Friday, February 08, 2019

Islam cabar keegoan ahli politik Belanda







Pada April 2012, suasana politik di Belanda agak panas kerana seorang ahli politik dari Parti Kebebasan (PVV, Partikvoor de Vrijheid) telah menegaskan keyakinan baru sebagai seorang Islam. Arnoud van Doom, ahli Dewan Hague pimpinan Geert Wilders yang pernah menerbitkan filem Fitnah untuk menunjukkan betapa buruknya agama Islam.

Doom datang dari keluarga Kristian, mula berubah apabila ada orang yang mengingatkannya bahawa persepsi beliau terhadap Islam adalah salah. Semenjak itu, hatinya mulai bimbang dan mengambil keputusan untuk mempelajari lebih banyak tentang Islam dan penganutnya.

Lalu beliau membaca lebih banyak bahan bukan propaganda PVV termasuk al-quran, hadis dan sunnah.

Di sinilah beliau menemui lebih banyak kebenaran dan keindahan Islam. Justeru beliau berfikir, Islam tidaklah seburuk sangkaannya sebelum ini. Perubahan pemikiran ini menjadikannya ingin tahu lebih banyak tentang Islam.

Suatu hari, seorang rakan muslim mengajaknya ke masjid tetapi ditolak kerana beliau merasakan masjid adalah tempat berbahaya, dipenuhi ramai orang jahat dan khuatir akan diserang.

Pujukan demi pujukan akhirnya melembutkan hatinya untuk berkunjung ke masjid buat kali pertama. Di situ beliau sangat terkejut kerana semua orang di masjid sangat ramah dan menerima kehadirannya dengan baik sekali.

Beliau juga berbincang banyak perkara dari pukul sebelas pagi hingga sembilan malam, suatu yang tidak pernah difikirkannya.

Pengalaman di masjid menjadikan Doom seorang yang berbeza. Pandangannya terhadap Islam berubah 360 darjah. Beliau mula merasakan Islam adalah sangat baik, indah dan damai. Di rumahnya, beliau tidak dapat tidur semalaman kerana memikirkan suasana baru yang dialami di masjid.

Keesokan hari, beliau membuat keputusan kembali ke masjid untuk berbincang, membaca dan belajar dengan orang Islam.

Proses ini berlangsung selama enam hingga tujuh bulan sehinggalah muncul keinginan dalam dirinya untuk mengakui bahawa Islam sangat serasi dengan dirinya.

Beliau mengakui semakin lebih banyak memahami Islam dan sangat yakin itulah pilihan yang paling sesuai. Lalu beliau membuat keputusan untuk mengucapkan dua kalimah syahadah dan meninggalkan PVV.

Episod terbaru melibatkan seorang lagi orang kanan Geert Wilders iaitu Joram van Klaveren yang turut mengambil keputusan menjadi seorang muslim pada awal bulan ini. Beliau bertindak sedemikian ketika sedang menyiapkan sebuah buku yang mendedahkan keburukan Islam.

Malangnya beliau berhadapan dengan kesukaran melengkapkan buku berkenaan kerana semakin banyak menulis, pandangan buruknya terhadap Islam semakin menipis.

Kenyataan beliau yang popular ketika membenci Islam adalah ‘Islam adalah penipuan dan al-quran adalah racun’.

Namun, hidayah sampai kepadanya ketika beliau tidak mampu lagi hendak menafikan kebaikan dan kelebihan Islam kepada dirinya.


No comments:

Post a Comment