Sunday, April 08, 2012

Idea 'gila-gila' cetus inovasi




Industri penerbangan berubah dengan idea yang 'gila-gila'

Idea yang hanya 10 peratus dari produk terdahulu mampu menghasilkan jutaan ringgit. Banyak produk hari ini sebenarnya merupakan produk inovasi yang ditemui kerana orang memikirkan 10 peratus yang baru tadi.

Televisyen hari ini telah melalui proses inovasi yang sangat canggih sehinggakan kotak televisyen hitam putih susah hendak dicari. Alat atau gajet lain yang sangat pantas berubah ialah telefon bimbit.

Dengan sedikit inovasi, jenama-jenama terkenal berlumba-lumba menarik pelanggan dengan ciri-ciri tambahan yang unik dan berkualiti. Begitu juga jika kita sebagai pelajar, remaja, ibu bapa atau sesiapa sahaja, andai kata dapat membuat inovasi pemikiran, tentu dapat menjadikan hidup kita lebih bermakna.

Andainya kita dapat berfikir satu idea satu hari, Insya Allah kita dapat berkembang sebagai individu yang sangat hebat.

Bagi menjadi individu hebat, kita mesti mampu berfikir di luar kebiasaan, mencetuskan idea gila-gila dan tidak segan atau silu dengan sindiran. Begitu juga tidak takut untuk berhadapan dengan kritikan atau ancaman kerana orang yang berjaya ialah orang yang kuat jiwanya dan tabah dengan kesusahan.


No comments:

Post a Comment