Thursday, February 07, 2019

Penjagaan kesihatan Malaysia terbaik 2019







Penjagaan kesihatan merupakan salah satu faktor penting yang dipertimbangkan oleh ekspatriat sebelum membuat keputusan berhijrah.

Dalam Indeks Persaraan Global 2019 yang dihkeluarkan baru-baru ini, enam buah negara dinilai telah menawarkan penjagaan kesihatan yang terbaik kepada ekspatriat berdasarkan penjagaan kesihatan kelas pertama, perkhidmatan terbaik dan mampu bayar.

Daripada 25 buah negara yang dinilai, Malaysia berada di kedudukan pertama diikuti Perancis, Thailand, Ecuador, Mexico (dan Costa Rica). Penilaian juga mengambil kira kebersihan, kecemerlangan hospital, doktor terlatih, penggunaan bahasa Inggeris yang meluas dan kemudahan peralatan kesihatan.

Indeks Persaraan Global 2019 bagi item penjagaan kesihatan ini memberi skor 95 peratus kepada Malaysia berbanding negara Asean terdekat iaitu Thailand. Kejayaan ini dicapai selepas kumpulan Joint Commision International mengakreditasikan 13 buah hospital awam dan swasta di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Jawatankuasa itu mengakui hospital di Malaysia memiliki doktor yang fasih berbahasa Inggeris dan mendapat latihan di United Kingdom, Amerika Syarikat atau Australia.

Pada masa yang sama, bayaran untuk khidmat perundingan yang relatifnya rendah di samping ahli farmasi yang profesional dan bermaklumat serta kakitangan hospital yang rata-ratanya mesra pelanggan.

Kejayaan hospital-hospital di Malaysia dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan dan penjagaan kesihatan adalah selari dengan misi Malaysia Healthcare Travel Council (MHTC) yang menjangkakan trend peningkatan sebanyak 30 peratus pelancong kesihatan yang datang ke Malaysia. Pada tahun 2020, mereka menjangkakan lebih sejuta pelancong kesihatan akan datang dengan pendapatan sekitar RM2.8 bilion, jumlah yang lebih tinggi berbanding tahun 2017 iaitu RM1.3 bilion.

MHTC juga menjangkakan terdapat sekurang-kurangnya sebuah hospital pelancongan kesihatan pada tahun 2020.

Rata-rata pelancong kesihatan yang disasarkan datangnya dari Indonesia, Hong Kong dan Singapura yang menyumbang kepada bilangan sejuta orang setiap tahun. Tarikan utama adalah mesra pesakit, harga yang kompetitif dan doktor yang terlatih supaya mereka mendapat perkhidmatan kelas dunia. Tumpuan juga diberikan kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan warga emas kerana kebanyakan rakyat negara maju memiliki umur yang lebih panjang.

Strategi yang diambil ketika ini adalah mengadakan kerjasama dengan pihak imigresen untuk memperkenalkan e-visa pelancongan, meningkatkan kempen pemasaran dan pengiklanan, kerjasama dengan pihak swasta melalui pemberian insentif dalam mempromosi pelancongan kesihatan, mengecualikan cukai jualan dan perkhidmatan serta mendokumentasikan pelbagai pencapaian klinikal untuk membina kepercayaan bakal pelancong kesihatan pada masa hadapan untuk diketengahkan semasa kempen dan promosi.

Ranking keseluruhan Malaysia dalam Indeks Persaraan Global Tahunan 2019 adalah di kedudukan kelima selepas Panama, Costa Rica, Mexico dan Ecuador, meninggalkan jauh pesaing terdekat dari Asia iaitu Thailand. Malaysia boleh mencabar kedudukan Panama jika dapat menambah baik prosedur visa dan kependudukan serta mempromosi kos hidup yang lebih rendah.

No comments:

Post a Comment