Tuesday, June 09, 2020

COVID-19: Kebenaran rentas negeri





Kebebasan bergerak ke negeri lain tidak sama seperti tahun-tahun lepas. Tempoh PKP hampir tiga bulan ini menghalang pergerakan kenderaan keluar dan masuk dari negeri masing-masing kecuali untuk urusan tertentu yang perlukan kebenaran polis.

Andai seseorang yang hendak berjalan-jalan atau bersiar-siar melawat rakan-rakan atau makan angin, polis tidak akan memberi pelepasan malah diminta berpatah balik atau didenda.

Orang ramai boleh memohon kebenaran ini melalui aplikasi Gerak yang dibangunkan oleh Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) untuk memudahkan mereka pulang ke kampung halaman bagi menyambut hari raya puasa.

Hampir setengah juta pengguna memanfaatkan aplikasi ini kerana ia lebih mudah dan mesra pengguna. Manakala bagi mereka yang tidak dapat memuat turun aplikasi berkenaan, mereka boleh memohon kebenaran di balai polis berhampiran.

Salah satu sebab perkara ini dilaksanakan ialah mencegah rebakan COVID-19 yang dipindahkan dari satu negeri ke negeri lain. Walaupun tindakan ini menghalang suami isteri berjumpa dengan anak-anak atau anak-anak melawat ibu bapa di kampung, langkah ini dilihat berkesan dalam membendung lebih ramai mangsa COVID-19. Mereka yang ingkar akan diminta berpatah balik dan didenda RM1000.

Di sebalik arahan dan amaran, terdapat pengguna jalan raya yang merentas negeri menggunakan ‘jalan tikus’ yang tidak dipantau oleh pihak berkuasa. Namun, mereka yang dapat merentas negeri berhadapan dengan risiko semasa kembali ke tempat asal kerana pihak berkuasa sering melakukan tindakan pengawasan dan pemantauan berterusan.

Jika nasib tidak baik mereka akan ditahan dan didenda.

No comments:

Post a Comment