Hills dan Narayan (1988) telah mengenal pasti faktor-faktor
kejayaan sesebuah perniagaan dan mengenal pasti ciri-ciri serta peranan
maklumat pasaran dalam perniagaan. Hasil kajian menunjukkan bahawa 78 peratus
responden memilih makanan dan juga perkhidmatan yang berkualiti tinggi sebagai
faktor kejayaan yang paling utama. Selain itu 45 peratus memilih reputasi
pelanggan yang baik.
Bisnes yang diketengahkan kali ini adalah Cendol Jam Besar di Jalan Laksamana, Bandar Hilir, Melaka. Lokasi
ini terletak di tengah-tengah Bandar hilir Melaka dan terletak berhadapan
dengan gereja yang berwarna merah yang terdapat sebuah menara jam.
Berdasarkan tinjauan ke lokasi perniagaan Cendol Jam Besar,
kebanyakan pelanggan dan pelancong memberikan komen positif. Antaranya adalah,
“sedap, terbaik, lepas tu cendol dia memang lain dari yang lain”. Dalam
sesebuah perniagaan, faktor yang paling penting untuk seseorang peniaga berjaya
adalah perlu peka kepada keperluan pelanggan dan juga kepuasan pelanggan.
Namun, gaya pengurusan di Cendol Jam Besar adalah berbeza
daripada kedai-kedai cendol yang lain. Hal ini kerana, dengan cendolnya yang
unik, mampu menarik minat orang ramai termasuk pelancong untuk menikmati cendol
tersebut. Pengurusan Cendol Jam Besar yang sistematik dan dinamik dapat
memastikan perniagaan tersebut dapat mengekalkan dan memperbaiki prestasi ke
arah yang lebih baik dan maju sekali gus memberikan layanan yang terbaik kepada
orang ramai dan pelancong. Pengasas Cendol Jam Besar, Encik Muhammad
Kassim bin Muhammad Ai melatih pekerjanya untuk
melakukan kerja dengan lebih pantas supaya dapat memenuhi kehendak pelanggan di
samping cuba memberikan yang terbaik untuk orang ramai mahupun pelancong.
Wawasan utama Cendol Jam Besar ialah mengembangkan
empayar perniagaan sehingga menjadi terkenal. Keistimewaan bisnes ini adalah
cendol durian yang boleh dinikmati pada bila-bila masa. Para pelancong yang
berkunjung ke Malaysia sedia tahu bahawa musim raja buah di Malaysia hanyalah
dua kali dalam masa setahun namun di Cendol Jam Besar, stok durian kekal ada
untuk dihidangkan bersama dengan cendol. Encik Kassim menyatakan bahawa stok
durian yang diambil diperolehi daripada pembekal eksport durian terbesar di dunia.
Pembekal tersebut menyimpan isi durian dalam keadaan sejuk beku atau ‘frozen’. Isi
durian yang disimpan mempunyai jangka hayat atau tarikh luput yang agak lama
iaitu kira-kira setahun penggunaannya.
Selain itu, pengusaha Cendol Jam Besar ini juga
berhasrat meningkatkan tahap perniagaan dengan cara mengenengahkan cendol sebagai produk
pelancongan yang dapat menarik perhatian pelancong dari luar negara yang
bertandang ke Malaysia khususnya di Melaka.
Cabaran atau Halangan
Sebelum perniagan cendol ini sampai kepada tahap
kemajuan hari ini, Encik Kassim pernah mengalami perlbagai halangan dalam
meneruskan perniagaan cendol beliau. Perniagaan turun-temurun ini telah
beroperasi selama tiga generasi iaitu bermula dari datuk beliau pada tahun
1952, seterusnya resipi cendol ini diturunkan kepada bapa beliau dan
kemudiannya turun kepada beliau sendiri. Pada peringkat awal hanya cendol biasa
dan cendol jagung dijual. Setelah Encik Kassim mengambil alih perniagaan ini, beliau
menginovasikan juadah cendol yang dijual. Antaranya menambah beberapa lagi menu
lain seperti meletakkan aiskrim pada cendol yang dihidangkan. Selain itu, penambahan
isi durian yang enak meningkatkan lagi daya tarikan gerai cendol beliau.
Walhal lagi, beliau juga menghadapi cabaran
dalam memastikan kepuasan hati pelanggan yang menikmati cendol. Hali ini kerana
tanpa adanya pelanggan, sesuatu bisnes atau perniagaan yang beroperasi tidak
dapat berkembang kerana tidak memperoleh sebarang jualan. Beliau memberikan
fokus sepenuhnya bagi memastikan pelanggan berpuas hati khususnya dari segi
rasa cendol itu sendiri atau persekitaran gerai. Berdasarkan pemerhatian, prestasi
kebersihan gerai Encik Kassim berada dalam keadaan yang baik. Layanan mesra juga
ditunjukkan oleh pekerja-pekerja Encik Kassim. Bisnes cendol ini barangkali
tidak mampu mencapai tahap kini sekiranya pekerja mahupun Encik Kassim sendiri
bersikap tidak mesra dengan pelanggan. Jika ini berlaku, maka bisnes yang
dibina itu boleh terbantut dari segi perkembangan malahan mengakibatkan
kejatuhan daya tarikan pelancong dengan sikap orang tempatan yang tidak ramah
kepada orang luar.
Encik Kassim juga sempat berkongsi kunci
kejayaan beliau dalam bisnes yang diceburi. Antara kata-kata emas yang beliau
kongsikan ialah ‘untuk sesuatu perniagaan terus maju …ialah kualiti yang
didapati pada hasil produk melebihi kuantiti yang terlekat pada produk yang
dihasilkan’. Jika produk yang dihasilkan dapat memuaskan dan memenuhi
permintaan pelanggan, maka pelanggan akan senang untuk kembali membeli lagi
produk yang dihasilkan.
Impak
Hasil daripada ketekunan dan dedikasi terhadap
perusahaan tiga generasi, perniagaan cendol ini menunjukkan banyak impak
positif kepada bisnes Encik Kassim sebagai pengusaha cendol. Tekad beliau ialah
menghadapai segala aral yang mendatang dengan sabar dan bijak dalam
menyelesaikan sesuatu masalah itu. Contohnya, beliau mampu untuk berfikir
secara kritis dengan menambahkan variasi cendol selepas beliau mengambil alih bisnes
tersebut.
Seterusnya, cendol yang diangkat sebagai produk
pelancongan ini mendatangkan menarik kehadiran pelancong dari China, Taiwan, Hong
Kong dan Eropah untuk merasai kenikmatan Cendol Jam Besar lebih-lebih lagi
dengan menu istimewanya iaitu cendol durian yang enak.
Selain itu, pendedahan Cendol Jam Besar melalui
pelbagai perpsektif dan saluran media, ia secara tidak langsung mampu
meningkatkan aktiviti bisnes sampingan seperti gerai makanan dan minuman. Tambahan
lagi, bisnes yang dijalankan ini dapat membuka peluang pekerjaan kepada
masyarakat setempat. Ia dapat menjadi sumber pendapatan bagi pekerja-pekerja
yang berkhidmat di gerai cendol ini. Oleh yang demikian, mereka dapat
meningkatkan taraf kehidupan mereka ke arah atau tahap kehidupan yang lebih
baik.
Kesimpulan
Industri makanan harus diberi sokongan padu tidak
kira sama ada industri yang dijalankan secara kecil-kecilan mahupun secara
komersil bagi meningkatkan produktiviti dan keluaran barangan negara. Hal ini kerana
industri makanan mampu menjadi satu tarikan pengunjung apabila diolah sebagai
sesuatu tarikan yang menarik pandangan masyarakat sekitar mahupun pelancong.
Oleh hal demikian, industri makanan harus juga dititikberatkan dalam
meningkatkan status pelancong dalam dan luar negara.
Pelbagai jenis kemudahan yang telah disediakan
oleh pihak kerajaan dalam memajukan industri-industri di Malaysia antaranya
adalah pemberian pinjaman modal untuk memulakan perniagaan serta membangunkan
industri kecil dan sederhana (IKS) di seluruh Malaysia. Melalui kemudahan ini,
para peniaga mampu untuk menjalankan dan memajukan perniagaan mereka dengan
baik dan sempurna.
Rujukan
Pengenalan Kepada
Perniagaan, http://pengajianperniagaan.wordpress.com.
Ricky W. Griffin, R.
J. (2002). Business. Petaling Jaya,
Selangor: Prentice Hall Zumilah. (1999). Pengenalan
Kepada Perniagaan. Kuala Lumpur: Elman.
http://tourismmelakaofficial.blogspot.com/2017/12/6-lokasi-aiskrim-cendol-durian-viral-di.html.
https://www.google.com/search?q=CENDOL+JAM+BESAR&oq=cendol+&aqs=chrome.0.69i59j69i60j69i57j69i59.4437j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8.
Pengkaji:
Akmal
Hazim bin Mohamed, Muhd Azammudin bin Arbain, Mohd Afiq Aiman bin Zakaria,
Janzen Teo Wee Hui, Mohd Shahrul Riduan bin Alias
No comments:
Post a Comment