Tuesday, February 26, 2019

Inisiatif baru ATM Beras di masjid







Pengenalan mesin ATM Beras di masjid menjadi insiatif baru pihak berkuasa agama Islam di Kuala Lumpur untuk membantu golongan miskin dan berpendapatan rendah mendapatkan bekalan makanan keluarga. Inisiatif ini juga menjadi dimensi baru kepada masyarakat untuk bersama-sama membantu golongan asnaf membaiki kualiti hidup mereka.

Pendekatan ini dapat membantu kumpulan sasar mengurangkan kebergantungan mereka terhadap bantuan tunai yang diterima dari pelbagai agensi. Ia juga membantu mengurangkan beban kenaikan harga barang dan kos hidup di bandar.

Memberi beras adalah pendekatan terbaik yang boleh diguna pakai oleh institusi bantuan jika mahukan penerima mendapat makanan langsung berbanding pemberian wang tunai yang belum tentu digunakan untuk membeli makanan.

Pemberian beras dua kilogram untuk seminggu dapat meringankan emosi penerima yang lsudah biasa menggunakan wang tunai bagi memberi beras atau nasi. Dalam tempoh sebulan, penerima layak menerima lapan kilogram beras dan mereka boleh menambah kuantiti beras apabila mendapat wang bantuan di akhir bulan.

Kehidupan di bandar memang mencabar dan keluarga besar perlu memastikan kedudukan kewangan mereka sentiasa dalam keadaan stabil untuk perbelanjaan. Penyertaan bilangan isi rumah yang lebih ramai dapat meringankan beban keluarga namun bagi keluarga muda yang sedang membesarkan anak-anak, melakukan dua pekerjaan sehari adalah langkah menambah pendapatan keluarga.

Pengenalan gaji minimum dapat membantu keluarga miskin di bandar untuk memiliki lebih banyak wang di tangan dan mampu membeli lebih banyak barang untuk keperluan isi rumah. Di samping itu, peluang pekerjaan yang lebih banyak perlu diwujudkan supaya isi rumah mempunyai lebih banyak wang, mengelak dari merempat dan tidak tertekan kerana ketiadaan wang.

Walau bagaimanapun, pemberian barangan seperti beras dapat membantu isi rumah untuk mendapat makanan yang lebih baik dan berterusan. Kualiti kesihatan yang memuaskan dapat mengekalkan kecergasan dan keaktifan ahli keluarga untuk belajar dan bekerja seterusnya mengubah keadaan hidup.

Pengenalan mesin ATM Beras di masjid boleh menjadi ikutan kepada pentadbir masjid seluruh negara supaya mereka bersama-sama membantu kumpulan sasar yang perlukan makanan. Kita juga berharap kemudahan ini turut digunakan oleh penerima bantuan bukan Islam yang sudah tentu perlukan beras untuk dimasak bagi menghilangkan kelaparan.

No comments:

Post a Comment