Monday, November 15, 2010

Sentiasa tanya tiga soalan pada diri

Frank Bettger, seorang usahawan insurans yang terkenal di Amerika Syarikat telah berjaya menjual polisi insurans bernilai jutaan ringgit.

Sebelum berjaya, Bettger pernah mencatat jualan yang rendah menyebabkannya kecewa, putus asa dan memilih sikap mengalah. Sebabnya? Sebanyak 70 peratus jualannya ditutup pada hari pertama (ertinya sengan sekali pertemuan, pelanggan gagal diyakinkan), manakala 23 peratus jualan ditutup pada hari kedua, hanya tujuh peratus jualan ditutup pada hari ketiga dan seterusnya. Tentulah dia letih kerana tujuh peratus hasil jualan polisi untuk sehari bekerja.

Namun, Bettger telah menukar strategi ini. Dia menukar kesedihan kepada harapan dan kemenangan dengan berfikir sebentar untuk menganalisis kaedah kerjanya sebelum ini. Tiga soalan yang ditanya kepada dirinya sendiri.

Pertama, apakah sebenarnya yang menyebabkan masalah ini berlaku?
Kedua, bagaimana saya dapat menyelesaikan masalah ini?
Ketiga, apakah jawapannya?

Selepas menjawab ketiga-tiga soalan ini, dia telah mengubah teknik menjual. Dia tidak lagi membuat temu janji kedua sebaliknya mencari pelanggan baru. Hasilnya? Dalam waktu yang singkat dia dapat menaikkan nilai setiap kunjungan daripada $280 kepada $427.
Post a Comment