh individu itu sendiri.

Jika dia kuat berusaha, bercita-cita tinggi, membina kemahiran-kemahiran baru yang membantunya meningkatkan jualan atau tidak kalah dengan cabaran, Insya Allah dia akan berjaya. Malah bisnes akan lebih berkat apabila dilakukan dengan niat kerana Allah SWT dan dikeluarkan zakat perniagaan.

Akhirnya ahli perniagaan inilah yang akan menjadi bank kepada orang miskin, pemurah dan menginfakkan rezekinya pada jalan Allah. Dalam kes di atas, peniaga Melayu ini boleh berjaya andai mahu membuat perubahan dan menunjukkan minat untuk bersaing.



Tuesday, May 10, 2011

Kesalinghubungan negara ASEAN masih rendah





 

oleh Veena Rusli
veena@bharian.com.my


Berpaksikan ikatan menghampiri separuh abad dan semangat kejiranan kental, Malaysia beraksi di gelanggang Sidang Kemuncak ASEAN ke-18 yang berakhir kelmarin dengan suara meyakinkan diiringi tekad menjadikan rantau Asia Tenggara sebagai kuasa lebih dominan di persada antarabangsa.

Dengan matlamat pembentukan Komuniti ASEAN pada 2015 sebagai penanda aras, negara anggota menyedari masih banyak lompang perlu ditampung seperti isu keselamatan makanan, tenaga diperbaharui dan keselamatan serantau, termasuk konflik sempadan Thailand– Kemboja yang belum menampakkan tanda jalan penyelesaian.

Dalam skop lebih peribadi, kesempatan pertemuan tahunan itu turut membuka ruang bagi Datuk Seri Najib Razak bertemu Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono, dan menyampaikan rasa terkilan Malaysia terhadap hukuman dijatuhkan kepada enam nelayannya yang didakwa menceroboh perairan negara jiran.

Tanpa niat mempersoalkan kedaulatan undang-undang negara lain, Malaysia berpendirian penjara 30 bulan dan denda RM350,000 seorang bagi kesalahan sedemikian adalah terlalu berat bagi dua negara bersempadan yang dilingkungi perairan.

Sekalipun tidak mendedahkan secara spesifik butir bicara dalam pertemuan bilateral di Pusat Konvensyen Jakarta (JCC) kelmarin, penegasan Najib bahawa beliau ‘sudah menyampaikan apa yang sepatutnya’ kepada Susilo mungkin membawa kepada perkhabaran yang membuktikan semangat persaudaraan tinggi kedua-dua negara.

Pentas pertemuan pemimpin ASEAN kali ini banyak menjurus kepada kesalinghubungan yang menjadi pengikat ke arah mencapai sasaran terbentuknya Komuniti ASEAN, tetapi masalah dalaman seperti konflik Thailand-Kemboja dianggap pemerhati boleh merencatkan matlamat itu jika tidak ditangani segera.

Berpegang kepada persetujuan untuk tidak mencampuri urusan dalaman negara berjiran, ketua kerajaan pada pertemuan dua hari itu sepakat untuk membiarkan kedua-dua negara bersengketa menyelesaikan kemelut melanda secara kekeluargaan.

Menyentuh konteks ini, ASEAN perlu memanfaatkan sepenuhnya hubungan baik yang terjalin untuk mengurangkan jurang di kalangan negara anggota, khususnya aspek pembangunan yang menjadi penanda aras dalam menentukan tahap pencapaian ekonomi sesebuah negara.

Potensi yang bagaikan tiada penyudah di 10 negara itu perlu digali sedalam-dalamnya, terutama dalam keadaan dagangan Komuniti ASEAN yang mencecah AS$2.9 trilion dan melonjak kepada AS$15 trilion jika dihitung urus niaga bersama enam negara rakan dagang – China, Jepun, Korea, India, Australia dan New Zealand.

Bagaimanapun, angka tidak membawa makna jika usaha tidak sekata, malah Malaysia turut menyedari wujudnya ketidakseimbangan ketara dari segi pelaburan dari Indonesia yang cuma bernilai AS$600 juta, berbanding AS$2 bilion yang dibawa Malaysia ke republik itu.

Kesalinghubungan negara ASEAN sememangnya masih rendah berbanding pencapaian Kesatuan Eropah (EU), tetapi langkah ke arah itu sudah bertapak, termasuk Malaysia yang berada di landasan betul dalam membincangkan tahap kemajuan rundingan Kawasan Perdagangan Bebas (FTA) Malaysia-EU yang sudah melepasi dua pusingan.

Edisi Sidang Kemuncak ASEAN ke-15 di Jakarta bertemakan ‘Komuniti ASEAN Dalam Komuniti Global’ kali ini dengan jelas memberi isyarat perancangan ASEAN tidak harus terbatas kepada pengwujudan Komuniti ASEAN 2015.

Sebaliknya, ketua kerajaan 10 negara rantau yang mempunyai kira-kira 600 juta penduduk itu perlu melangkaui persoalan ‘apa dan ke mana selepas 2015’ kerana lanjutan dari tempoh itu, rantau Asia Tenggara bakal menyaksikan liberalisasi pasaran merangkumi barangan, kewangan dan tenaga mahir.

Untuk berdiri sama tinggi di pentas antarabangsa, perjuangan ASEAN wajar mencakupi keperluan untuk dilihat bukan saja relevan di kalangan masyarakat perniagaan Asia Tenggara, tetapi juga penduduk biasa seperti kita.

(Berita Harian, 10 Mei 2011)


 

Monday, May 09, 2011

Juruterbang enggan bawa penumpang Islam di Amerika







Kisah dua orang penumpang kapal terbang Delta di Amerika Syarikat yang dilarang menaiki penerbangan berkenaan mendapat perhatian berita utama. Ia menjadi menarik kerana kedua-dua penumpang ini adalah Islam. Seorang daripadanya Masadur Rahman, pensyarah profesor Arab di Universiti Memphis manakala Mohamed Zaghloul, seorang imam di Islamic Association of Greater Memphis. Mereka diminta untuk melalui proses pemeriksaan keselamatan tambahan sebelum dibenarkan berlepas.

Puncanya bukan kerana pihak berkuasa lapangan terbang yang enggan membenarkan mereka berlepas sebaliknya juruterbang yang enggan membawa mereka terbang.

Masadur Rahman berkata, keadaan ini berlaku kerana salah faham yang sangat tebal ke atas Islam lebih-lebih lagi selepas kejayaan komando SEAL Amerika Syarikat membunuh Osama ben Ladin. Ketakutan ke atas kehadiran umat Islam dalam budaya Amerika telah merebak dengan pantas dan cergas tanpa ada gerakan yang kuat bersaing untuk membetulkan persepsi berkenaan. Stigma ke atas budaya dan impak Islam ke atas masyarakat Amerika semakin meningkat jika kes ini dijadikan ukuran. Bayangkan jika ada perkara lain berlaku yang berkaitan kesihatan, perubatan atau keperluan-keperluan lain.

Kedua-dua penumpang tersebut akan menghadiri persidangan Imam Amerika Utara di mana kedua-duanya dijangka mengetuai doa dan sembahyang. Kali ini persidangan membincangkan Islamophobia dan diskriminasi dalam kalangan masyarakat Islam Amerika. Pengalaman mereka di lapangan terbang boleh dijadikan isu perbincangan dalam persidangan supaya satu resolusi yang konkrit dapat dilaksanakan.

Keupayaan menyalurkan maklumat berkaitan Islam, cara hidup dan budaya masyarakat Islam di Amerika Syarikat amat sukar kerana persepsi yang dibentuk lebih awal terhadap Islam dan masyarakatnya. Dalam media, filem dan bual siri televisyen, Islam dikatakan sukar menerima perubahan dan sering kali disalah tafsir. Media menggambarkan Islam sebagai berserban, berjambang dan wanita Islam mesti memakai jilbab, lelaki dan wanita yang bukan muhrim tidak boleh menyentuh tangan dan sebagainya. Semua ini ditonjolkan sebagai ajaran Islam yang dipersepsikan sebagai ekstrem berbanding budaya Barat yang sekular dan telah sampai ke puncak kebebasan.

Lebih banyak usaha dan inisiatif yang perlu dilaksanakan oleh tokoh-tokoh pemikir Islam, pemimpin-pemimpin Islam dan pertubuhan dakwah supaya masyarakat Amerika dapat menerima dan mengubah persepsi terhadap Islam dan masyarakatnya. Kes yang berlaku ke atas dua orang penumpang Islam tadi dapat dijadikan iktibar supaya imej Islam dapat diperbaiki. Biar pun mengambil masa 10 tahun, 30 tahun atau 50 tahun, usaha dan inisiatif untuk memahamkan Islam mesti dilaksanakan. 


Saturday, May 07, 2011

Amerika: bangsa yang angkuh







Presiden Barack Obama sangat bangga apabila pasukan elit komando SEAL dapat menembak dan membunuh Osama ben Ladin di Pakistan. Sambutan untuk meraikan kejayaan usaha sepuluh tahun mencari musuh nombor satu Amerika dapat dilihat di seluruh negara itu. Mangsa runtuhan bangunan World Trade Centre dapat mengukir senyuman di sebalik kesusahan hidup kanak-kanak dan rakyat Palestin, Iraq dan Afghanistan kerana kezaliman dan kebongkakan pemimpin dan rakyat Amerika. Barangkali Obama duduk bersandar di atas kerusi sambil ketawa puas kerana dapat mengebumikan jenazah Osama di dasar laut.

Ketika pesta meraikan kematian ‘pengganas’ berterusan di Amerika, masyarakat Islam di seluruh dunia tidak begitu keadaannya. Rata-ratanya masih tertanya-tanya adakah benar Osama meninggal dunia ataupun menjadi satu propaganda Amerika sahaja. Sebaik sahaja Osama dibunuh, mayatnya dibawa ke markas tentera Amerika di Afghanistan di mana ujian DNA disahkan. Dari situ, jenazah diterbangkan ke kapal pengangkut U.S.S Carl Vinson. Jenazah dimandi, dikafankan dengan kain putih dan dimuatkan dalam beg pemberat. Seorang pegawai tentera membaca ‘talkin’ dalam bahasa Arab. Kemudiannya, kurang daripada 24 jam selepas dibunuh, jenazah Osama ben Ladin ditenggelamkan ke dalam Laut Arab.

Barack Obama menyifatkan kaedah pengebumian tersebut sebagai ‘sangat menghormati’ jenazah Osama.

Dalam serangan oleh pasukan komando SEAL Team Six (ST6) di wilayah Pakistan, berhampiran akademi terntera yang terbaik di negara itu, pencerobohan ke atas kedaulatan wilayah Pakistan adalah terang-terangan dilakukan oleh Amerika Syarikat. Umpama lagak ‘cowboy’ pasukan ST6 ini bergerak melakukan misi membunuh dengan restu Barack Obama. Dalam reaksi balas, kerajaan Pakistan mengehadkan hubungan dengan tentera Amerika kerana terkilan. Walau bagaimanapun persoalan yang tidak dapat dijawab ialah bagaimana Osama ben Ladin boleh berada di wilayah Pakistan selama enam tahun tanpa dapat dijejak?

Hubungan Pakistan-Amerika telah pun muram sebelum serangan bermula kerana Pakistan dikatakan gagal memusnahkan kumpulan Taliban yang berkumpul di negara itu. Di sebalik hubungan muram ini, Amerika perlukan bantuan Pakistan bagi menyalurkan bekalan kepada pasukan NATO di Afghanistan. Sehingga kini tentera Pakistan diberi lebih daripada $10 bilion dalam bentuk bantuan ketenteraan sepanjang satu dekad lepas untuk memerangi puak Taliban.

Kebanyakan individu Islam yang dikehendaki oleh Amerika dipercayai berada di Pakistan termasuklah Ayman al-Zawahri, Mullah Omar dan Siraj Haqqani. Selepas modus operandi Osama dikaji, lebih mudah bagi Amerika untuk menjejaki pemimpin-pemimpin lain.

Badan perisikan Amerika, CIA mengambil masa untuk melakukan operasi khas ini. Ketika kediaman Osama dikenal pasti pada Ogos tahun lalu, peralatan canggih disediakan dan semua kemungkinan diambil kira. Penggunaan satelit, mengkaji perlakuan manusia di sekitar kediaman, mengenali individu keluar masuk malah mencuri dengar perbualan dari dalam rumah. Teknologi ini tidak dimiliki oleh Osama. Musuhnya memiliki kelebihan untuk menjejak dan membunuhnya dengan mudah.

Pada Amerika, Osama ben Ladin adalah mush tetapi kepada kanak-kanak, wanita, orang tua dan rakyat yang tertindas kerana kezaliman Amerika, beliau adalah seorang hero yang berani melawan keangkuhan satu bangsa yang bangga melakukan pembunuhan demi pembunuhan, mencipta kematian demi kematian di atas rintihan dan air mata orang yang lemah.



 

Thursday, May 05, 2011

Anti-intelektualisme di kalangan akademik







Apabila Presiden Universiti Harvard, Lawrence Summer membuat pernyataan bahawa ada kaitan antara genetik dengan kecilnya bilangan wanita sebagai saintis, kesudahan episod itu menamatkan tugasnya sebagai Presiden universiti ranking pertama dunia.

Namun Summer kemudian kembali menjadi guru di universiti berkenaan dan menjadi ahli kepada komuniti akademik itu. Ringkasnya, Presiden universiti Harvard turun atau diturunkan kerana dikatakan membuat pernyataan yang dikatakan ‘anti-intelektual’.

Di Malaysia, satu demonstrasi pelajar agak menyeluruh diadakan pada 1973 di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bagi mendesak Presiden PMUKM dibenarkan menyambung pengajiannya ke Tahun Kepujian yang dikatakan hanya untuk mereka yang layak, bagaimanapun gagal untuk mengubah pendirian dan keputusan universiti.

Namun pada masa lain, Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak (yang juga Canselor UKM ketika itu) menarik balik keputusannya melantik seorang pegawai tertinggi kerajaan daripada menjadi Naib Canselor UKM kerana demonstrasi gabungan pensyarah dan pelajar diadakan sampai ke hadapan pejabat Perdana Menteri di Jalan Dato’ Onn, Kuala Lumpur.

Peristiwa melibatkan L. Summer, Presiden PMUKM dan cadangan pelantikan Naib Canselor UKM adalah segelintir peristiwa dunia universiti yang membawa maksud universal, iaitu mempertahankan tradisi intelektualisme. Walau apa pun episodnya, tradisi intelektualisme di universiti dianggap suci dan mesti dipertahankan bukan kerana adanya peraturan atau undang-undang mengenainya.

Semasa saya membuat penyelidikan pada 1989 mengenai tradisi keunggulan universiti di Eropah dari zaman medieval hingga ke hari ini, saya terjumpa pernyataan yang mengatakan ‘keagungan universiti di Eropah bukan di pertahankan oleh undang-undang, sebaliknya oleh tradisi dan adat masyarakatnya’.

Para guru universiti di Malaysia yang merupakan generasi pertama dilatih oleh guru-guru daripada Eropah seperti amat memahami dan menjiwai tradisi itu. Tidak hairanlah guru dan pemimpin seperti Tun Abdul Razak akhirnya akur dengan kehendak masyarakat universiti walaupun beliau memiliki senjata undang-undang yang begitu kuat untuk mempertahankan keputusannya.

Tun Abdul Razak yang mengalah (mungkin bagi orang sekarang ‘mengalah itu lemah’) telah menjadikan beliau kuat, bahkan tersemat sebagai pemimpin ‘buah hati’ mahasiswa dan guru-guru di UKM.

Masakan saya dapat lupakan Abdul Rahman Embong (sekarang Datuk Profesor) yang mengajar saya mata pelajaran sains politik begitu terbuka membenarkan kami berbahas mengenai pelbagai pendirian tanpa kuasa tangannya untuk menang dalam perdebatan-perdebatan kami.

Masakan juga saya dapat lupakan Allahyarham Ishak Shaari yang mengajar saya ekonomi pembangunan yang begitu melapangkan medan debat walaupun beliau ada aliran pemikirannya sendiri.

Mereka tidak akan menggunakan genggaman buku lima untuk memenangkan sekolah atau aliran pemikiran mereka. Apabila saya dan guru saya Abdul Rahman sama-sama duduk dalam panel SPRM dan setiap kali kami berjumpa dia memanggil saya ‘Pak Din’, maka setiap kali mendengar panggilan itu akan membuatkan saya sebak.

Sebak saya kerana kekaguman betapa guru saya menghayati maksud hubungan ‘collegial’ yang berkata akar ‘colleague’ yang bermaksud kawan dengan kawan – guru dan mahasiswa adalah kawan.

Demikianlah guru seperti Abdul Rahman yang begitu politikal dalam kehidupan sehariannya ketika itu tetapi dia tidak pernah memperhambakan saya dan rakan-rakan di dalam kelasnya.

Kami tidak pernah merasa ditewaskan meskipun di tangannya ada kuasa menentukan gred kami dan disokong pula oleh keluasan pengajian dan bacaannya, tentu tidak akan dapat kami tandingi sebagai intelektual hingusan pada ketika itu.

Rupanya guru yang tidak pernah menunjukkan kuasa dan menunjukkan dia menjulang tangan kerana berjaya menewaskan kami itulah yang akan menjadi ‘buah hati’ mahasiswa di universiti puluhan tahun kemudian.

Setiap kali saya berjumpa rakan-rakan seangkatan saya di UKM yang mengambil kelas Abdul Rahman, sentiasa dapat berbual kembali mengenai dia - dia yang semuanya positif bagi kami meskipun negara pernah suatu ketika seperti memburunya.

Ketika ini, adakah tradisi itu terus ampuh di pengajian tinggi? Sejak saya pandai menggunakan e-mail dan sekarang facebook (FB), tidak sedikit rakan-rakan saya mengadu tentang cara ‘high-handed’ para guru terhadap mereka dengan mengemukakan gambaran-gambaran seperti ‘nasib pelajar di tangan mereka’.

Mereka mengadu bahawa bukan sahaja pelajar tidak dibenarkan lebih bijak daripada guru, kehidupan pelajar juga hendaklah mengikut definisi para guru feudalistik itu. Hal sebegini tidak akan berlaku dalam tradisi yang mengunggulkan ilmu.

Tidak akan ada suatu komuniti di universiti yang akan merestuinya - baik Naib Canselor yang mewakili pengurusan, persatuan pentadbir, persatuan staf akademik, apa lagi para mahasiswa.

Meskipun hantaran rintihan mahasiswa ke FB atau e-mel saya mungkin hanya peristiwa terpencil, seperti isu yang saya pernah bicarakan sebelum ini bahawa peristiwa terpencil mungkin lebih bererti daripada gambaran peratusan perangkaan yang besar.

Apakah anti-intelektualisme yang mesti tidak diizinkan bertunas di universiti? Utama kepada semuanya adalah autoritarianisme dalam tafsiran.

Benar ada kebenaran yang lebih ampuh daripada sesuatu kebenaran lain, namun memutlakkan sesuatu kebenaran menyebabkan dunia universiti menjadi jumud sedangkan sepanjang sejarah ilmu kebenaran sentiasa diperbaharui.

Bayangkan betapakah wajah hubungan murid-guru di universiti jika hubungan guru-guru juga berbentuk autoritarianisme kelompok disiplin masing-masing.

Hampir pasti hubungan guru-murid yang diurus oleh guru autoritarian akan bersifat patron-client atau ‘tuan dengan hamba’ bukan ‘guru-rakan-murid’ yang sewajarnya menjadi budaya hubungan di universiti.

Lalu akan ada yang menyanggah saya dengan merujuk filem kungfu betapa guru melatih muridnya dengan gaya seksaan bagi membolehkan murid itu kemudiannya menjadi pendekar agung.

Namun mereka tidak melihat bahawa seksaan yang tampak di mata adalah aspek fizikalnya yang bermaksud sama dengan latihan kemahiran vokasional.

Cara bermain senjata, menepis serangan dan mengatur langkah adalah semuanya kemahiran vokasional, tiada beza dengan latihan berkawad tentera atau polis atau latihan tubi menganyam tikar. Apabila tiba kepada latihan strategi, minda dan pegangan, tiada lagi kelihatan seksaan dalam latihan kungfu itu.

Universiti bukan sekolah vokasional meskipun pada zaman moden ada unsur vokasional di dalamnya. Universiti adalah tempat mencanai keupayaan intelektual bagi melihat kepelbagaian cara melihat sesuatu kejadian, perkara dan fenomena. Kepelbagaian cara itu dipanggil disiplin dalam dunia ilmu. Itulah nanti yang akan menyempurnakan kefahaman tentang sesuatu permasalahan kehidupan dan hubungannya dengan alam.

Setiap hari saya mendaki bangunan empat tingkat tanpa lif di Institut Peradaban Melayu, UPSI, otot kaki saya semakin keras dan kuat. Sampai di kerusi di bilik, saya terfikir dalam sebulan ini saya mula melihat pencapaian vokasional saya memperkuatkan kaki.

Adakah di Kursi Za‘ba ini saya juga akan dapat memenuhi keperluan penyuburan intelektual saya?

Jika ahli akademik selalu mendesak demi moral para pemimpin mesti berani meletak jawatan jika terbukti dia gagal dalam tugasnya, bersedialah saya dan rakan-rakan akademik, atas nama akademik dan moral, untuk juga menamatkan khidmat kami jika ada tanda kami telah menodai ‘faham intelektualisme’ yang menjadi nadi pengajian tinggi.

TAN SRI DR. NORDIN KARDI ialah Penyandang Kursi Za‘ba di Universiti Pendidikan Sultan Idris.

(Utusan Malaysia, 5 Mei 2011)

Tuesday, May 03, 2011

Di sebalik kematian Osama ben Laden






Dalam masa seminggu ini saya membuat pemantauan ke atas portal berita utama dunia seperti Reuters, CNN, Al-Jazera dan BBC untuk mendapat liputan berkaitan perkahwinan diraja Britain. Tumpuan masyarakat dunia ke atas perkahwinan ini menarik minat banyak pihak daripada perspektif masing-masing. Contohnya, butik pengantin akan melihat pakaian mempelai, pengurus majlis akan melihat atur cara yang disusun manakala pasukan keselamatan belajar tentang langkah-langkah keselamatan yang dilaksanakan oleh Scotland Yard. Pendek kata, majlis tersebut banyak mengundang tarikan agensi kerajaan dan swasta, syarikat korporat dan individu untuk mempelajari sesuatu. Semua tahu, majlis perkahwinan itu telah selamat dilaksanakan dan semua pihak berpuas hati.

Tidak ada ancaman bermakna langkah-langkah keselamatan telah berjaya. Ia berakhir dan menjadi kenangan seumur pasangan diraja itu.

Pengumuman presiden Amerika Syarikat tentang kematian Osama ben Laden memadam sedikit berita kemeriahan perkahwinan di Britain. Yahoo! memaparkan berita terkini berwarna jingga berkaitan pengumuman berkenaan dari Reuters dan kebanyakan media menyiarkan kejayaan pasukan komando Amerika selepas itu. Tidak ada gambar Osama ditembak sebaliknya gambarnya yang diubah suai dari Internet. Barack Obama berjanji akan menyiarkan gambar-gambar ketika operasi pembunuhan dilakukan sedikit masa lagi.

Masyarakat Amerika Syarikat menyambut berita tersebut dengan pesta di sebalik ketakutan pasukan keselamatan di seluruh dunia terhadap ancaman serangan balas kumpulan Al-Qaeda. Pemimpin-pemimpin dunia turut bergembira di atas pembunuhan tersebut termasuk pemimpin negara-negara Islam. Bagi mereka, ancaman keganasan telah berakhir dan dunia kembali aman.

Banyak kali Amerika Syarikat menggunakan propaganda untuk memaklumkan kejayaan membunuh musuh-musuhnya. Saddam Hussein, Hosni Mubarak dan terkini, Muamar Ghadafi dijadikan sasaran untuk kepentingan politik dan ekonomi pemimpin-pemimpin negara itu. Siapa sahaja yang tidak sehaluan dengan polisi luar negara itu akan dimasukkan dalam senarai musuh. Satu-satunya negara dan pemimpin yang bebas ialah Israel dan rakyat Yahudi. Semakin hari semakin payah bagi rakyat Palestin untuk hidup kerana Amerika Syarikat tidak pernah ‘menjentik’ apa-apa tindakan yang dilakukan oleh negara Yahudi itu ke atas orang Palestin.

Propaganda kematian Osama ben Laden menjadi isu utama hari ini. Berita kematian ketua Al-Qaeda itu beberapa kali disiarkan namun kali ini adalah paling meluas. Kenapakah begitu mudah Osama dijejak dan ditembak sedangkan selama sepuluh tahun, beliau tidak diketahui kedudukannya dengan tepat? Penggunaan teknologi moden juga tidak dapat memberi bantuan sehingga proses memburu terpaksa mengambil masa yang lama. Adalah lebih baik bagi Amerika Syarikat mengebom rumah yang dikatakan sebagai tempat sembunyian Osama daripada menyerang dengan pasukan komando kerana Osama sentiasa di kelilingi orang-orangnya. Progapanda Amerika di sini ialah menaikkan nama pasukan komando marin yang terlibat dalam serangan itu.

Gambar keadaan bilik dan katil Osama juga menimbulkan tanda tanya kerana sebagai pejuang, Osama boleh tidur di mana-mana saja hatta dalam gua. Mati di bilik tidur dengan tilam yang empuk bukannya kematian seorang pejuang yang mempunyai pengikut di seluruh dunia.Andai kata kediaman Osama dibom atau diletupkan dalam gua adalah lebih realistik dan boleh dipercayai. Amerika Syarikat boleh memusnahkan sasaran walaupun di dalam gua kerana mereka memiliki kepakaran dan senjata yang hebat. Peri kemanusiaan askar-askarnya juga sangat kurang kerana dilatih untuk membunuh tanpa belas ihsan terhadap musuh.

Kematian Osama dan kejayaan pasukan komando Amerika Syarikat mungkin menjadi agenda politik presiden negara itu yang baru-baru ini dikatakan bakal menerima saingan daripada Republikan. Di samping itu, isu kontroversi kelahirannya turut memberi imej yang salah. Bagi menaikkan imej dan reputasi Obama, dia perlukan lakukan sesuatu di peringkat global supaya dapat dilihat sebagai seorang hero dan wajar dipilih semula.

Kita menunggu dengan penuh minat perkembangan seterusnya kerana ramai yang berpendapat membunuh Obama ben Laden bukannya mudah lagi pun beliau sanggup mati daripada ditembak oleh peluru Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya.