Tuesday, February 19, 2019

Memoir Radin Umar Radin Sohadi: aku dan amanah-MU







Tahun: 2014
Penerbit: Penerbit Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor.

Membaca memoir ini, kita turut merasai penderitaan hidup yang dialami Radin Umar. Beliau berjuang siang dan malam untuk melawan sel-sel kanser yang mengganas di bahagian usus dan merebak ke seluruh anggota dalaman bahagian abdomen dan tulang.

Pengalaman Radin Umar sebagai pentadbir di agensi kerajaan dan institusi pengajian tinggi memberi ilham kepada kita untuk memahami corak kerja beliau khususnya dalam menyelesaikan masalah-masalah besar yang memberi kesan kepada masyarakat dan negara.

Ketika membaca dari awal muka surat hingga ke akhir, kita boleh merasai Radin Umar mahu berkongsi sepenuhnya cara beliau menyelesaikan isu-isu utama yang dipertanggungjawabkan.

Di Universiti Putra Malaysia, beliau diminta menyelesaikan empat perkara besar iaitu MTDC, Dewina, Hospital Serdang dan ERCL. Tiga isu besar dapat diselesaikan manakala yang terakhir diteruskan oleh penggantinya.

Satu kaedah yang digunakan oleh Radin Umar ketika berhadapan dengan masalah besar itu ialah menggunakan masa makan tengah hari dan malam sebagai peluang berbincang dan mencari penyelesaian. Ia tidak perlukan pendekatan serius sebaliknya memahami keperluan dan memberikan penyelesaian kerana matlamat utama ialah masalah yang dihadapi akan selesai. Isu lama yang tidak berkesudahan juga lebih cepat diselesaikan.

Saya melihat isu Hospital Serdang lebih sukar diselesaikan kerana beliau berhadapan dengan pemimpin yang tidak mahu mengalah, enggan mendengar dan tidak ada empati kepada UPM sendiri kerana enggan melayan cadangan yang dikemukakan.

Pandangan beliau terhadap dunia akademik juga menarik. Antaranya falsafah aras pendidikan sarjana muda, sarjana dan doktor falsafah. Beliau berkata, aras pemikiran pelajar sarjana adalah analisis manakala doktor falsafah adalah sintesis.

Begitu juga dengan pelbagai perkembangan akademik di universiti pada hari ini yang banyak dirancang dan dilaksanakan ketika beliau menerajui Jabatan Pengajian Tinggi. Ia adalah impak langsung pemikiran beliau untuk melahirkan pendidikan tinggi bertaraf dunia.

Beliau memberi cadangan kepada Kementerian Pendidikan untuk memilih naib canselor berdasarkan empat ciri iaitu kepemimpinan akademik, kemahiran mengurus, pengalaman dari bawah dan integriti.

Perjuangan meletakkan bidang teknikal di tempat yang setara dengan kejuruteraan juga berhasil apabila sebuah lembaga khas untuk ahli teknologi dicadangkan iaitu Malaysia Board of Technologies (MBOT).

Beliau juga menekankan kepentingan meletakkan fokus bidang kepada pusat kecemerlangan di universiti supaya ‘kecemerlangan’ itu diiktiraf oleh sarjana peringkat global. Strategi ini melonjak kedudukan UPM dalam tempoh yang singkat sehingga mendapat status universiti penyelidikan.

Pada saya, kecemerlangan Radin Umar ialah menyempurnakan pengajian doktor falsafah dalam tempoh 14 bulan dan tempoh minimum penghantaran tesis ialah 24 bulan. Tesis yang disiapkan telah dibentang selama 10 minit tanpa pindaan.

Serangan sel-sel kanser ke seluruh badan melemahkan tubuh badannya tetapi mentalnya masih kuat untuk melihat hasil usahanya, khususnya di UPM.

Tulisan terakhir buku ini bertajuk ‘Hari-hari Akhir Ku’ yang menceritakan kesengsaraan dan kepayahan menempuh kesakitan. Selepas imbasan Position Emission Tomography (PET), terdapat tujuh tempat di badannya yang telah dijangkiti sel kanser. Ketika didiagnosis, kanser berada di tahap tiga, namun bergerak ke tahap empat dalam tempoh yang singkat, menandakan masa untuk hidup lebih kurang enam bulan.

Beliau menghembuskan nafas terakhir pada 13 Oktober 2013 pada pukul 4.15 pagi.



Buat rakan-rakan,


Aku memohon kemaafan atas segala kesilapanku.
Aku telah melakukan yang terbaik, dan semoga Allah
menjadi saksi atas apa yang telah aku lakukan.
Ya Allah, ampunilah segala kelemahanku, redailah segala
sumbanganku, matikan aku dengan dosa terampun,
amal yang diterima, sedekah jariah yang berkekalan,
ilmu yang dimanfaatkan dan doa daripada anak-anakku yang soleh.

No comments:

Post a Comment