Samuel Marcus
Imang Ngau, Ahmad Nizamuddin bin Muhamad,
Muhammad Haziq bin
Ahmad Fozi, Mohamad Azhary bin Mohd Asry,
Nur Muizzuddin bin
Razali, Syafiq Ikmal bin Shamsuddin,
Amirul Haziq bin
Shahrul Riza
1.0 Pengenalan
Penggunaan ICT dalam pembelajaran banyak memberi
impak positif kepada mahasiswa di universiti. Teknologi pendidikan merupakan
satu proses yang kompleks kerana melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan
dan organisasi untuk menganalisis masalah serta bentuk seterusnya menilai dan
mengurus penyelesaian. Teknologi pengajaran boleh bermaksud alat atau bahan
yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping pengajaran pensyarah dan
penggunaan ICT bagi memudahkan proses pembelajaran dan dijadikan sebagai bahan
rujukan. Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran
atau alatan yang dapat membantu pensyarah ke arah pencapaian pengajaran yang
berkesan.
Teknologi pembelajaran berfungsi dalam memberi
pengetahuan, kemahiran dan pengalaman kepada mahasiswa tentang maklumat
berkaitan bidang yang diambil dan maklumat terkini dalam pengajaran dan
pembelajaran. Di samping itu, penggunaan teknologi ini dapat menjadikan
pembelajaran lebih aktif serta mewujudkan suasana pembelajaran yang
menyeronokkan.
Pensyarah dapat mempelbagaikan proses pengajaran
dan bukan tertumpu kepada teknik pengkuliahan sahaja bahkan dapat meningkatkan
kualiti pengajaran dengan menggunakan pelbagai kemudahan yang terdapat dalam
ICT. Melalui penggunaan peralatan ICT, pensyarah dapat menerangkan kepada mahasiswa
dengan lebih terperinci serta mendalam mengenai sesuatu subjek. Contohnya, penggunaan internet untuk
mendapatkan maklumat terkini mengenai kursus tertentu. Kemahiran menggunakan
internet membolehkan pensyarah dan mahasiswa mendapatkan maklumat dan
pengetahuan yang terkini dengan lebih cepat serta efisen seterusnya dapat digunakan
dalam aktiviti pembelajaran.
2.0
Objektif Kajian
i. Mengenal pasti faedah-faedah teknologi di dalam pendidikan.
ii. Mengenal pasti tahap pengetahuan mahasiswa UTeM tentang penggunaan teknologi
dalam pendidikan.
iii. Menggalakkan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
3.0
Metodologi Kajian
Kajian
ini menggunakan borang soal selidik yang diedarkan kepada responden melalui media
sosial. Responden merangkumi fakulti terpilih berdasarkan ciri-ciri yang telah
ditentukan.
Kajian yang
dijalankan ini berupa kajian tinjauan dan menggunakan soal selidik sepenuhnya.
Sampel kajian terdiri daripada mahasiswa Universiti Teknikal Malaysia Melaka
(UTeM). Fokus kajian ialah berkenaan penggunaan teknologi dalam pendidikan
dalam kalangan mahasiswa UTeM. Apa yang diberikan fokus ialah mengenai
pengetahuan mahasiswa mengenai teknologi yang sedia ada di UTeM.
Melalui
pengagihan borang soal selidik ini, 24 orang menjadi responden kajian. Daripada
jumlah ini, 22 orang berumur di lingkungan 18-20 tahun diikuti masing-masing
seorang yang berumur 21-23 tahun dan 24-26 tahun.
Responden
terdiri daripada mahasiswa di Fakulti Kejuruteraan Pembuatan iaitu tujuh orang
manakala Fakulti Kejuruteraan Teknologi dan Maklumat dan Fakulti Kejuruteraan
Elektrik dan Elektronik memiliki bilangan yang sama iaitu enam orang setiap
fakulti. Fakulti Kejuruteraan Elektrik seramai tiga orang dan Fakulti
Kejuruteraan Mekanikal seramai dua orang. Majoriti responden adalah etnik
Melayu iaitu 18 orang diikuti dengan Cina, India dan lain-lain yang memiliki
bilangan yang sama iaitu dua orang responden.
4.0
Hasil Kajian
4.1
Jenis-jenis Pendidikan
Dalam
sistem pendidikan, terdapat banyak inovasi yang cuba dilaksanakan di sekolah atau
di institusi pengajian tinggi. Berikut adalah beberapa contoh inovasi teknologi
pengajaran yang telah dan sedang dilaksanakan di sekolah atau di institusi
pengajian tinggi.
Jadual 1: Jenis dan ciri pendidikan
Pendidikan
|
Pengajaran
tradisional (kapur tutur seperti perbincangan/kuliah/tutorial)
|
Radio
pendidikan
|
TV
pendidikan
|
Penggunaan
overhead projector
|
Pendidikan
jarak jauh
|
Pengajaran
terancang
|
Pengajaran
berpasukan
|
Kaedah
audio-tutorial
|
Strategi
pengajaran kumpulan
|
Bahan
Inspire
|
Penghasilan
modul pengajaran
|
Penggunaan
pelbagai media
|
Pusat
sumber sekolah
|
Pelaksanaan
konsep 5P dalam pengajaran KBSR
|
Pusat
sumber daerah
Pusat
kegiatan guru
|
Pusat
sumber pendidikan negeri
|
Pendekatan
sistem dalam pengajaran
|
Kelab
komputer sekolah
|
Pengajaran
berbantu komputer
|
Pengajaran
usaha sama
|
Kaedah
telesidang video
|
Penggunaan
video interaktif
|
Hipermedia/hiperteks/multimedia
|
Bagi pandangan terhadap bentuk teknologi yang
ingin diterapkan dalam pendidikan di UTeM, responden memberikan padangan
seperti berikut.
1. Teknologi prezi
kerana lebih mudah menyampaikan maklumat dan dapat menampilkan
maklumat
dengan cara yang menarik dan baik.
2. Mengaplikasikan
peranti robot dalam pendidikan anak muda.
3. Wifi dan komputer kerana
kesemua mahasiswa perlukan wifi untuk
membuka laman
ULearn dan
mencari maklumat bagi memudahkan mereka yang kurang berkemampuan
atau komputer
riba mengalami kerosakan.
4.3 Faedah-faedah Penggunaan Teknologi dalam
Pendidikan
Meningkatkan Kemahiran Mahasiswa
Penggunaan Teknologi dalam proses pengajaran dan
pembelajaran dapat membantu mahasiswa meningkatkan kemahiran dalam bidang
teknologi terkini kerana mereka akan diberikan pendedahan terhadap pelbagai
alatan dan bahan mengenai ICT seperti komputer, projektor, cakera padat, pendrive, perisian, internet dan
sebagainya. Semua alat ini mempunyai fungsi dan kegunaanya tersendiri di
sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Selain itu, mahasiswa
dapat menambahkan pengetahuan mengenai sistem ICT melalui pembelajaran yang
sedang berlangsung. Hal ini kerana mereka akan saling berinteraksi berkaitan
ilmu yang dipelajari serta bertukar pendapat mengenai keberkesanan menggunakan
sistem ICT. Oleh itu, ilmu mahasiswa tentang teknologi dapat ditingkatkan dan
dapat membantu masa hadapan mereka.
Menarik Minat untuk Belajar
Penggunaan teknologi juga menarik minat
mahasiswa dalam proses pembelajaran di bilik kuliah. Hal ini kerana generasi
muda sangat gemar menggunakan teknologi dalam kehidupan seharian seperti
komputer dan telefon pintar. Oleh sebab itu, sebagai mahasiswa, mereka perlu
peka dengan perkembangan yang sedang berlaku. Penggunaan teknologi dalam pengkuliahan
akan mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih aktif dan menyeronokkan. Justeru,
mereka akan tertarik dengan penggunaan slaid yang menarik di samping
bunyi-bunyian yang boleh dihasilkan melalui perisian yang canggih.
Menjimatkan Masa Pencarian Maklumat
Penggunaan teknologi dalam pembelajaran juga
boleh menjimatkan masa mahasiswa untuk mendapatkan maklumat berkaitan dengan
topik pembelajaran. Melalui kemudahan internet, mahasiswa boleh membuat
pencarian di hujung jari sahaja dan maklumat tersebut akan terpapar pada skrin
komputer atau gajet teknologi pintar yang lain dalam masa yang singkat. Mereka tidak
perlu lagi mencari akhbar lama untuk mengutip maklumat, namun begitu kaedah ini
masih boleh digunakan tetapi teknologi yang ada pada masa kini lebih memudahkan
serta menjimatkan masa.
Meningkatkan Kecekapan dan Keberkesanan Hasil
Pembelajaran
Penggunaan teknologi dapat membantu mahasiswa
atau pensyarah untuk membuat persiapan pengajaran dengan lebih cepat dan
berkesan. Ia dikuasakan oleh kemudahan teknologi yang dapat memudahkan
pencarian maklumat berkaitan topik pembelajaran yang diperlukan. Selain itu,
pensyarah juga dapat menyampaikan pembelajaran dengan lebih berkesan kerana
melalui penggunaan teknologi sebagai alat bantu mengajar, mahasiswa atau
pensyarah boleh menggunakan slaid persembahan, video, flash, visual dan sebagainya ketika proses pembelajaran
berlangsung. Kaedah pengajaran ini bukan sahaja menarik, malah mampu memberi
penerangan yang lebih jelas.
5.0 Kesimpulan
Pengintegrasian teknologi dalam pengajaran dan
pembelajaran adalah selaras dengan hasrat Malaysia untuk meningkatkan kualiti pendidikan
bertaraf dunia. Teknologi membolehkan pembangunan pendidikan pada abad ke-21
lebih kompetetif dan dapat bersaing di peringkat antarabangsa. Malaysia perlu
melangkah kehadapan bagi mengantarabangsakan status pendidikannya di peringkat
global.
Rujukan
Abdul Rahim Selamat
(1989). Teknologi sistem pengajaran.
Petaling Jaya: Fajar Bakti.
Kementerian Pendidikan Malaysia.
(1991). Laporan Tahun 1991. Bahagian Teknologi Pendidikan. Kuala Lumpur: BTP.
Md. Nordin Monel. (1988).
Keberkesanan televisyen pendidikan dalam
pendekatan
pengajaran. Kajian latihan praktikum, Universiti
Sains Malaysia.
Mohd. Dahalan Mohd. Ramli
& Ismail Zakaria. (1992). Keberkesanan penggunaan
alat bantu mengajar peserta-peserta KPK dalam pengajaran dan
pemebelajaran:
Satu tinjauan. Jurnal Guru, 4.
http://cikguwan91.blogspot.com/2015/05/kepentingan-penggunaan-teknologi-dalam.html
https://www.researchgate.net/publication/315456812_kebaikan_dan_keburukan_teknologi_maklumat
https://www.academia.edu/12850980/KEBERKESANAN_PENGGUNAAN_TEKNOLOGI_MULTIMEDIA_DALAM_PEMBELAJARAN_PENDIDIKAN_ISLAM
No comments:
Post a Comment