Tuesday, August 24, 2010

8+1, polis Filipina gagal dalam operasi menyelamat

Kematian lapan orang pelancong Hong Kong dalam serangan ke atas sebuah bas di Manila menimbulkan kemarahan masyarakat Hong Kong. Di hadapan konsulat Filipina di negara itu, para penunjuk perasaan berkumpul sambil memegang bunga sebagai tanda simpati ke atas mangsa yang terkorban. Perampas bas itu, Rolando Mendoza turut ditembak mati.

Salah seorang tebusan yang terselamat, Mrs Leung sangat kecewa dengan tindakan polis Filipina yang menyebabkan suami dan dua anak perempuannya terbunuh.

‘Suami saya terbunuh dan anak lelaki tunggal saya berada di unit kecemasan. Saya fikir dengan terselamat dalam serangan ini saya boleh hidup bersama anak-anak. Tetapi mereka pula terbunuh. Kenapa kamu tidak membantu saya awal-awal? Saya tidak marah kepada kerajaan China tetapi marah kepada kerajaan Filipina. Saya langsung tidak dapat menerima apa yang mereka lakukan,’ katanya.

Pembunuhan lapan pelancong Hong Kong memberi tindak balas segera daripada masyarakat Hong Kong. Laporan bebas menyatakan seorang pekerja Filipina telah dipecat sebaik sahaja insiden berkenaan dilaporkan.

Dalam kejadian ini, penculik berkenaan, Mendoza wajar merancang gerakannya dengan bijak, bukannya mengikut emosi supaya tidak berlaku kematian. Sepatutnya dia mencontohi sebuah filem berkenaan tebusan ini dengan melaporkan bilangan tebusan yang lebih ramai dalam bas. Sebarang alat komunikasi perlu dimanipulasi supaya pihak polis keliru dan tidak mengambil tindakan menyerang. Bom asap dan senapang M-16 hanya digunakan untuk menakutkan polis. Bas berkenaan juga mesti sentiasa bergerak dan menuju ke kawasan belakang bangunan supaya dia berpeluang menyelamatkan diri melalui celah-celah pintu.

Di pihak polis, kematian lapan orang tebusan adalah kegagalan dalam operasi menyelamat. Cara terbaik ialah terus berunding sehingga penculik keletihan dan menyelamatkan semua tebusan dalam keadaan hidup. Tindakan ini menyelamatkan reputasi pihak polis sendiri di samping menjaga hubungan dengan negara luar.

No comments:

Post a Comment