Sunday, April 01, 2007

Konflik Iran dan Britain perlukan kepakaran diplomatik

Konflik yang berlaku di antara Iran dan Britain kerana penahanan 15 anggota tentera laut dan kelasi British masih berterusan dengan masing-masing menggunakan pendekatan yang sangat berbeza. Tuduh-menuduh kedua-dua pihak mendedahkan tahap kematangan pemimpin Iran dan Britain bagi menghadapi saat-saat genting ini. Sebelah pihak dilihat sangat agresif manakala sebelah lagi bersikap tenang dan cuba mencari penyelesaian terbaik.

Iran mendakwa mereka telah menceroboh perairannya dan ini diakui oleh Faye Turney dan Nathan Thomas Summers yang disiarkan oleh televisyen Iran. Penyiaran rakaman tersebut disifatkan Britain sebagai melanggar perjanjian Geneva mengenai tawanan perang. Setiausaha Luar Britain, Margaret Beckett ketika mengeluarkan kenyataan mengenai perkara itu menjelaskan, “saya bimbang memikirkan gambar-gambar itu dan juga tekanan atau paksaan yang dikenakan ke atas askar-askar kami.”

Tehran mendakwa anggota tentera berkenaan masuk secara haram ke perairannya manakala London bertegas askarnya berada di perairan Iraq. Kedua-dua pihak mengesahkan bukti masing-masing. Hakikat yang harus diterima ialah Iran menerima “umpan” yang terbaik setakat ini untuk tawar-menawar bagi menguji tindakan Britain.

Tindakan awal Britain adalah membekukan semua rundingan dengan Iran, mendesak Kesatuan Eropah memulaukan Iran dan menagih simpati Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Perdana Menteri Britain, Tony Blair mahukan penyelesaian segera konflik ini setelah menyedari kesilapan awal kerajaannya. Tindakan pantas Britain yang panik dengan keselamatan askarnya telah menghalang pembebasan Turney, wanita tunggal yang ditahan dengan alasan Britain “tidak mengambil sikap yang betul.” Manakala Presiden Mahmud Ahmedinejad mahu Britain memohon maaf dan bersedia membebaskan askar marin wanita berkenaan. Apakah strategi yang digunakan oleh kedua-dua pihak bagi mengurangkan ketegangan ini seterusnya melihat konflik ini diselesaikan?

Kedua-dua pihak pernah mempunyai pengalaman apabila lapan askar Britain ditahan pada Jun 2004 kerana menceroboh perairan Iran di Shat al-Arab. Penahanan itu diselesaikan setelah Britain memohon maaf dan mengakui askarnya telah menceroboh kawasan Iran secara tidak sengaja. Kejadian kedua ini, mengapa Britain tidak mahu menggunakan strategi yang sama?

Dan kenapakah Britain sangat berminat dengan Shat al-Arab itu?

Sebahagian besar kekayaan minyak Iran terletak di daerah Chusistan yang mana selepas Perang Dunia Pertama telah dilakar sempadan baru oleh Britain untuk dimasukkan ke dalam kawasan Iraq tetapi dihalang niat tersebut oleh Shah Reza Pahlevi. Kawasan tersebut masih menjadi perebutan kerana Britain sangat berminat untuk mendapatkannya.

Melanggar undang-undang antarabangsa, Britain menetapkan sempadannya sendiri di sepanjang Shat al-Arab yang merangkumi keseluruhan sungai yang menjadi pemisahdi antara Iran dan Iraq, menjadi milik Iraq – berhampiran pesisir pantai Iran. Pada tahun 1975, kerajaan Baghdad menerima pertukaran sempadan yang menganjak sedikit ke tengah sungai berkenaan sebagai balasan Shah Reza Pahlevi menarik balik sokongannya terhadap pemberontak Kurdis Iraq.

Pada tahun 1980, Presiden Iraq, Saddam Hussien mengubah fikiran dan memulakan peperangan dengan Iran setelah mengebom bandar Abadan, di sebelah tebing barat Shat al-Arab. Amerika Syarikat dan Britain yang menyokong Saddam Hussein telah menyediakan maklumat ketenteraan, senjata dan gas beracun. Peperangan ini hanya menghancurkan Iran dan Iraq malah Saddam Hussein akhirnya mati ditangan sahabat lamanya, Amerika Syarikat dan Britain.

Dalam konflik ini, apakah yang dimahukan oleh Tehran? Kenyataan keras yang mahukan London mengakui 15 askarnya menceroboh mungkin dapat menyelesaikan krisis ini seperti mana yang dilakukan pada Jun 2004. Dalam konteks politik semasa, 15 askar berkenaan adalah kuasa tawar-menawar terbaik yang akan digunakan oleh Ahmedinejad. Beliau mempunyai sekurang-kurangnya dua alasan untuk menyimpan tahanan tersebut bagi tempoh tertentu. Ia mungkin menjadi isu yang sangat berpengaruh ke atas tekanan yang dialami ketika ini berkaitan nuklear. Strategi ini dilihat agak kukuh tetapi mungkin juga akan memakan diri kerana pihak musuh akan mengumpul kekuatan dan pengaruh untuk mengenakan tekanan berterusan.

Iran juga akan cuba menukarkan 15 tahanan ini dengan rakyatnya yang ditahan semasa pencerobohan Amerika Syarikat ke atas konsulatnya di Iraq bulan lepas.

Bola berada di kaki Tehran kerana bersamanya 15 orang askar warga Britain yang memiliki pelbagai maklumat dan kemahiran. Iran tidak akan melepaskan “umpan” yang ditangkap dengan begitu mudah tanpa ada jaminan yang kukuh daripada London. Alaedin Boroujerdi, ahli parlimen Iran dan mengetuai Suruhanjaya Polisi Luar Negara dan Keselamatan Kebangsaan memberi amaran bahawa “hari-hari untuk pembuli telah berakhir.” Beliau juga menyelar tindakan Britain yang mengancam untuk menyekat hubungan ekonomi dan perdagangan yang hanya akan menjadikan konflik semakin rumit.

Justeru itu, Iran akan terus menyimpan 15 tentera laut dan kelasi British sehingga siasatan selesai dan melihat London berhempas-pulas memikirkan strategi terbaik untuk membebaskan rakyatnya.

No comments:

Post a Comment