Wednesday, November 24, 2010

Anak-anak meniru dan mencontohi perbuatan ibu bapa

Antara penulis buku yang sering mendapat perhatian daripada saya ialah Dale Carnegie. Tulisan-tulisannya sentiasa segar dengan kisah-kisah yang merangsang ke arah perubahan yang lebih baik. Kali ini saya ingin berkongsi tentang ‘anak-anak meniru dan mencontohi perbuatan ibu bapa mereka.’

Carnegie memuatkan kisah ini dalam buku How To Stop Worrying and Start Living. Buku ini telah diterbitkan 15 tahun lalu dalam edisi Bahasa Malaysia.

Dalam buku ini Carnegie mengambil kisah seorang wanita yang mempunyai enam orang anak dan hidup bersama suami dan ibu mertua. Nama wanita ini ialah Viola Alexander. Dia boleh dijadikan contoh seorang ibu yang tidak pernah mengeluh jika anak-anaknya tidak berterima kasih. Semua orang di rumahnya dihormati, dilayan dan dijaga dengan sebaik-baiknya supaya mereka berasa selesa dan senang tinggal di rumahnya.

Selepas 20 tahun, Viola hidup selesa di rumah anak-anaknya. Bukan kerana ‘terima kasih’ kerana menjaga anak-anak semasa kecil tetapi kerana kehidupan indah dan penuh kasih sayang yang diberikan Viola semasa membesarkan anak-anak.

Anak-anak adalah hasil didikan kita. Kalau kita hendakkan anak-anak memiliki rasa terima kasih, ibu bapa mesti tunjukkan sikap demikian di depan mata mereka.

No comments:

Post a Comment