Monday, April 02, 2012

Perubahan adalah menyakitkan




Jalan masa depan bergantung kepada diri sendiri

Perubahan selalunya menyakitkan kerana kesakitan dan kepayahan adalah ciri-ciri perubahan.

Seorang anak muda yang baru menamatkan pengajian di universiti membuat keputusan untuk mencari kerja di negara orang. Dengan semangat berdikari yang tinggi, beliau berjaya meyakinkan beberapa kenalan untuk membuka satu bisnes. Susah payah dalam bisnes ditempuh dan dalam masa 12 bulan, bisnes ini semakin besar dan mendapat sambutan.

Masalah mula timbul iaitu iri hati. Lalu pemuda itu diminta melepaskan semua urusan bisnesnya. Dengan senang hati pemuda ini berlalu pergi dan di dalam fikirannya ialah masa depan yang gelap.

Bersama tekad tidak mahu mengalah, dia kembali ke negara asal, mula bekerja dan mengumpul wang dan mendaftarkan diri di universiti untuk meneruskan pengajian. Hari ini, anak muda itu telah berjaya dalam kerjayanya, mempunyai rakan-rakan yang lebih ramai dan hidupnya kembali bahagia.

Hidup sentiasa penuh dengan ujian yang tidak disangka-sangka. Namun ketabahan dan kesabaran adalah kunci kepada kejayaan dalam mengharungi ujian ini kerana Allah swt berkenan untuk melihat orang yang diuji itu bersabar dan redha dengan apa yang berlaku ke atas dirinya.


No comments:

Post a Comment