oleh Mohamad Amirul Hafizi
Rusli
Tajuk artikel yang saya pilih dan ingin
ulaskan ialah berkenaan pendidikan vernakular di Malaysia. Berdasarkan sejarah,
Tanah Melayu telah pun mempunyai sitem pendidikan yang tersendiri iaitu melalui
pendidikan tidak formal. Namun begitu, setelah kedatangan British, mereka
memperkenalkan sistem pendidikan vernakular iaitu sistem pendidikan yang
berasaskan kaum dan menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar.
Sistem pendidikan yang wujud pada masa
pemerintahan British mempunyai empat sistem persekolahan utama iaitu sekolah
vernakular Melayu, sekolah vernakular Cina, sekolah vernakular Tamil dan
sekolah Inggeris. Setelah merdeka, kerajaan telah memperkenalkan sekolah
kebangsaan yang bertujuan untuk menggabungkan seluruh bangsa ke dalam satu
sekolah agar perpaduan kaum dapat dicapai. Namun begitu, sistem vernakular ini
tetap diteruskan dengan kewujudan sekolah jenis kebangsaan (SJK).
Sistem pendidikan vernakular mempunyai
kelebihan dan keburukannya yang tersendiri. Antara kebaikannya ialah, pelajar
mendapat peluang menguasai banyak bahasa. Sebagai contoh, pelajar Melayu yang
bersekolah di Sekolah Pendidikan Cina dapat menguasai sekurang-kurangnya dua
Bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Cina. Ini akan memberikan kelebihan
kepada pelajar tersebut di masa hadapan apabila memasuki alam pekerjaan. Selain
itu, ia juga dapat memperkasakan bahasa ibunda kepada penuturnya dan
mengelakkan ianya daripada ditelan zaman.
Keburukan pendidikan vernakular pula ialah, ia
akan mewujudkan jurang perkauman yang luas di antara kaum. Walaupun Malaysia
telah mencapai kemerdekaan selama 60 tahun, masih ada lagi segelintir kumpulan
dari setiap kaum yang bersifat rasis disebabkan perpaduan kaum tidak dapat
dicapai. Manakan tidak, dari mereka kecil lagi sudah dikelaskan mengikut kaum.
Malah ada juga segelintir individu yang masih
tidak fasih berbahasa Kebangsaan walaupun telah mencapai umur dewasa. Hal ini
disebabkan penggunaan bahasa ibunda yang berbeza-beza di sekolah pendidikan
mengikut kaum masing-masing manakala bahasa kebangsaan disisihkan. Setiap kaum selesa bergaul dalam bahasa ibunda
masing-masing menyebabkan timbulnya rasa kekok apabila bergaul dengan kaum lain
kerana terpaksa bertutur dalam bahasa lain.
Bahasa yang berbeza ini jugalah kadang-kadang
menimbulkan syak wasangka diantara kaum sehingga menyebabkan pergaduhan. Setiap
kaum di Malaysia ini sepatutnya disatukan sejak dari kecil lagi agar
persefahaman diantara kaum itu dapat dipupuk di awal usia. Apabila setiap kaum
saling memahami antara satu sama lain, ianya akan menjadikan negara berada
dalam suasana yang aman dan harmoni.
Pada pandangan saya, pendidikan vernakular ini
mempunyai lebih keburukan berbanding kebaikan. Kerajaan perlu mengkaji semula
sistem ini dan lebih baik untuk menutup sekolah jenis kebangsaan dan menyatukan
semua kaum di dalam sekolah kebangsaan. Hak kesamarataan juga perlu diberikan
kepada semua kaum agar keadilan dapat dirasai. Untuk mencapai perpaduan kaum,
pendidikan merupakan salah satu cara yang terbaik. Bukankah pendidikan
merupakan proses utama dalam membentuk kendiri untuk mencapai kehidupan
bermasyarakat yang baik dan sempurna?
Kesimpulannya, proses penyatuan dalam sistem
pendidikan di Malaysia telah bermula semenjak zaman sebelum merdeka, namun agak
sukar untuk direalisasikan. Penyatuan dalam bidang ini akan tercapai sekiranya
setiap komuniti etnik memahami sejarah asal di Tanah Melayu dan perkembangan
pendidikan di negara ini. Oleh yang demikian, setiap pelusuk masyarakat
perlulah menjadi warganegara yang prihatin dalam menangani isu ini. Sebarang
perbincangan perlulah diadakan bagi mengelakkan salah faham yang boleh
membawa kepada isu perpaduan yang lebih besar.
No comments:
Post a Comment