Wednesday, November 03, 2010

Hidup bertangguh-tangguh

Hidup kita kerap kali dipengaruhi oleh anggapan atau nasihat-nasihat yang dikaitkan dengan masa hadapan. Pengalaman hidup orang yang lebih dewasa menjadikan kita cenderung menerima bulat-bulat nasihat mereka tanpa menyedari persekitaran telah berubah. Kadang kala ia membawa akibat yang tragik dan menepati peribahasa ‘sesal kemudian tidak berguna lagi.’

Seorang penulis Barat, Stephen Leacock berkata, ‘kehidupan kita ada pada diri kita sendiri, setiap saat, setiap jam dan setiap hari.’ Beliau melihat ramai orang yang membiarkan hidup mereka berlalu dan beredar umpama ‘angin sepoi-sepoi bahasa.’

Anak kecil berkata: Apabila saya besar nanti! Anak yang sudah besar berkata: Apabila saya sudah dewasa! Sebaik sahaja dewasa, mereka berkata pula: Apabila saya sudah berkahwin! Akhirnya selepas berkahwin dan bersara, dia akan berkata: Apa ertinya saya hidup, esok lusa saya akan mati!

Ketika masa hidup dan masih sihat, boleh bergerak ke sana sini dengan mudah, lebih baik kita menikmatinya dan memberikan sumbangan kepada masyarakat supaya apabila kita mati, khazanah peninggalan kita akan menjadi saksi kepada usaha-usaha kebajikan yang dilakukan ketika hidup.

No comments:

Post a Comment