Saturday, April 17, 2021

Kekuatan fokus



Ketika mengunjungi sebuah pasar raya, saya terpandang dua jenis papan dart. Satunya bersaiz kecil, harganya pun lebih murah berbanding yang satu lagi. 

Agak lama juga membelek-belek kedua papan berkenaan sambil fikiran saya membandingkan kelebihan dan kekurangan kedua-dua saiz. 

Selepas itu saya membuat keputusan untuk tidak membeli papan dart sama ada yang kecil atau yang besar. 

Secara tidak langsung saya dapat menjimatkan wang. Fokus saya ialah membeli tiga helai seluar panjang untuk kegunaan ke tempat kerja. 

Alhamdulillah, saya dapat membeli ketiga-tiga seluar berkenaan dan menepati spesifikasi yang saya kehendaki. 

Moral daripada kisah ini ialah fokus adalah sangat penting dalam hidup. Dengan fokus, kita dapat apa yang kita mahu, menjimatkan wang dan masa serta mematangkan fikiran.

No comments:

Post a Comment