|
Yang di-Pertuan Agong ke-14
(Sumber: google images) |
Esok pada 11 April
2012 Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, yang menaiki takhta
menggantikan Tuanku Mizan Zainal Abidin dari Terengganu, ditabalkan sebagai
Yang di-Pertuan Agong ke-14.
Ia adalah satu-satunya peristiwa kenegaraan tertinggi bagi Malaysia.
Peristiwa itu
menepati kehendak Perkara 32(1) Perlembagaan Persekutuan yang antara lain
memperuntukkan: "Maka hendaklah ada seorang Kepala Utama Negara bagi
Persekutuan digelarkan Yang di-Pertuan Agong, yang mengambil keutamaan
mengatasi segala orang dalam Persekutuan..."
Frasa Kepala Utama
Negara di bawah Perkara 32(1) itu tanpa sebarang keraguan atau kesamaran
meletakkan Raja bagi Persekutuan Malaysia sebagai peneraju utama bagi negara ini.
Peruntukan itu yang sedia sedemikian semenjak berkuatkuasanya Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957, susulan kepada syor yang dikemukakan oleh
Suruhanjaya Lord Reid selaku pembentuk kerangka Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu.
Pada masa sama, Perkara 32(2) pula memperuntukkan bahawa "Permaisuri Yang
di-Pertuan Agong yang digelar Raja Permaisuri Agong adalah mengambil keutamaan
mengatasi segala orang lain dalam Persekutuan selepas Yang di-Pertuan
Agong."
Sementara Perlembagaan Persekutuan menentukan format dan bentuk lafaz sumpah
jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong seperti yang
terkandung di Jadual Keempat, Permaisuri Agong tidak dikehendaki melafaz
apa-apa bentuk sumpah jawatan sekalipun Baginda diberi penarafan dan kedudukan
tertinggi selepas Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
Tuanku Abdul Halim adalah satu-satunya Sultan yang berpeluang ditabalkan
sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bagi kali kedua.
Baginda menduduki takhta Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong kelima bagi
tempoh 1970 hingga 1975, tempoh yang ditransisikan masing-masing oleh Perdana
Menteri pertama Tunku Abdul Rahman Putra dan Perdana Menteri kedua Tun Abdul
Razak Hussein.
Tuanku Abdul Halim adalah kemanakan kepada Tunku.
Dalam konteks sejarah, Tuanku Abdul Halim juga menempa sejarah.
Perdana Menteri dalam tempoh pemerintahan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong
sebelum ini ialah Tun Abdul Razak.
Kini, anakandanya, Datuk Seri Najib pula sebagai Perdana Menteri.
Baginda adalah SPBYDA pertama yang mula bersemayam di Istana Negara Baru.
Pada majlis gilang-gemilang 11 April, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong
yang ke-14 akan menjalani semua acara tradisional diraja pada sebelah pagi
hingga malam apabila santapan pertabalan diraja berlangsung.
LUNAS SEJARAH
Sebagai lunas perbandingan sejarah, jawatan Kepala Utama Negara seperti yang
terdapat pada Perkara 32(1) pada mulanya dicadangkan oleh Suruhanjaya Reid
sebagai Yang di-Pertuan Besar; sesuatu yang mencerminkan cadangan Tunku Abdul
Rahman Putra, Perdana Menteri pertama Malaysia susulan pengamatan beliau
setelah meneliti sistem Raja bergiliran di Negeri Sembilan.
Sebagaimana dimaklum, di Negeri Sembilan para Undang Yang Empat sebagai
"Rulers" atau Pembesar-pembesar Memerintah tempatan memilih seorang
Raja bagi negeri itu mengikut peraturan adat di Negeri Sembilan.
Apabila semua pihak yang mewakili Raja-Raja Melayu, UMNO dan Perikatan serta
pandangan pelbagai pihak, panggilan Yang di-Pertuan Besar diganti dengan Yang
di-Pertuan Agong atas alasan supaya tidak timbul sebarang kekeliruan dengan
Raja yang memerintah di negeri beradat itu.
Daripada sudut sejarah juga jelas bahawa jawatan Yang di-Pertuan Agong adalah
lahiran Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (1957) dan kemudiannya disambung
oleh Perlembagaan Persekutuan Malaysia (1963).
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong adalah berasaskan konsep Raja
Berperlembagaan atau "Constitutional Monarchy" yakni Raja yang
sentiasa kena mematuhi nasihat Jemaah Menteri atau salah seorang yang
mewakilinya (biasanya Perdana Menteri) seperti yang dikehendaki Perkara 40
Perlembagaan Persekutuan.
Daripada sudut kuasa legislatif, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong
adalah satu daripada tiga komponen yang mewujudkan Parlimen (Dewan Rakyat,
Dewan Negara dan SPBYDA).
Parlimen di Malaysia tidak lengkap tanpa Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan
Agong sebagai salah satu komponennya.
Justeru, Seri Paduka wajib menandatangani semua Rang Undang-Undang yang diluluskan
kedua-dua Dewan.
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong perlu dianggap sebagai mercu
perlambangan Ketua Negara yang paling tinggi lagi utama.
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai Kepala Utama Negara merupakan
mercu kedaulatan Malaysia.
Semua rakyat tanpa mengira kaum, latar belakang agama, kebudayaan atau
kepercayaan sedia terpanggil untuk memberi penghormatan dan pengiktirafan
terhadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
Benar, Seri Paduka adalah Raja berketurunan Melayu yang beragama Islam tetapi
daripada sudut kenegaraan, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong adalah
Raja bagi Malaysia dan rakyatnya.
Larasan yang paling mudah ialah Ratu Elizabeth di United Kingdom yang
melambangkan pihak diraja bagi semua rakyat Britain yang sebahagian besar kini
mewakili pelbagai kaum dan etnik.
Cuma Ratu Elizabeth tidak digilirkan kedudukan diraja baginda lantaran
pemerintahan beraja secara Anglo-Saxon menjangkau 400 tahun lampau manakala
Diraja Scotland dan England bersatu pada tahun 1603.
Selepas 11 April nanti, gambar rasmi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong
Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Seri Paduka Baginda Permaisuri Agong
Tuanku Hajah Haminah akan dipaparkan di semua pejabat rasmi Kerajaan di setiap
negeri.
Begitu juga halnya di semua 104 kedutaan Malaysia di seberang laut.
RAJA BERPERLEMBAGAAN
Konsep dan amalan Raja Berperlembagaan di Malaysia diterima dan disahkan oleh
pelbagai pihak termasuk Suruhanjaya Reid sebagai paling sesuai bagi negara ini.
Ini adalah kerana sebelum mencapai kemerdekaan, Raja-Raja Melayulah yang
memegang tampuk kekuasaan dan kedaulatan bagi setiap negeri.
Walaupun dalam proses pergolakan bersejarah, negeri-negeri seperti Pulau
Pinang, Melaka, Sarawak dan Sabah berakhir dengan ketiadaan Raja, pemerintahan
beraja terus-menerus beroleh pengiktirafan, khasnya di bawah pentadbiran
kolonial British.
Selepas 1963 semua negeri yang tiada Raja (Pulau Pinang, Melaka, Sabah, Sarawak
dan Wilayah Persekutuan) secara automatik menerima Seri Paduka Baginda Yang
di-Pertuan Agong sebagai Raja Berperlembagaan walaupun tiada perisytiharan
dibuat bagi maksud itu.
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong adalah Raja yang memerintah mengikut
nasihat cabang Eksekutif. Seri Paduka sebenarnya mempunyai senarai
tanggungjawab dan fungsi yang panjang lagi rumit bagi ketiga-tiga cabang
Kerajaan – Eksekutif, Legislatif dan Kehakiman.
Seri Paduka melantik Perdana Menteri, para Menteri dan Timbalan Menteri, Peguam
Negara, hakim mahkamah semua peringkat (kecuali mahkamah majistret) dan
mentauliahkan para duta Malaysia untuk bertugas di kedutaan seberang laut.
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong menurut Perkara 41 Perlembagaan
Persekutuan menjadi Ketua Turus Angkatan Tentera Malaysia di samping bertindak
sebagai pihak yang boleh mengampunkan atau menangguhkan hukuman bagi semua
kesalahan yang dijatuhi mahkamah tentera dan kesalahan-kesalahan yang dilakukan
di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.
Ketika Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) masih berkuatkuasa, Seri Paduka
boleh bertindak atas hal berkaitan rayuan daripada Lembaga Penasihat ISA.
Seri P aduka berkuasa, atas nasihat, mengisytiharkan sesuatu keadaan darurat
menurut kehendak Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.
MAJLIS RAJA-RAJA (MRR)
Majlis Raja-Raja (MRR) yang merupakan badan tertinggi diraja dan yang memilih
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong
seperti diperuntukkan di bawah Perkara 38.
Walaupun hal-hal dasar kenegaraan juga boleh diagendakan untuk MRR, kebanyakan
hal yang dipertimbangkannya adalah berkisar pada perkara-perkara kedirajaan,
pengampunan, menangguhkan dan meringankan hukuman, adat-istiadat Melayu dan
hal-hal yang berkaitan agama Islam.
Biasanya, MRR juga memberi perhatian kepada pelantikan-pelantikan tertentu
seperti para hakim dan peraturan-peraturan yang diperbuat di bawah Perkara 32
mengenai perkhidmatan awam. Pendeknya SPBYDA terlibat dalam banyak hal dan
urusan berkaitan jawatan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai
Kepala Utama Negara.
PROGRAM
Program-program khas dari 11 April hingga 21 April tentunya mendapat perhatian
rakyat. Walaupun daripada segi amalan dan susunannya tidak banyak berbeza
daripada amalan perayaan yang dijalankan pada masa lampau lantaran perlu
menjejak turutan tradisi, penegasan Jawatankuasa Induk Pertabalan Seri Paduka
Baginda Yang di-Pertuan Agong tertumpu kepada tema "Raja dan Rakyat
Berpisah Tiada".
Istiadat pertabalan yang bakal dihadiri semua kerabat diraja dan Yang Dipertua
Negeri pada 11 April akan diadakan mulai jam 9 pagi.
Ringkasnya, tema ini menegaskan perihal "tiada rakyat tiada Raja" dan
hubungan antara kedua-dua entiti itu harus dipelihara dengan cermat lagi
berkesan dalam ertikata kepentingan rakyat tidak diabaikan. Sementara itu
institusi Raja Berperlembagaan sentiasa dipelihara dan dihormati.
Pada 12 April (Khamis) diadakan bacaan Yassin di Masjid Negara dan disusuli
dengan khutbah khas pada Jumaat 13 April.
Dijadualkan juga acara keagamaan lain yang memberi ucap selamat untuk Seri
Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong melalui sesi agama kaum masing-masing.
Satu pertandingan golf akan diadakan pada 14 April (Sabtu) di Glenmarie Golf
& Country Club, Shah Alam, mulai jam 7.40 pagi.
Pameran Raja Kita pada 15 April (Ahad) mulai jam 11 pagi di Istana Negara Lama
dijangka menarik minat rakyat.
Pameran itu memuatkan pelbagai aspek pemerintahan beraja dan institusi Seri
Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong semenjak merdeka 1957 hinggalah ke hari
ini.
Sempena pertabalan ini, kira-kira 50,000 buku kecil "Raja Kita" akan
diedarkan khasnya bagi pelajar sekolah serta generasi muda untuk mengenal dan
memperhalusi ilmu pengetahuan darihal institusi diraja khasnya Seri Paduka
Baginda Yang di-Pertuan Agong.
Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah akan meraikan
sekumpulan kanak-kanak di Dewan Serbaguna Istana Negara Baru pada 21 April
mulai jam 9 pagi.
Pelbagai acara keceriaan kanak-kanak akan berlangsung sekali gus menggagaskan
kepentingan kanak-kanak yang dilayani dengan penuh mesra.
Program raksasa "Persembahan Raja dan Rakyat Berpisah Tiada" sebelah
malam 21 April di Dataran Merdeka adalah kemuncak perayaan pertabalan.
Pada malam itu diketengahkan pelbagai persembahan budaya pelbagai kaum, hiburan
muzik serta nyanyian dan acara-acara selingan yang setimpal dengan malam
kemuncak kepada perayaan Raja Kita.
KEUNIKAN
Apa yang akan dilangsungkan bagi tempoh 11 hingga 21 April tentunya akan
menonjolkan satu keunikan bagi masyarakat yang berpaksikan Komuniti 1Malaysia:
kita satu dalam kepelbagaian.
Kita satu dalam menentukan matlamat kenegaraan dan kita berani berbeza pendapat
untuk melahirkan yang terbaik untuk Malaysia. Dalam usaha inilah institusi
diraja – Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong menjadi paksi keutuhannya.
Seri Paduka bukan saja lambang kenegaraan, keutuhan dan kesatuan tetapi juga
simbolisme yang penuh daulat.
Daulat Tuanku, Daulat Tuanku, Daulat Tuanku.
Rakyat dan Raja Berpisah Tiada.
(Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim,
adalah Pengerusi Pertabalan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-14). -
BERNAMA
(Berita Harian, 10
April 2012)