Saturday, September 07, 2019

Power of Sedekah







Minggu lepas, seperti biasa, seorang rakan saya melakukan perkara yang sama setiap minggu iaitu memberi sedekah wang kepada tabung masjid. 

Setiap kali solat jumaat, beliau akan mengambil wang dari dompet, biasanya paling minimum adalah seringggit, paling banyak lima puluh ringgit. Tetapi hari itu beliau teringin memberi lebih sedikit kerana berfikir ada lebih wang yang baru diambil, lebih-lebih lagi baru sahaja mengeluarkan wang gaji. 

Beliau menunggu rakannya untuk ke masjid, kira-kira sepuluh minit dari tempat tinggal. Selepas selesai solat, beliau menyeluk saku untuk mengeluarkan wang sepuluh ringgit, dilipat dalam genggaman tangan dan dimasukkan berhati-hati ke dalam tabung masjid. 

Hatinya berasa berat mengeluarkan wang sebanyak itu kerana banyak lagi keperluan lain yang hendak dibeli. Tetapi dipaksanya juga kerana memikirkan berkah menderma. Lagi banyak menderma, lebih banyak yang Allah swt akan kembalikan. 

Biar apapun yang difikirkan, biarlah Allah swt yang membalasnya. 

Sepanjang hari sabtu hingga hari khamis, beliau tidak mendapati apa-apa yang janggal dan hampir terlupa derma yang diberikan pada jumaat lepas. 

Lalu terdetik hatinya untuk melihat emel kerana mahu mengetahui informasi yang ada dalam kotak emel. Tiba-tiba matanya agak terjegil ke arah dua notis emel. Kedua-duanya berkaitan wang. 

Dicampurkan jumlahnya melebihi tiga ratus ringgit, suatu jumlah yang besar. 

Syukur kerana inilah yang dikatakan sedekah tidak akan menyebabkan miskin atau papa, malah semakin bertambah-tambah rezeki yang Allah swt kurniakan. 

Jangan kedekut untuk menderma, ringankan tangan menghulur derma, ikhlaskan hati dan terus beredar.

No comments:

Post a Comment