Monday, April 05, 2021

Saling percaya kepada orang lain



Banyak sistem pengurusan yang kita lalui membawa erti yang berbagai-bagai. Namun, tujuannya adalah menjadikan pengurusan lebih baik dan efisien. 

Di samping itu, sistem pengurusan (dengan pelbagai cara) membentuk nilai mempercayai diri dan orang lain, seterusnya memberi input kepada bersangka baik. 

Sebuah perpustakaan menerangkan sistem pengurusan diri yang menjadikan kepercayaan dan sangka baik sebagai matlamat tertinggi. 

Kaedah peminjaman buku sangat mudah. 

Pelajar hanya perlu menulis nama, tarikh dan ambil buku. Sampai masanya, buku akan dipulangkan. 

Lalu, seseorang bertanya: kenapa pelajar hanya menulis, tidak ada sistem lain? 

Ketua pustakawan menjawab: kami sangat percaya kepada pelajar, mereka akan pulangkan buku yang dipinjam pada masanya. 

Soalan lain pula: kalau buku tidak dipulangkan bagaimana pula? 

Jawabnya: kami jangkakan buku tersebut sangat popular dan pelajar ingin memilikinya.

No comments:

Post a Comment