Saturday, July 06, 2019

Usahawan Raja Cendol Taming Sari, Bandar Hilir, Melaka






Chong Kok Hao, Muhammad Afiq Aizat bin Mustafa Soe Min, 
Nurbalqis Azmira binti Azmi, Farra Nur Maisarah binti Kamaruzaman, 
Wan Nornadia Athirah binti Wan Ahmad Kamel 


1.0 Pengenalan

Pertumbuhan ekonomi merupakan entiti paling penting dalam meningkatkan pendapatan dan taraf hidup rakyat. Namun pertumbuhan ekonomi sahaja belum pasti menjamin faedahnya dinikmati secama saksama oleh semua lapisan masyarakat. Justeru, keseimbangan antara pertumbuhan ekonomi dan kesejahteraan ekonomi, sosial dan politik rakyat perlu diberi perhatian serius bagi menentukan pembangunan negara. Bagi mencapai ekonomi yang stabil, masyarakat mencari peluang bisnes bagi menstabilkan ekonomi keluarga mereka. Antara bisnes tersebut adalah Raja Cendol Taming Sari di Melaka.

Cendol adalah minuman manis yang sesuai dibuat pencuci mulut dan digemari oleh masyarakat kerana keenakan rasa manis yang lain daripada yang lain. Cendol dikatakan berasal dari Jawa, Indonesia yang dinamakan sebagai dawet. Asal usul cendol ini tidak jelas dan minuman manis ini tersebar luas di seluruh Asia Tenggara. Menurut penyunting jurnal makanan Cina, Flavor and Fortune, Jacqueline M. Newman, hidangan cendol yang memiliki cita rasa Malaysia ada kaitan antara jeli dan kacang dalam air batu campur dengan bahan-bahan campuran tersebut di Filipina.

Ramuan asas cendol terdiri daripada santan, jeli hijau (pewarna pandan), pulut, ais dan gula melaka. Selain daripada bahan asas ini, cendol boleh ditambahkan dengan bahan-bahan tambahan yang lain seperti kacang merah, pulut, jeli hitam, jagung dan durian bergantung kepada selera penjamunya. Bahan utama cendol iaitu jeli hijau dibuat daripada tepung beras yang dicampur dengan air jernih daripada mendapan kapur sirih. Air perlu dimasak sehingga menggelegak dan dikacau sehingga cair tapi pekat. Setelah itu campuran tadi dimasukkan ke dalam tin yang ditebuk seperti siraman hujan. Campuran yang pekat tadi ditekan untuk keluar melalui lubang tersebut dan dibiarkan sejuk di dalam bekas air yang disediakan di bawah bekas berlubang tersebut. Jeli ini boleh diwarnakan dengan warna hijau (warna pandan) tetapi ia juga boleh diwarnakan mengikut warna kesukaan masing-masing. Cara penyediaan tradisi jeli biasanya diwarnakan dengan air daun pandan. Ia dihidangkan bersama ais, air gula melaka dan santan. Tetapi ditambahkan pula dengan pulut dan susu isian manis. Ianya juga enak apabila dimakan dengan buah-buahan.

Perkataan cendol pertama kalinya disebut pada tahun 1932 sebagai salah satu bahan makanan yang tersedia di Kuala Lumpur sebagaimana dicatatkan dalam Projek Concordance Melayu yang mengumpulkan tulisan-tulisan Melayu. Di Jawa, cendol mengacu pada seluruh ramuan jeli cendol hijau, biasanya dibuat daripada sagu atau tepung beras, santan dan gula cair dan dihiaskan dengan pelbagai bahan mengikut kreativiti penjual.


2.0 Sorotan Kajian

Nurulhayah dan Muhammad Hafizuddin (2016) memberikan empat faktor kejayaan usahawan kecil dan sederhana (PKS) iaitu pengetahuan, sikap, motivasi diri dan modal. Di samping itu agensi bantuan berperanan menggalakkan usahawan ini meneruskan usaha mereka seperti Tabung Ekonomi Usaha Niaga (TEKUN), Majlis Amanah Rakyat (MARA), UDA Holdings Berhad dan Syarikat Pembangunan Ekonomi Negeri (SEDCs).

Melalui data KDNK, PKS memberikan implikasi yang tinggi kepada negara telah terbukti berdasarkan data KDNK yang meningkat setiap tahun ekoran pertumbuhan PKS di Malaysia. Walaupun dikatakan usahawan PKS ini memberikan sumbangan yang positif kepada negara, tidak kurang juga usahawan PKS yang tidak mencapai sasaran dan berhadapan dengan kegagalan. Menurut Che Rose, Kumar dan Yen (2006), terdapat 79,310 firma kecil tidak dapat meneruskan bisnes pada tahun 2002 dan angka ini kian meningkat dari tahun ke tahun sehingga kini.

Seterusnya, menurut Mohd Nasir (2006), walaupun PKS dapat dilihat mampu mendatangkan impak yang positif kepada negara, ianya masih belum mampu bersaing di peringkat global kerana PKS itu sendiri dilihat mempunyai kekurangan seperti prasarana, operasi, pengurusan dan sebagainya.


3.0 Kaedah Kajian

Temu bual dilakukan bagi mendapatkan maklumat secara langsung dan secara lebih mendalam. Kajian ini menjadikan pemilik gerai cendol sebagai responden. Kaedah ini juga membolehkan pengkaji menerangkan dengan jelas maksud soalan kepada responden supaya dapat mengelakkan salah tafsir dan salah anggap.


4.0 Dapatan Kajian dan Perbincangan

4.1 Sejarah Gerai Cendol

Berdasarkan hasil kajian yang dijalankan iaitu dengan menemu ramah pemilik Kedai Cendol Taming Sari di Bandar Hilir, Melaka yang bernama Muhammad Ariff Qayyum Mohd Zamri, gerai cendol Taming Sari ini telah bermula sejak bulan Julai tahun 2017. Tempoh gerai itu dibuka sehingga kini adalah lebih kurang setahun sembilan bulan. Usia gerai itu tidak terlalu lama tetapi disebabkan oleh satu peristiwa iaitu kedai cendol ini menjadi tular di media sosial kerana harga tiga mangkuk cendol durian Musang King mencecah RM114, menyebabkan gerai itu menjadi popular di dalam dan luar negeri Melaka. Hal ini menyebabkan gerai cendol menerima pelanggan yang ramai secara mendadak sehingga pemilik gerai cendol Taming Sari ini ingin membuka cawangan cendol di tempat lain.

4.2 Lokasi Gerai Cendol

Pemilik gerai menyatakan bahawa beliau memilih lokasi Taming Sari adalah kerana tempat itu sangat strategik kerana berada di tengah-tengah Bandar Hilir. Hal ini kerana lokasi Taming Sari itu merupakan tumpuan pelancong sama ada pelancong dari dalam negara atau pelancong dari luar negara. Secara tidak langsung pelancong yang pergi ke Taming Sari akan singgah ke gerai cendol ini. Pemilihan tempat yang strategik dan berada di tengah-tengah bandar menyebabkan ramai orang ingin merasai cendol tersebut kerana terlalu susah untuk mencari gerai cendol di tengah-tengah bandar. Malahan, pemilik gerai cendol sendiri mengatakan bahawa pelanggan beliau kebanyakannya dari Menara Taming Sari dan beliau telah bersepakat dengan pemilik menara itu untuk bekerjasama mendapatkan pelanggan agar pemasaran mereka boleh meningkat bersama-sama. 

4.3 Pemilihan ‘Raja Cendol Taming Sari’ sebagai Nama Gerai

Responden menyatakan bahawa nama itu tidak ada keistimewaan tetapi disebabkan gerainya berhampiran dengan Dataran Taming Sari menyebabkan beliau memilih nama tersebut untuk gerai cendol. Tambahan lagi, nama Taming Sari sangat popular di seluruh negara. Salah satu faktor yang menyebabkan gerai cendol itu polular adalah lokasi yang sangat hampir dengan Menara Taming Sari. Walaupun responden hanya membuka gerai kecil, bisnesnya lebih dikenali.

4.4 Strategi Pengembangan Bisnes Cendol

Responden memaklumkan beliau sedang dalam proses membuat francaising serta menyiapkan prosedur standard bagi memastikan gerainya sentiasa terjamin dan terjaga. Selepas prosedur berkenaan lengkap, responden bercadang memulakan proses membuka cawangan baru supaya lebih ramai orang dapat merasai cendol.

Responden juga akan meningkatkan kecekapan penyediaan makanan iaitu dengan menggajikan lebih ramai pekerja agar pelanggan yang datang ke gerainya tidak perlu menunggu terlalu lama. Kaedah ini juga merupakan cara yang berkesan untuk mengembangkan bisnes kerana kepantasan penyediaan makanan dapat menarik pelanggan untuk berkunjung ke gerainya.

Populariti negeri Melaka sangat membantu dalam bisnes responden kerana ia menarik lebih ramai pelancong untuk datang ke Melaka. Situasi ini mampu menarik pelancong untuk merasai cendol. Apatah lagi mereka menawarkan cendol durian yang menjadi tumpuan utama dalam kalangan masyarakat Malaysia.

4.5 Menu Paling Laris dan Terkenal

Responden berkata cendol durian adalah yang paling popular seperti durian kahwin, D24, Udang Merah dan Musang King. Namun tiada cendol yang paling laris kerana pilihan cendol berdasarkan cita rasa pelanggan itu sendiri. Peminat durian akan lebih memilih cendol durian berbanding cendol biasa dan bagi yang tidak meminati durian, mereka akan memilih cendol biasa atau cendol pulut.

4.6 Nasihat kepada Generasi Muda dalam Bisnes Cendol

Responden menggesa generasi muda untuk menceburi bisnes kerana ia mendatangkan kebaikan kepada diri sendiri. Generasi muda yang berminat untuk memulakan bisnes sendiri harus membuat penyelidikan yang sempurna terhadap kos yang diperlukan, risiko untuk memulakan bisnes dan nilai pasaran bisnes tersebut. Selain itu, responden juga menasihatkan generasi muda berani menghadapi risiko dan cabaran semasa memulakan bisnes sendiri di samping tidak takut kepada kegagalan. Kebiasaannya mereka tidak mahu menceburi bidang ini kerana tidak mahu menghadapi dan menanggung risiko yang bakal dihadapi. Selain itu, sebelum melakukan sesuatu bisnes, mereka harus mengetahui permintaan barangan atau produk tersebut mampu mendapat sambutan daripada orang ramai. Oleh itu, kerugian yang bakal ditanggung dapat diminimumkan dan keuntungan yang diperoleh semakin bertambah.


5.0 Kesimpulan

Bisnes Raja Cendol Taming Sari telah berjalan dengan baik di pasaran. Operasi yang dijalankan menghasilkan keuntungan. Pemilik gerai cendol ini melabur dalam penyelidikan dan pembangunan dan hasilnya dapat memenuhi menu yang sesuai dengan trend terkini serta cita rasa tempatan. Oleh itu, penyelidikan pasaran adalah penting sebelum membuka cawangan baru. Keadaan ini dapat mengelakkan mereka daripada melakukan kesilapan apabila membuat pelaburan dalam cawangan tersebut.


Rujukan

Nurulhalyah Muhamad dan Muhammad Hafizuddin Abu. (2016). Faktor Yang Mendorong Kejayaan Usahawan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) MARA di Daerah Melaka Tengah. Kolej Universiti Islam Melaka.

Suffian Abu Bakar. (2019, 8 Februari). Harga cendol RM114 kerana Musang King - Pemilik Raja Cendol, dipetik dari http://www.utusan.com.my/berita/nasional/harga-cendol-rm114-kerana-musang-king-pemilik-raja-cendol. 



No comments:

Post a Comment