Wednesday, November 14, 2012

Fahami strategi kemenangan Obama





Kejayaan Obama memenangi pilihan raya presiden Amerika Syarikat bagi penggal kedua mengesahkan sokongan golongan muda ke atas pemimpin pertama kulit hitam itu. Generasi milenium yang berumur dari 18 hingga 29 tahun meningkat kepada 19 peratus pada tahun ini berbanding 18 peratus pada 2008. 
 
Walaupun sokongan dari kelompok ini jatuh kepada 60 peratus berbanding 66 peratus, pengundi muda tetap menjadi kunci kepada kejayaan kemenangan Obama. Selepas beberapa tahun, pemilihan presiden tidak lagi dipengaruhi oleh kegemilangan berwarna-warni. Kempen-kempen sepanjang pilihan raya juga tidak banyak mempengaruhi mereka untuk melibatkan diri dalam arus politik perdana biarpun perbelanjaan yang melibatkan calon Demokrat dan Republikan dikatakan berjumlah US$2 bilion. 
 
Ada beberapa perkara pokok yang menjadi tumpuan dalam kempen Obama menarik minat penganalisis politik dan pakar strategi. Selepas slogan “change” yang meruntuhkan kekebalan Republikan, kini kempen Obama menggunakan slogan “forward” untuk meraih undi. Keseimbangan strategi Obama dalam mengurus isu ekonomi dan sosial Amerika Syarikat dikatakan telah menarik minat golongan muda. 
 
Kajian Harvard Institute of Politics menunjukkan pengundi-pengundi muda lebih memihak kepada Obama dalam isu-isu yang berkaitan dengan pembaharuan imigresen (50 peratus berbanding 30 peratus untuk Romney), dasar kesihatan (54 peratus berbanding 35 peratus) dan isu-isu yang relatif kepada wanita (58 peratus berbanding 27 peratus). Tinjauan oleh Pew Research Center pada tahun 2011  menunjukkan 59 peratus rakyat Amerika Syarikat yang berumur 18 hingga 30 tahun menyokong perkahwinan sejenis.
 
Isu-isu lain yang dapat ditangani oleh Obama ialah peneguhan berterusan ke atas perkahwinan sejenis dan kebenaran tinggal selama dua tahun bagi pendatang asing yang tidak ada pengenalan diri. Obama sedar pengundi-pengundi muda bukan sahaja membantu pertukaran rejim malahan membantu membuat perubahan dasar.
 
Obama berhak meraikan kemenangannya kali ini selepas Matt Romney mengaku kalah. Pilihan raya di Amerika Syarikat berada dalam keadaan matang kerana pengundi meletakkan elemen warna kulit di sebelah sebaliknya mengutamakan profesionalisme dan kebolehan melakukan kerja. Dalam siri jelajah dan kempen Obama, majoriti yang datang ialah penyokong kulit putih.
 
Obama juga memahami isu-isu sosial yang tidak banyak disentuh oleh Romney. Contohnya perkhidmatan kesihatan kepada golongan berpendapatan rendah menjadi perhatian Obama berbanding Romney yang tidak merasai erti kemiskinan kerana dirinya sendiri merupakan seorang yang kaya-raya.
 
Obama diberi mandat sekali lagi untuk meneruskan agenda perubahan yang ingin dilakukan. Namun beliau harus ingat bahawa masih terdapat ribuan rakyat Amerika Syarikat yang tidak menyokongnya. Banyak lagi isu yang perlu dilakukan supaya penggal kedua ini berjalan dengan lancar.
 
 
Post a Comment