Thursday, August 01, 2019

Jenayah rosak reputasi universiti






Kesalahan mendera dan memeras ugut pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Zulfarhan Osman Zulkarnain dua tahun lalu akhirnya diketahui dengan jelas. Seramai 18 orang pelajar universiti yang sama telah disabitkan hukuman dengan enam daripadanya boleh dihukum mati mandatori, selebihnya dikenakan hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan denda.

Semua didakwa membunuh, mendera dan memeras ugut di asrama Jebat UPNM pada 22 Mei 2017 antara jam 4.45 pagi hingga 5.45 pagi.

Keputusan ini memberikan detik hitam dalam sejarah pengajian tinggi negara khususnya UPNM kerana mempunyai pelajar yang bersikap ganas dan bersedia mencederakan dan menyebabkan kematian rakan pelajar yang disyaki mengambil komputer riba. Pelajar-pelajar ini mengambil keputusan sendiri sehingga membelakangkan peraturan universiti. Mereka ini umpama “beraja di mata, bersultan di hati’ yang mengambil tindakan sendiri untuk mendapatkan jawapan.

Sepanjang proses pendakwaan, laporan media yang disiarkan untuk bacaan awam menunjukkan mangsa dipukul dan dilecurkan dengan seterika. Kulit pada badan dan kakinya dikatakan terbakar teruk dan kritikal. Ketika proses perbicaraan, ada saksi yang menunjukkan kembali bagaimana keadaan mangsa yang sedang meraung kesakitan.

Raungan kesakitan tersebut akhirnya dibalas dengan hukuman gantung sampai mati dan penjara. Ia merupakan satu keputusan yang memuaskan hati ibu dan bapa mangsa yang lama berjuang untuk anak mereka.

Kehilangan komputer riba di universiti boleh diatasi dengan membuat laporan polis, mengambil langkah memasang kamera tertutup di kawasan kampus dan sentiasa mengingatkan pelajar tentang barang peribadi masing-masing di bilik kuliah, masjid atau kawasan awam. Sekiranya komputer riba hilang juga, mungkin Allah swt akan menggantikannya dengan perkara yang lebih baik pada masa hadapan.

Rakan saya yang kehilangan komputer riba di dalam kereta ketika menyambung pengajian peringkat doktor falsafah, akhirnya dapat bergraduat dalam tempoh tiga tahun sahaja.


No comments:

Post a Comment