Monday, July 01, 2019

Cendol Jam Besar








Hills dan Narayan (1988) telah mengenal pasti faktor-faktor kejayaan sesebuah perniagaan dan mengenal pasti ciri-ciri serta peranan maklumat pasaran dalam perniagaan. Hasil kajian menunjukkan bahawa 78 peratus responden memilih makanan dan juga perkhidmatan yang berkualiti tinggi sebagai faktor kejayaan yang paling utama. Selain itu 45 peratus memilih reputasi pelanggan yang baik.

Bisnes yang diketengahkan kali ini adalah Cendol Jam Besar di Jalan Laksamana, Bandar Hilir, Melaka. Lokasi ini terletak di tengah-tengah Bandar hilir Melaka dan terletak berhadapan dengan gereja yang berwarna merah yang terdapat sebuah menara jam.

Berdasarkan tinjauan ke lokasi perniagaan Cendol Jam Besar, kebanyakan pelanggan dan pelancong memberikan komen positif. Antaranya adalah, “sedap, terbaik, lepas tu cendol dia memang lain dari yang lain”. Dalam sesebuah perniagaan, faktor yang paling penting untuk seseorang peniaga berjaya adalah perlu peka kepada keperluan pelanggan dan juga kepuasan pelanggan.

Namun, gaya pengurusan di Cendol Jam Besar adalah berbeza daripada kedai-kedai cendol yang lain. Hal ini kerana, dengan cendolnya yang unik, mampu menarik minat orang ramai termasuk pelancong untuk menikmati cendol tersebut. Pengurusan Cendol Jam Besar yang sistematik dan dinamik dapat memastikan perniagaan tersebut dapat mengekalkan dan memperbaiki prestasi ke arah yang lebih baik dan maju sekali gus memberikan layanan yang terbaik kepada orang ramai dan pelancong. Pengasas Cendol Jam Besar, Encik Muhammad Kassim bin Muhammad Ai melatih pekerjanya untuk melakukan kerja dengan lebih pantas supaya dapat memenuhi kehendak pelanggan di samping cuba memberikan yang terbaik untuk orang ramai mahupun pelancong.

Wawasan utama Cendol Jam Besar ialah mengembangkan empayar perniagaan sehingga menjadi terkenal. Keistimewaan bisnes ini adalah cendol durian yang boleh dinikmati pada bila-bila masa. Para pelancong yang berkunjung ke Malaysia sedia tahu bahawa musim raja buah di Malaysia hanyalah dua kali dalam masa setahun namun di Cendol Jam Besar, stok durian kekal ada untuk dihidangkan bersama dengan cendol. Encik Kassim menyatakan bahawa stok durian yang diambil diperolehi daripada pembekal eksport durian terbesar di dunia. Pembekal tersebut menyimpan isi durian dalam keadaan sejuk beku atau ‘frozen’. Isi durian yang disimpan mempunyai jangka hayat atau tarikh luput yang agak lama iaitu kira-kira setahun penggunaannya.

Selain itu, pengusaha Cendol Jam Besar ini juga berhasrat meningkatkan tahap perniagaan dengan cara  mengenengahkan cendol sebagai produk pelancongan yang dapat menarik perhatian pelancong dari luar negara yang bertandang ke Malaysia khususnya di Melaka.
           

Cabaran atau Halangan

Sebelum perniagan cendol ini sampai kepada tahap kemajuan hari ini, Encik Kassim pernah mengalami perlbagai halangan dalam meneruskan perniagaan cendol beliau. Perniagaan turun-temurun ini telah beroperasi selama tiga generasi iaitu bermula dari datuk beliau pada tahun 1952, seterusnya resipi cendol ini diturunkan kepada bapa beliau dan kemudiannya turun kepada beliau sendiri. Pada peringkat awal hanya cendol biasa dan cendol jagung dijual. Setelah Encik Kassim mengambil alih perniagaan ini, beliau menginovasikan juadah cendol yang dijual. Antaranya menambah beberapa lagi menu lain seperti meletakkan aiskrim pada cendol yang dihidangkan. Selain itu, penambahan isi durian yang enak meningkatkan lagi daya tarikan gerai cendol beliau.

Walhal lagi, beliau juga menghadapi cabaran dalam memastikan kepuasan hati pelanggan yang menikmati cendol. Hali ini kerana tanpa adanya pelanggan, sesuatu bisnes atau perniagaan yang beroperasi tidak dapat berkembang kerana tidak memperoleh sebarang jualan. Beliau memberikan fokus sepenuhnya bagi memastikan pelanggan berpuas hati khususnya dari segi rasa cendol itu sendiri atau persekitaran gerai. Berdasarkan pemerhatian, prestasi kebersihan gerai Encik Kassim berada dalam keadaan yang baik. Layanan mesra juga ditunjukkan oleh pekerja-pekerja Encik Kassim. Bisnes cendol ini barangkali tidak mampu mencapai tahap kini sekiranya pekerja mahupun Encik Kassim sendiri bersikap tidak mesra dengan pelanggan. Jika ini berlaku, maka bisnes yang dibina itu boleh terbantut dari segi perkembangan malahan mengakibatkan kejatuhan daya tarikan pelancong dengan sikap orang tempatan yang tidak ramah kepada orang luar.

Encik Kassim juga sempat berkongsi kunci kejayaan beliau dalam bisnes yang diceburi. Antara kata-kata emas yang beliau kongsikan ialah ‘untuk sesuatu perniagaan terus maju …ialah kualiti yang didapati pada hasil produk melebihi kuantiti yang terlekat pada produk yang dihasilkan’. Jika produk yang dihasilkan dapat memuaskan dan memenuhi permintaan pelanggan, maka pelanggan akan senang untuk kembali membeli lagi produk yang dihasilkan.


Impak

Hasil daripada ketekunan dan dedikasi terhadap perusahaan tiga generasi, perniagaan cendol ini menunjukkan banyak impak positif kepada bisnes Encik Kassim sebagai pengusaha cendol. Tekad beliau ialah menghadapai segala aral yang mendatang dengan sabar dan bijak dalam menyelesaikan sesuatu masalah itu. Contohnya, beliau mampu untuk berfikir secara kritis dengan menambahkan variasi cendol selepas beliau mengambil alih bisnes tersebut.

Seterusnya, cendol yang diangkat sebagai produk pelancongan ini mendatangkan menarik kehadiran pelancong dari China, Taiwan, Hong Kong dan Eropah untuk merasai kenikmatan Cendol Jam Besar lebih-lebih lagi dengan menu istimewanya iaitu cendol durian yang enak.

Selain itu, pendedahan Cendol Jam Besar melalui pelbagai perpsektif dan saluran media, ia secara tidak langsung mampu meningkatkan aktiviti bisnes sampingan seperti gerai makanan dan minuman. Tambahan lagi, bisnes yang dijalankan ini dapat membuka peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat. Ia dapat menjadi sumber pendapatan bagi pekerja-pekerja yang berkhidmat di gerai cendol ini. Oleh yang demikian, mereka dapat meningkatkan taraf kehidupan mereka ke arah atau tahap kehidupan yang lebih baik.
Kesimpulan

Industri makanan harus diberi sokongan padu tidak kira sama ada industri yang dijalankan secara kecil-kecilan mahupun secara komersil bagi meningkatkan produktiviti dan keluaran barangan negara. Hal ini kerana industri makanan mampu menjadi satu tarikan pengunjung apabila diolah sebagai sesuatu tarikan yang menarik pandangan masyarakat sekitar mahupun pelancong. Oleh hal demikian, industri makanan harus juga dititikberatkan dalam meningkatkan status pelancong dalam dan luar negara.

Pelbagai jenis kemudahan yang telah disediakan oleh pihak kerajaan dalam memajukan industri-industri di Malaysia antaranya adalah pemberian pinjaman modal untuk memulakan perniagaan serta membangunkan industri kecil dan sederhana (IKS) di seluruh Malaysia. Melalui kemudahan ini, para peniaga mampu untuk menjalankan dan memajukan perniagaan mereka dengan baik dan sempurna.


Rujukan

Pengenalan Kepada Perniagaan, http://pengajianperniagaan.wordpress.com.
Ricky W. Griffin, R. J. (2002). Business. Petaling Jaya, Selangor: Prentice Hall Zumilah. (1999). Pengenalan Kepada Perniagaan. Kuala Lumpur: Elman.
http://tourismmelakaofficial.blogspot.com/2017/12/6-lokasi-aiskrim-cendol-durian-viral-di.html.
https://www.google.com/search?q=CENDOL+JAM+BESAR&oq=cendol+&aqs=chrome.0.69i59j69i60j69i57j69i59.4437j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8.


Pengkaji:
Akmal Hazim bin Mohamed, Muhd Azammudin bin Arbain, Mohd Afiq Aiman bin Zakaria, Janzen Teo Wee Hui, Mohd Shahrul Riduan bin Alias

No comments:

Post a Comment