Monday, August 05, 2019

Penampilan luaran






Selepas membayar harga makan malam $3.70, seorang pekerja restoran mengiringi saya ke depan pintu dan bertanya dengan perlahan, 'Are you muslim?' Saya jawab, 'Yes, I am muslim'. 

Kemudian beliau bertanya lagi, "Are you from Nepal?' 

Selamba saja saya keluarkan kad pengenalan dan menghulurkan kepadanya.

Beliau perhati dan membaca dengan teliti lalu menyebut 'Malaysia!'

Cepat-cepat beliau mengembalikan kad pengenalan saya dan beredar ke bahagian dapur tanpa memandang saya. 

Nampak tersipu-sipu malu.

Tidak pasti kenapa beliau melihat penampilan saya kali ini sebagai orang Nepal.

Penampilan memainkan peranan penting untuk membentuk persepsi awal. Keadaan ini boleh dikatakan sebagai penyamaran dan mengelirukan supaya tidak ada syak wasangka dan prasangka. Membina penampilan yang palsu menyumbang kepada kejayaan misi menukar persepsi sedia ada.

Peranan penampilan luaran kerap berperanan dalam komunikasi interpersonal. Dalam temuduga, persepsi awal terhadap calon adalah pakaian dan keadaan fizikal. Penemuduga akan memberi persepsi mereka terhadap pandangan pertama dan sedikit sebanyak mempengaruhi bentuk soalan dan kecenderungan jenis soalan kepada calon.

Dalam operasi memusnahkan sel pengganas, anggota keselamatan akan menggunakan penampilan yang berbeza dengan suasana sedia ada dan di luar kebiasaan supaya dapat mengesan saluran komunikasi dan membuat serangan pada masa yang tepat.

Dalam persahabatan, persepsi awal menentukan sejauhmana sempadan peribadi boleh didekatkan. Di samping itu, keadaan chemistry juga memainkan peranan untuk menjadikan persahabatan lebih akrab dan berpanjangan.

Justeru, penampilan luaran boleh memberi persepsi positif dan negatif, membantu penyamaran dan membina imej palsu atau mengukuhkan penerimaan dan mengeratkan hubungan. Ia bergantung kepada bagaimana kita menggunakannya.


No comments:

Post a Comment