Wednesday, February 13, 2019

Kaum bukan penentu kekemasan kerja









Kemahiran boleh diperoleh oleh sesiapa sahaja yang berusaha dan bersungguh-sungguh membaiki kelemahan. Kemahiran tidak akan lahir jika kita belajar dari buku sahaja kerana ia perlukan latihan, pengukuhan dan penambahbaikan.

Kemahiran juga tidak dinasabkan kepada jenis kaum atau tempat tertentu sebaliknya perlu dipelajari, ditelaah dan dikuasai sebaik-baiknya melalui pelbagai kaedah dan masa.

Justeru, pada era teknologi yang pantas berubah dan mudah ditiru, kemahiran boleh wujud pada diri kaum Melayu atau Cina atau sesiapa sahaja yang berusaha dan membaiki hasil usahanya.

Dalam konteks Malaysia, persaingan antara kaum telah menjadi darah daging sejak merdeka. Statistik yang dipungut dari semasa ke semasa oleh pelbagai agensi kerap memaparkan prestasi setiap kaum, baik di Semenanjung Malaysia, Sabah atau Sarawak.

Persaingan ini menimbulkan persepsi tebal tentang keupayaan dan kebolehan bekerja setiap kaum ini. Dikatakan kaum Melayu kurang kemas apabila melakukan kerja dan tidak dapat menyiapkan kerja dalam tempoh yang ditetapkan.

Persepsi terhadap kaum Cina adalah kerja keras, berdisiplin dan boleh diharap untuk menyelesaikan kerja pada masa yang ditetapkan.

Persepsi begini berakar umbi dalam masyarakat yang melihat kejayaan dalam bentuk kaum tanpa mengambil kira nilai-nilai hidup yang membentuk pandangan semesta atau ‘worldview’ kaum berkenaan.

Apakah kaum Melayu yang mengambil ‘worldview’ daripada Islam dikatakan tidak mampu melakukan kerja yang baik dan kemas atau tidak berdisiplin?

Salah satu kerja yang saya berikan kepada seorang lekaki Melayu dan seorang lelaki Cina di kompleks sukan baru–baru ini menunjukkan perbezaan hasil kerja yang sangat ketara.

Saya membeli pelekat pangkal pada raket badminton berwarna kuning lalu diberikan kepada kedua-duanya untuk diselesaikan. Kedua-duanya membalut pangkal raket dengan pantas dan lelaki Melayu dapat menyiapkannya lebih awal. Beliau memberi kepada saya. Manakala lelaki CIna tadi masih belum siap dan beberapa kali mencuba untuk menutup bahagian akhir pelekat berkenaan.

Hasil kerja kedua-duanya ditunjukkan. Ternyata, lelaki Melayu menyiapkan tugasnya dengan pentas dan kemas sebaliknya lelaki Cina mengambil masa dan tidak kemas yang mana bahagian hujungnya tidak ditutup dengan sempurna.

Persepsi atau stereotaip terhadap kualiti kerja tidak boleh disandarkan kepada jenis kaum atau bangsa sebaliknya ia lahir daripada latihan yang diterima.

Oleh itu, jika kita hendak maju dan berjaya, biar apa pun bangsa kita, perkara yang perlu diberi perhatian adalah pendidikan dan latihan. Dua perkara ini mesti dikuasai dan insya Allah, kerja yang kita hasilkan akan menjadi lebih baik.

No comments:

Post a Comment