Wednesday, June 10, 2020

COVID-19: PKP Pemulihan





Pengumuman perdana menteri tentang sambungan PKP Bersyarat kepada PKP Pemulihan melegakan rakyat Malaysia kerana banyak kelonggaran yang diberikan.

 

Antaranya ialah aktiviti sukan yang tidak bersentuhan pada 15 Jun 2020 selain premis berkenaan berdaftar dengan MITI. Selain itu operasi mesin ATM dan premis perniagaan dibenarkan seperti biasa.

 

Kelonggaran aktiviti ketika PKPP ini menunjukkan kerajaan telah berjaya mengawal penularan wabak COVID-19 dalam kalangan warganegra Malaysia sejak 18 Mac 2020 lalu.

 

Ia merupakan peringkat kritikal untuk negara kembali kepada kehidupan biasa, merancakkan ekonomi domestik dan mengembalikan keyakinan orang ramai melaksanakan aktiviti harian mereka.

 

PKPP ini selari dengan bajet PENJANA sebanyak RM35 bilion untuk memastikan pekerja yang kehilangan pekerjaan dapat dilatih semula dengan kemahiran-kemahiran baru seterusnya memasuki dunia pekerjaan yang dapat menyokong hidup.

 

Peranaan kerajaan dalam membantu golongan ini amat dihargai kerana ia akan menggerakkan pelbagai jenis inisiatif kepada syarikat penyedia latihan, industri penyajian dan pengangkutan.

 

Tempoh masa sehingga 31 Ogos 2020 dilihat cukup membantu orang ramai menyesuaikan diri dengan norma baru yang masih dikuatkuasakan seperti menjarakkan diri satu meter, kerap mencuci tangan dan memakai pelitup mulut dan hidung.

 

Tempoh ini juga diharap dapat membantu pencari kerja mendapat kemahiran baru untuk meringankan beban kos hidup mereka.

 

Perkara paling utama dalam PKPP ini ialah kebenaran merentas negeri untuk menyambut hari raya di kampung dalam suasana santai dan tenteram.

 

Tanpa perlu mengisi borang kebenaran rentas negeri atau sekatan jalan raya, orang ramai bebas merancang masa perjalanan mereka. Ia memberi ruang untuk bertemu sanak saudara dan meraikan sambutan hari raya kerana ia masih dalam bulan Syawal.


No comments:

Post a Comment