Sunday, April 01, 2012

Perubahan sentiasa berlaku




Perubahan tetap berlaku sama ada suka ataupun tidak

Perubahan berlaku secara sukarela atau paksa. Kalau telah diberi peluang berubah secara sukarela tetapi masih enggan, pilihan yang ada hanyalah satu iaitu paksa. Sukarela dan paksa berlaku di semua peringkat sama ada negara, negeri, komuniti, persatuan ataupun dalam keluarga sendiri.

Ketika menjadi perdana menteri, Tun Dr Mahathir telah melakukan banyak perubahan dan pembaharuan yang merangkumi nilai, sikap dan budaya masyarakat Malaysia. Salah satu kesan yang sangat mempengaruhi masyarakat ialah penyelarasan masa seluruh negara. Sebelum itu, Radio Televisyen Malaysia (RTM) menyiarkan dua jam yang berbeza masa dalam sepuluh saat sebelum Berita Nasional 8 malam ke udara.

Kewujudan dua masa yang berbeza memberi kesan kepada institusi pendidikan, kewangan dan badan penyiaran sendiri. Waktu sekolah di Semenanjung Malaysia dan Sabah serta Sarawak juga tidak sama.

Falsafah penyelarasan masa telah menyatukan pemikiran rakyat Malaysia untuk bekerja bersama-sama membina negara walau di mana mereka berada. Di peringkat Asean, negara-negara jiran turut mengikut langkah Malaysia menyelaraskan masa masing-masing.


No comments:

Post a Comment