Thursday, June 11, 2020

COVID-19: Harga petrol paling rendah





Tanpa perjalanan keluar dari rumah, minyak petrol tidak banyak digunakan. Kereta, motosikal, van dan lori tidak berganjak dari tempat parkir di rumah masing-masing selama sebulan kerana kenderaan ini tidak boleh berada di atas jalan raya untuk tempoh tertentu.

 

Suatu ketika, radius 10 kilometer adalah jarak paling jauh yang dibenarkan oleh kerajaan bagi mana-mana kenderaan untuk bergerak. Tidak banyak perkara yang boleh dibuat dalam jarak ini khususnya penduduk di luar bandar.

 

Perjalanan udara, darat dan laut terhalang kerana banyak negara yang menyekat kemasukan orang luar. Jadi, kapal terbang tersadai di landasan dan feri berlabuh di terminal laut. Bas ekspres tidak dapat bergerak kerana orang ramai tidak dibenarkan merentas negeri.

 

Akhirnya, harga petrol jatuh ke paras RM1.25 seliter. Harga ini sama seperti seliter petrol kira-kira 20 tahun lalu.

 

Dengan harga ini, tangki minyak kereta SUV dapat diisi kurang daripada RM50 untuk setangki penuh. Apatah lagi kereta bersaiz kecil seperti MyVi atau Iriz sudah tentu jauh lebih murah.

 

Setangki penuh ketika PKP boleh kekal bertahan selama dua minggu jika kurang kerap membuat perjalanan.

 

Bagi petugas kesihatan yang perlu bekerja setiap hari, beban kewangan untuk mengisi minyak petrol mungkin kurang terasa berast kerana tidak banyak wang yang perlu dibayar untuk tangki penuh. Malahan perjalanan lebih lancar kerana tidak banyak kenderaan yang bergerak di jalan raya.

 

Harga RM1.25 seliter tidak akan muncul lagi kerana aktiviti ekonomi telah kembali rancak dalam minggu-minggu selepas itu. Harga minyak akan terus naik, selari dengan permintaan pengguna yang kembali melakukan aktiviti perniagaan dan pekerjaan masing-masing.


No comments:

Post a Comment