Thursday, June 04, 2020

COVID-19: Sekatan jalan raya





Di Melaka, laluan Sungai Putat, Batu Berendam ke Ayer Keroh agak perlahan kerana pasukan polis mengadakan sekatan jalan raya, berhadapan dengan perumahan awam Sungai Putat.

 

Laluan menjadi satu lorong kerana pasukan polis mahu bertanyakan tujuan pemandu berada di atas jalan raya.

 

Terdapat dua tiga kenderaan yang diminta berhenti di bahu jalan raya kerana polis mahukan lebih banyak maklumat daripada pemandu.

 

Tempoh PKP memerlukan pergerakan kenderaan dalam radius 10 kilometer sahaja. Pemandu yang didapati melewati radius ini dikenakan denda seribu ringgit.

 

Pemandu yang membawa penumpang juga dikenakan denda walaupun penumpang yang dibawa tinggal dalam satu rumah. Ketegasan ini menunjukkan penguatkuasa mahu memastikan pematuhan maksimum terhadap kempen ‘duduk di rumah’.

 

Pemandu yang membawa penumpang di laluan taman perumahan atau kampung turut ditahan dan diperiksa secara rambang. Pihak keselamatan tidak memilih untuk mengenakan denda kerana di Perak, timbalan menteri dan exco kerajaan turut dikenakan denda.

 

Ketegasan seperti ini menjadi pengajaran kepada orang ramai untuk tetap patuh kepada peraturan sedia ada dan bukannya memaki hamun pihak berkuasa apabila melanggar peraturan.

 

Terdapat dua tiga kes yang mana orang ramai tidak berpuas hati dengan tindakan sama pihak polis. Mereka mengeluarkan kata-kata cacian yang menjatuhkan maruah kakitangan awam. Sudahnya, mereka ditahan dan dihadapkan ke mahkamah.

 

Denda dan hukuman penjara dibuat supaya keselamatan orang ramai terjaga. Melanggar peraturan menyebabkan kesukaran kepada banyak pihak, meningkatkan kos operasi dan membahayakan nyawa orang lain.


No comments:

Post a Comment