Saturday, October 08, 2011

Gerak hati milik Allah






Selepas selepas menyiapkan urusan akademik, saya bersiap-siap untuk pulang ke rumah. Timbul dalam hati terasa hendak makan nasi uduk di Sungai Udang, restoran masakan Indonesia yang terletak berhadapan dengan Penjara Sungai Udang. Saya pernah makan nasi uduk bersama Imam Suhaib dari Palestin pada bulan Ramadan lepas. Mungkin agak lama tidak makan di situ, terasa ingin sekali hendak makan lagi.

Selesai solat asar, saya terus memecut laju ke arah Sungai Udang. Perjalanan hanya mengambil masa 20 minit, jadi sempatlah berjemaah di Masjid Penjara Sungai Udang. Dalam hati, hajat hendak berjumpa ustaz Hashim, imam masjid, tetapi beliau tidak bertugas malam itu.

Umpama nasi uduk memanggil-manggil, saya segera beredar ke Warung Nasi Uduk untuk merasai keenakan nasi uduk ayam bakar. Harganya boleh tahan juga. Sepinggan RM7.90. Saya duduk di tempat paling hampir dengan pintu masuk restoran kerana ingin melihat pemandangan  luar dan suasana tenang kompleks perniagaan di situ.

Selangbeberapa minit, seorang lelaki datang hampir kapada saya lalu menengur. “Ni pernah tinggal di UPM?” Awalnya saya tidak perasaan tetapi cepat-cepat ingat mukanya. “Ya…ya macam pernah nampak, siapa nama ye?” Saya memang tidak begitu ingat nama sebab agak lama tidak berjumpa.

“Supain”, katanya sambil tersenyum. Kami berjabat tangan sambil saya persilakannya duduk. Sekarang Supain sudah berjawatan besar, Leftenan Kolonel. Masa di Kolej Pendeta Za’ba dulu, beliau antara pelajar senior paling banyak bagi arahan dalam minggu orientasi. Masa itu mukanya sedikit cengkung berbanding sekarang yang sudah berisi.

Supain baru dua hari bertugas di Terendak, bahagian semboyan. Katanya, semboyan banyak terlibat dengan komunikasi. Itu sajalah yang saya tanya, lain-lainnya tidak perlu. Besar kemungkinan dia berpindah ke Terendak kerana dinaikkan pangkat.

Dalam perjalan pulang ke rumah, saya berfikir kenapa hari ini terasa hendak makan nasi uduk sedangkan sebelum ini langsung tidak terdetik keinginan ke situ. Rupa-rupanya Allah hendak temukan saya dengan rakan lama. Barang kali ada lagi hal-hal lain yang Allah hendak berikan. Memang sah gerak hati adalah milik Allah. 

 

1 comment:

  1. izzatul2:23 PM

    peristiwa yg sama.....saya berjumpa semula dia selepas hampir 15 tahun tidak berjumpa dia di satu majlis yang tidak disangkakan....alhamdulilah dengan izin-NYA....

    ReplyDelete