Tuesday, November 09, 2010

Jiwa lemah kerana sedih

Akibat buruk kerana sedih, kecewa dan bimbang sangat menakutkan. Seorang wanita muda yang cantik, ayu dan jelita akan sampai masanya menjadi seorang wanita yang kulit berkedut, layu dan kelihatan tua. Bagi lelaki, rambut yang hitam bertukar menjadi putih. Kedua-dua ini, sama ada wanita atau lelaki, akan berhadapan dengan fenomena semula jadi yang tidak dapat dihalang.

Ada perbezaan yang sangat ketara di antara orang yang bahagia dan orang yang derita. Setiap tahun di Amerika Syarikat, lebih ramai yang mati kerana membunuh diri kerana sedih hati berbanding mati kerana diserang penyakit berjangkit.

Kesedihan umpama air yang menitis tidak henti-henti di atas kepala. Titisan air yang menitik ke atas kepala lama-kelamaan dirasakan seperti pukulan kuat yang boleh membunuh. Sakitnya sangat kuat. Satu titisan air yang gugur menyebabkan kita meraung sekuat hati.

Dalam filem Ibu Mertuaku, Kassim Selamat (lakonan P. Ramlee) menjadi buta kerana terlalu sedih mengenangkan nasib isterinya. Titisan kesedihan yang sentiasa jatuh tidak berhenti boleh mengundang kepada masalah jiwa yang lebih dahsyat.

Ingatlah,kesedihan hati harus dibayar dengan harga yang mahal iaitu kesihatan diri.

No comments:

Post a Comment