Wednesday, September 07, 2022

Dengar pandangan orang lain juga


Saya dan seorang rakan sedang mengusahakan penulisan sebuah buku yang agak tebal dan perlukan beberapa pindaan sebelum dapat diterbitkan. 

Oleh kerana ramai penilai yang jemput untuk menilai buku ini, banyak pulalah ulasan yang kami dapat dan perlu diperbetulkan. Manuskrip buku ini sudah hampir setahun, tetapi perjalanan untuk diterbitkan masih berliku-liku malah hampir mematahkan semangat dan usaha. 

Lalu saya bertemu dengan pegawai yang menguruskan hal ehwal penerbitan ini dan bertanya beliau tentang terlalu banyak keperluan yang perlu diikut. 

Justeru, daripada raut wajahnya, beliau agak bersimpati dengan saya dan memberi semangat serta dorongan untuk ikut sahaja apa yang dikehendaki. 

Saya kata ‘okey, nanti saya siapkan’. 

Dalam hidup kita, pandangan dan pendapat orang lain juga boleh membantu kita membuat keputusan yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment