Wednesday, April 07, 2021

Jaga kesihatan diri



Semasa saya menunggu pesanan untuk makan malam di sebuah restoran, mata saya melilau ke sana sini untuk melihat ragam pengunjung restoran. 

Lalu mata saya tertumpu kepada seorang lelaki yang saya fikir sudah separuh abad umurnya. Ketika itu beliau sedang makan nasi tetapi menyuap nasi menggunakan sudu dengan tangan kiri. 

Pada saya, situasi berkenaan cukup menarik kerana ia menimbulkan keinginan untuk mengetahui sebab-musabab keadaan begitu. 

Dari jauh saya perhatikan tangan kanan lelaki itu tidak terangkat kerana sesuatu sebab. Selepas makan, lelaki itu beredar dengan berjalan ke arah kereta. 

Fahamlah saya lelaki ini sudah hilang upaya anggota tangan kanannya. Kaki kanannya juga tidak dapat diangkat dengan sempurna. 

Berdasarkan pengalaman dan pembacaan, lelaki ini diserang angin ahmar. Kesannya ialah keupayaan anggota kaki dan tangannya menjadi lemah.

Bagi orang-orang muda, lebih baik memberi perhatian kepada kesihatan diri dengan melakukan senaman berkala, menjaga pola pemakanan harian, mencukupkan tidur malam dan menguatkan rohani diri. 

Apabila usia semakin meningkat, kesihatan kita sangat mudah terjejas kerana banyak organ yang semakin merosot. 

Penjagaan kesihatan yang berterusan dapat melambatkan kemerosotan tersebut.

No comments:

Post a Comment