Sunday, November 14, 2010

Selesai masalah cara Aristotle

Setiap hari kita sentiasa berhadapan dengan konflik dan krisis yang hebat untuk membuat keputusan yang tepat dan memuaskan hati. Contohnya agak sukar untuk memilih calon suami atau calon isteri kerana kasih sayang dan cinta semata-mata belum tentu akan bahagia. Begitu juga sukar untuk memilih institusi pengajian tinggi yang kita suka kerana pihak penaja biasanya mahu pelajar pergi ke universiti pilihan mereka. Banyak lagilah masalah yang dihadapi seperti perniagaan, perundingan dan hubungan dua hala yang lebih rumit.

Kali ini saya ingin mendedahkan penyelesaian masalah yang dikemukakan oleh Aristotle. Langkahnya mudah dan mampu memberi panduan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi 24 jam sehari dan tujuh hari seminggu.

Pertama, cari dan dapatkan semua maklumat atau fakta yang ada.
Kedua, analisis atau fikirkan maklumat-maklumat tersebut.
Ketiga, buat keputusan dan bertindak sesuai dengan keputusan berkenaan.

Mencari maklumat boleh guna banyak sumber seperti buku, majalah, jumpa pakar pengalaman orang lain atau internet. Apabila sudah ada maklumat, ia tidak banyak membantu kita melainkan ditulis dengan jelas. Masalah yang dinyatakan dengan jelas adalah masalah yang hampir dapat diselesaikan.

No comments:

Post a Comment