Friday, April 06, 2007

Abuya Ashaari Muhammad: Pemimpin paling ajaib di zamannya

Penulis: Khadijah Aam
Tahun: 2006
Penerbit: Penerbitan Minda Ikhwan, Rawang, Selangor
Muka surat: 243

Seratus dalil dikemukakan dalam buku ini yang menghuraikan kelayakan Abuya sebagai pemimpin paling ajaib. Empat dalil yang terakhir ialah: Abuya seorang mujadid dengan segala pencapaian yang luar biasa; Abuya ialah Al Fata At Tamimi (Putera Bani Tamim); Abuya adalah Sohibuz Zaman (Pemilik Zaman), dan; Abuya sebenarnya dikurniai Tuhan power maknawiah yang dengan power itulah semua keajaiban itu boleh berlaku.

Membaca buku ini seolah-olah membaca sebuah kisah hidup masa hadapan. Kejadian-kejadian yang akan berlaku itu telah disandarkan pada mimpi, ilham, dengar cakap, pertemuan dengan seseorang dan rujukan hadis-hadis berkenaan Imam Mahdi. Kekuatan alasan untuk melayakkan Abuya sebagai Al Fata At Tamimi ialah pada bahagian muqaddimah buku yang mengambil 20 muka surat untuk dihuraikan. Ini menunjukkan betapa penyusun buku benar-benar ingin meyakinkan khalayak bahawa Abuya ialah seorang pemimpin paling ajaib.

Bab 1 hingga 5 mengisahkan latar belakang Abuya yang disifatkan sangat dahagakan ilmu, berakhlak mulia dan seorang yang tabah. Dari sinilah keinginannya untuk menjadi “orang Tuhan” terbentuk apatah lagi dididik oleh beberapa orang Tok Alim atau Pak Sheikh mengenai agama Islam. Sifat-sifat dan ciri-ciri seorang pemimpin terserlah pada Abuya dari peringkat kecil lagi.

Abuya disifatkan sebagai seorang yang optimis dalam perjuangannya. Setiap kali ujian getir, beliau mendapat mimpi. Tiga ujian tersebut ialah ketika ditentang oleh pengikutnya Akbar Anang, serangan oleh Ustaz Mokhtar Yaakob dan ditangkap kerana penyelewengan oleh Tun Dr. Mahathir (ketika itu Datuk Seri). Semua ujian tersebut dapat diharunginya dengan baik dan cemerlang. Keajaiban Abuya diperkuatkan dengan kenyataan: “maka Abuya pula selalu didatangi Rasulullah untuk mengajar bagaimana menghadapi persoalan dan perjuangan.”

Di samping Rasulullah, Imam Mahdi juga datang kepada beliau secara ruh untuk memberi ilmu. Kedatangan kedua-duanya melalui : rasa hati yang kuat untuk bertindak; dijatuhkan ke hatinya ilmu, dan; berbual-bual secara jaga dengan Rasulullah dan Imam Mahdi.

Dinyatakan terdapat empat orang syeikh yang mengesahkan Abuya adalah Pemuda Bani Tamim iaitu Syeikh Abu Mush'ab dari Jordan, Syeikh Abdussalam Al Harras dari Maghribi, Syeikh Abdul Nasir dari Mekah dan Syeikh Abdul Jabbar dari Iraq.

Ulasan Editor : Buku ini secara umum mengajak pembaca untuk meyakini bahawa Abuya adalah “orang Tuhan” yang dinanti-nantikan. Secara tidak langsung mengukuhkan keyakinan pengikut Abuya untuk setia bersama perjuangannya (Buku ini telah diharamkan pada Januari 2007). Mengangkat dan memartabatkan seseorang yang memberi sumbangan kepada negara tidak menyalahi undang-undang kerana ia boleh menjadi contoh kepada orang ramai. Kemusykilan akan mula timbul apabila ia mewujudkan konflik yang mempersoalkan kebenaran pemikiran dan tindakan.

[Klip video: Aku bukanlah engkau]

No comments:

Post a Comment