Thursday, November 29, 2012

Hadi perlu kuasai media sosial untuk jadi perdana menteri








Dalam muktamar Parti Islam Semalaysia (PAS) baru-baru ini, para perwakilan telah mencadangkan presiden parti, Datuk Seri Haji Hadi Awang diangkat sebagai perdana menteri Malaysia selepas pilihan raya umum akan datang. Keyakinan ini berdasarkan congakan umum bahawa Pakatan Rakyat akan mendapat laluan ke Putrajaya memandangkan mood pengundi yang dirasakan cenderung kepada mereka. 
 
Sama ada berjaya atau tidak, seseorang pemimpin mesti memiliki sifat optimis dalam perjuangannya supaya dapat membakar semangat para pengikut di samping mengukuhkan corak kerja untuk meraih kejayaan. Hadi Awang memiliki sifat tersebut namun banyak persoalan yang boleh ditanya tentang kemampuan beliau dan persediannya sebagai perdana menteri. Jika dilihat kepada pasukan kempen pilihan raya Amerika Syarikat baru-baru ini, Hadi Awang wajar bekerja lebih kuat untuk memenangi hati pengundi-pengundi di Malaysia khususnya pengundi Cina dan India. 
 
Di Amerika Syarikat, proses pilihan raya presiden melibatkan kempen dan strategi yang sistematik. Setiap calon mempunyai jentera kempen yang unik dengan pelbagai latar belakang seperti pakar sains sosial, psikologis dan teknologi korporat. Rata-ratanya adalah orang muda yang boleh bertahan dengan bersengkang mata meneliti statistik, membuat maklum balas dan pantas membuat keputusan. 
 
Ketua kempen pasukan Barack Obama ialah seorang wanita berusia 31 tahun, Laura Olin. Sebahagian besar latar belakang akademik wanita ini adalah berkaitan dengan politik iaitu dari kolej hinggalah ke universiti. Beliau menyertai pasukan Obama pada Mac 2011 dan sedikit demi sedikit menyerap gaya dan gerak kerja Obama. 
 
Olin merupakan wanita yang tangkas melakukan tugas, serba-serbi tugasan dilakukan bermula dari mengedit emel, blog hinggalah memantau jaringan media sosial baru. Bersama Abby Aronofsky, Jessi Langsan dan Alex Wall, mereka memantau akaun Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Tumblr dan Spotify kepunyaan Barack Obama, Joe Biden dan Michelle Obama. 
 
Ketangkasan pasukan media sosial ini sentiasa diuji, jadi mereka perlu membuat keputusan dengan pantas. Apa sahaja isu yang dijangka menjadi perhatian ramai akan disalurkan melalui akan masing-masing seperti Joe Biden menguruskan hal ehwal veteran, keluarga kelas menengah dan pekerja kolar biru manakala Michelle Obama menguruskan isu-isu pendidikan, wanita, kesihatan dan pemakanan. Pada Obama, sasaran kempen adalah orang muda yang menggunakan saluran Tumblr, sementara kempen kepada golongan berusia lebih 55 tahun ialah melalui Facebook. Kempen melalui media sosial menjadi kaedah berkesan untuk memenangi hati pengundi di samping penggunaan media sedia ada seperti akhbar dan televisyen. 
 
Pendek kata, kempen Obama menggunakan jaringan media sosial untuk menarik hati pengundi kerana negara itu memiliki akses kepada internet yang sangat luas. Tambahan pula pengundi lebih matang dan menyedari hak dan tuntutan masing-masing hanya akan dipenuhi jika calon yang dipilih akan menang dalam pilihan raya. 
 
Dalam PAS, komunikasi Hadi Awang menggunakan saluran media sosial yang terhad. Facebook, Twitter, Berita TV PAS, HarakahDaily dan sokongan beberapa blog yang belum mampu mencapai kelompok sasar dengan cepat. Beliau bernasib baik kerana kadar penembusan jalur lebar di Malaysia hanya sekitar 60 peratus, justeru tidak semua rakyat Malaysia akan mendapat maklumat dan masih perlu bergantung kepada kaedah konvensional seperti Harakah.
 
Tambahan pula, dalam beberapa isu negara seperti pendidikan, ekonomi, sosial dan budaya, maklum balas dilihat ringkas dan kurang meyakinkan. Sebaik-baiknya isu-isu ini harus dijawab oleh pakar dan disusuli dengan fakta yang boleh mempengaruhi hati dan minda pengundi. Di sinilah pentingnya pakar berada dalam pasukan kempen pilihan raya Hadi Awang supaya pengundi mendapat maklumat yang pantas, bernas dan logik.

Berbanding Barisan Nasional khususnya UMNO, pemimpin parti itu memanfaatkan sepenuhnya laman Facebook, Twitter, laman sesawang dan mendapat sokongan media konvensional seperti televisyen dan akhbar untuk menerangkan agenda mereka. 
 
Sebagai parti politik yang telah lama bertapak di Malaysia, PAS perlu memiliki jentera kempen media sosial yang kuat, aktif dan terdiri daripada orang-orang muda yang pakar dalam pelbagai bidang khususnya kemanusiaan dan psikologi pengundi supaya pengaruh dan sokongan bertambah. Tidak cukup untuk menjadi perdana menteri dengan sekadar sokongan ahli-ahli sendiri sedangkan dalam realiti masyarakat, persepsi umum terhadap PAS masih belum menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan.

 
Post a Comment