Monday, April 04, 2016

8 surah pilihan






Penyusun: Umar Mukhtar, Hafizudin Saad
Penerbit: Pustaka Cahaya Kasturi, Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia.
Muka Surat: 60

Al-quran, jika boleh kita katakan, merupakan penyembuh, penghidup hati yang mati dan pemberi ketenangan kepada jiwa yang gundah. Lapan surah ini iaitu surah al-Kahfi, as-Sajadah, Yasin, ad-Dukhan, ar-Rahman, al-Waqiah, al-Mulk dan al-Insan yang disusun tanpa menafikan peranan surah-surah yang lain kerana setiap surah pilihan ini memiliki kehebatan tersendiri terutama pada pengajaran, kisah teladan dan hikmah yang tidak terhitung banyaknya kepada mereka yang berfikir.

Bukan sedikit para sarjana mengamalkan surah-surah lazim in sekali pun sebahagian hadis fadilatnya berstatus dhaif. Namun mereka menganggapnya sekadar silibus kehidupan dan jadual peningkatan iman yang dengan membaca, meneliti dan mengamalkan ajaran al-quran, mereka memperoleh berkat dan manfaat yang tidak terhitung.

Fadilat dan hikmah setiap surah disertakan dalil seperti mana dalam surah al-Kahfi, terdapat sepuluh fadilat kepada pembacanya. Antaranya ialah daripada Abu Said al-Khudri  bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya barangsiapa yang membaca surah al-Kahfi (pada) hari Jumaat akan diterangkan baginya nur (cahaya) antara dua hari Jumaat”. (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

No comments:

Post a Comment