Monday, May 23, 2011

Melacur untuk bayar yuran universiti?

 
 
 
 
 
Pusat Pengajian Berlin menyatakan satu per tiga daripada mahasiswa universiti di ibu negara Jerman akan menimbangkan pilihan sebagai pekerja seks untuk membiayai pendidikan mereka. Perangkaan pelacuran di Berlin menunjukkan jumlah yang lebih tinggi berbanding Paris (29.2 peratus) dan di Kiev (18.5 peratus).
 
Kajian ini mendapati empat peratus daripada 3,200 pelajar di Berlin menyatakan mereka telah melakukan beberapa jenis pekerjaan seks seperti melacur, tarian tiang dan pertunjukan di Internet. Hasilnya amat mengejutkan kerana pelacuran dalam kalangan pelajar sering dilaporkan tetapi sedikit yang diketahui kaitannya dengan dasar pendidikan.
 
Motivasi utama pelajar melibatkan diri dalam pelacuran adalah insentif kewangan khususnya bayaran upah mengikut jam yang dilihat lebih tinggi.

Seorang penyelidik, Blumenschein mengatakan reformasi pendidikan ketika ini bertujuan untuk mempercepatkan waktu pelajaran mungkin memainkan peranan dalam hal ini. Ada kemungkinan kerana reformasi pendidikan telah meningkatkan beban kerja pelajar menyebabkan mereka tidak punya banyak masa untuk mendapatkan wang. Ditambah dengan yuran sekolah yang lebih tinggi telah menjurus mereka ke lembah pelacuran.

Sebanyak 30 peratus pelajar yang bekerja dalam industri seks dikatakan menghadapi bebanan hutang. Manakala 18 peratus pelajar yang ditemui berkata mereka akan melibatkan diri dalam pelacuran jika menghadapi masalah hutang.

No comments:

Post a Comment