Zainudin MZ, Abdul Aziz Lokoman, Zulkiflee Muhammad, Hafiz
Naqiuddin Jefri,
Nurul
Wahida Isa, Muhammad Zaim Arif Abd Razak
1.0 Pengenalan
Menurut Kamus Dewan, masyarakat
merupakan kumpulan manusia yang hidup bersama di sesuatu tempat dengan aturan
dan cara tertentu. Kebudayaan tidak wujud tanpa adanya masyarakat.Manusia
merupakan anggota masyarakat yang bertanggungjawab mencipta, mengubah, menokok
dan melestarikan budaya, menurunkannya dari generasi ke generasi untuk jutaan
tahun dalam peradaban manusia sedunia. Proses mewariskan budaya generasi yang
menurunkan budaya dan generasi yang menerima budaya. Kita perlu memahami konsep
masyarakat kerana untuk kelangsungan hidup, tiada pilihan lain melainkan hidup
secara bermasyarakat. Memahami cara hidup bermasyarakat dengan memahami budaya
masyarakat sendiri dan kaum lain dan memupuk kerjasama dalam masyarakat sendiri
dan lain.
Segregasi merujuk kepada pemisahan
atau pengasingan antara satu kumpulan etnik dengan kumpulan etnik yang lain
dalam sesebuah negara. Pemisahan itu berlaku dalam beberapa keadaan seperti
kawasan tempat tinggal, jenis pekerjaan, sistem persekolahan dan penerbitan
akhbar mengikut bahasa ibunda masing-masing.
Generasi kini, yang mewarisi konsep
masyarakat majmuk sejak merdeka masih menghadapi dilema akibat segregrasi
antara kaum. Integrasi nasional penting kerana dapat mengikis sentimen
perkauman. Nilai perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum harus
dipertahankan agar keharmonian dapat dikekalkan. Masyarakat Malaysia yang
terdiri daripada pelbagai etnik mempunyai latar belakang budaya , agama, bahasa
dan adat resam yang berbeza. Dalam hal ini, isu perpaduan dan hubungan antara
etnik merupakan agenda penting negara dalam memastikan kestabilan politik
sentiasa terjamin.
Sebelum pemodenan, sebelum
tiap-tiap anak memasuki sekolah, tidak susah membuat kawan daripada kaum dan
bangsa yang lain. Dalam masyarakat kita yang cukup majmuk, pada bila-bila masa
kanak-kanak tentulah bermain dan berborak dengan rakan seumur mereka, tidak
kira bangsa. Masalahnya muncul apabila kanak-kanak masuk sekolah. Kalau mereka
semua menghadiri sekolah yang sama, tiadalah masalah tetapi oleh kerana pihak
kolonialis enggan menyokong satu sistem sekolah untuk semua rakyat, kita sudah
biasa dengan menghantar anak-anak kita ke sekolah mengikut keturunan
masing-masing iaitu anak Melayu pergi sekolah kebangsaan, kalau anak Cina pergi
sekolah jenis kebangsaan Cina, kalau anak India pergi sekolah jenis kebangsaan
Tamil, di mana adanya perpaduan nasional? Setiap sekolah mempunyai bahasa
penghantarnya sendiri dan kokurikulum yang berbeza di antara satu sama lain.
Selain daripada sekolah, di pusat pengajian tinggi juga dapat kita lihat adanya
jurang antara pelajar Melayu, Cina dan India.
1.1 Objektif Kajian
Objektif kajian ini adalah mengenal
pasti isu-isu segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia, mengetahui
impak segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia dan mencadangkan
langkah-langkah bagi mengukuhkan lagi perpaduan antara kaum.
2.0 Metodologi Kajian
Kaedah penyelidikan ini dilakukan
untuk mendapatkan bukti, jawapan dan pandangan dari kalangan pelajar universiti
serta orang awam mengenai isu segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah
di Malaysia. Kajian ini menggunakan borang soal selidik ke atas 20 responden
yang terdiri daripada pelajar universiti dan orang awam dalam lingkungan umur
15-30 tahun dari pelbagai jenis etnik. Kaedah temu bual juga digunakan bagi menyokong
dapatan kuantitatif.
3.0 Hasil Kajian dan Cadangan
Hasil kajian dirumuskan berdasarkan
data yang diperolehi dan ditafsirkan dari jawapan borang soal selidik yang
telah diedarkan. Di Bahagian A, hasil kajian soal selidik ini telah mengumpul
maklumat daripada seramai 20 responden. Borang soal selidik yang telah
diedarkan menerima maklum balas yang positif dan kerjasama yang sangat baik.
Separuh daripada responden adalah lelaki manakala selebihnya adalah perempuan.
Anggaran umur yang telah memberi maklum balas melalui borang soal selidik majoritinya
berusia lingkungan umur 21-25 tahun dan kebanyakannya pelajar IPT. Sebilangan
besar yang telah menjawab soalan selidik ini berbangsa Melayu dan selebihnya
berbangsa India dan Cina.
Seterusnya, Bahagian B (Segregasi dalam Sistem
Pendidikan Sekolah Rendah di Malaysia) juga terbahagi kepada tiga tajuk yang
setiap satunya mempunyai tiga soalan. Soalan pertama yang melibatkan soalan
mengenal pasti isu-isu segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di
Malaysia. Antara contoh isu yang diutarakan adalah sistem pendidikan vernakular
merupakan satu isu besar berlakunya segregasi dalam sistem pendidikan di
Malaysia, pengangan agama bagi setiap kaum merupakan satu isu segregasi dalam
sistem pendidikan di Malaysia dan ketidakpercayaan ibu bapa dalam didikan
pelajaran dari sekolah berlainan kaum. Setelah kajian dibuat majoriti responden
mengatakan kedua-dua isu ini merupakan punca berlakunya segregasi dalam sistem
pendidikan sekolah rendah di Malaysia.
Soalan kedua ialah mengetahui impak
segregasi dalam sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia. Antara impak
tercetusnya segregasi dalam sistem pendidikan di Malaysia yang diketengahkan
adalah budaya segregasi di sekolah rendah mendatangkan impak yang negatif
terhadap pelajar, perbalahan antara kaum bermula daripada pengamalan budaya
segregasi di sekolah rendah dan berlaku ketidakselesaan apabila berdepan dengan
sesorang atau sekumpulan yang berlainan kaum, etnik dan agama. Daripada hasil
kajian yang diperolehi, majoriti responden bersetuju bahawa budaya segregasi
yang bermula dari sistem pendidikan sekolah rendah mampu memberikan impak yang
negatif kepada anak-anak muda pada masa akan datang apabila mereka perlu
bekerjasama melakukan sebarang aktiviti yang melibatkan gabungan pelbagai
etnik.
Soalan yang terakhir iaitu
mencadangkan langkah-langkah bagi mengukuhkan lagi perpaduan di antara kaum.
Antara langkah mengukuhkan perpaduan yang telah dicadangkan ialah pengasingan
pelajar mengikut jenis-jenis sekolah dapat membentuk moral yang baik dan
kesepakatan yang hebat dan dengan adanya program-program yang melibatkan
gabungan pelbagai kaum dapat mengukuhkan lagi perpaduan di antara kaum.
Seterusnya, kajian imi telah
meminta pendapat responden untuk memberi cadangan yang releven bagi mengukuhkan
lagi perpaduan di antara kaum di Malaysia. Antaranya ialah mengadakan aktiviti
atau program-program yang disertai oleh pelbagai kaum seperti aktiviti atau
program-program membina sahsiah, kem bina diri, gotong-royong dan lain-lain
lagi yang melibatkan kumpulan yang terdiri daripada pelbagai etnik.
Selain itu, pelajar haruslah
dididik saling bertolak ansur, tolenrasi dan menghormati adat dan budaya setiap
kaum sejak dari kecil lagi. Sehubungan dengan itu, ibu bapa haruslah memainkan
peranan yang penting dengan mendidik anak-anak mereka bergaul dengan kaum-kaum
lain supaya mereka terbiasa dengan kehidupan yang harmoni dan berbilang kaum.
Akhir sekali, sebagai rakyat Malaysia yang hidup berbilang bangsa dan kaum kita
haruslah saling menghormati antara kaum dan tidak memandang rendah kepada
kaum-kaum yang lain.
Seterusnya, meningkatkan taraf
ekonomi antara etnik dan wilayah tanpa merugikan mana- mana pihak. Kadar
kemiskinan paling tinggi adalah dalam kalangan orang Melayu yang tertumpu
kepada aktiviti pertanian tradisional. Usaha untuk menyelesaikan masalah sosial
ekonomi dan projek dirangka supaya, dapat mewujudkan peluang pekerjaan untuk semua
golongan rakyat yang menganggur, menambah daya pengeluaran dan pendapatan,
memodenkan kehidupan di luar bandar dan mangadakan suasana pekerjaan yang
mencerminkan komposisi kaum di Malaysia.
Akhir sekali, strategi media massa
dalam memainkan peranan yang berkesan bagi membantu memupuk perpaduan negara
melalui penyampaian maklumat, pembentukan sikap dan pandangan rakyat serta
penerapan nilai- nilai positif ke arah memajukan semangat perpaduan. Internet
sebagai wadah penyebaran maklumat perlu digunakan sebaik mungkin. Penerbit
majalah dan akhbar juga digalakkan memberi sumbangan kepada usaha memantapkan
perpaduan negara berdasarkan etika kewartawanan. Mereka juga dinasihatkan tidak
melanggar Akta Hasutan 1948 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 tidak
mengugat ketenteraman keselamatan negara. Seharusnya media perlu memainkan
peranan yang penting contohnya membuat hebahan dan membuat iklan-iklan tentang
perpaduan antara kaum bagi menjalinkan hubungan etnik di Malaysia.
Salah satu langkah yang sering
diperkatakan orang ramai mengenai segregrasi dalam sektor pendidikan ialah
menghapuskan sistem pendidikan vernakular. Dengan menghapuskan sistem
pendidikan begini, masyarakat Malaysia akan dapat menguatkan perpaduan antara
kaum dan bangsa. Bukanlah mahu menghapus budaya unik setiap kaum yang diajar
kepada anak-anak kecil kita, tapi ingin berkongsi budaya dan adat setiap kaum
agar dapat menerapkan sifat perpaduan masyarakat majmuk dan dapat juga
menerapkan konsep 1 Malaysia pada diri anak-anak kita dan secara tidak langsung
dapat memupuk sifat kemasyarakatan dalam diri kita juga.
4.0 Kesimpulan
Kesimpulannya, segregasi dalam
sistem pendidikan sekolah rendah di Malaysia adalah salah satu isu yang tidak
harus dipandang enteng. Dalam menempuh arus globalisasi ini, kita haruslah
sentiasa menerapkan nilai kesepaduan antara kaum tidak kira kaum Melayu, Cina
mahupun India. Dengan adanya sistem pendidikan vernakular ini hanya mampu
membuat anak-anak muda kita hanya bergaul sesama kaum mereka sahaja. Oleh itu,
cara pemikiran dan daya saing anak muda kita tidak berkembang seiring aras
pemodenan negara, mereka hanya tidak mampu berfikiran terbuka. Semua individu
dari pelbagai kaum dan bangsa harus diberi peluang pendidikan yang saksama
untuk semua rakyat dan bukan untuk sesuatu golongan yang dianggap elit sahaja.
Pendidikan sekarang yang berorientasikan peperiksaan semata-mata banyak
mengorbankan masa hadapan kebanyakan kanak-kanak di Malaysia tanpa mengira kaum.
Berdasarkan kajian ini, dapat dirumuskan bahawa sistem
pendidikan vernakular merupakan punca utama berlakunya isu segregrasi yang
sepatutnya dibendung dari bangku sekolah lagi. Kerajaan melakukan pelbagai cara
untuk mengelak perpecahan antara kaum di negara kita, tetapi masih tidak
menjadi kerana pada usia yang kecil di bangku sekolah lagi kita sudah diajar
untuk tidak bergaul sesama kaum, oleh itu kita haruslah tidak memandang enteng
terhadap isu segregrasi dalam sistem pendidikan di Malaysia ini bagi memendung
pepecahan kaum pada masa akan datang.
Rujukan
Sada Menua. (2011). Sistem pendidikan
kolonial memberikan kesan negatif terhadap hubungan etnik. Diakses dari http://ruaikenyalang.blogspot.my/2011/01/sistem-pendidikan-kolonial-memberikan.html.
Kabar PLB. (2012). Sejarah pendidikan
segregasi. Diakses dari https://kabarpendidikanluarbiasa.wordpress.com/2012/07/04/sejarah-pendidikan-segregasi/.
Noraida Asri. (2015). Implikasi segregasi
terhadap perpaduan kaum di Malaysia. Diakses dari http://www.slideshare.net/araizzsothman/implikasi-segregasi-terhadap-perpaduan-kaum-di-malaysia?from_action=save.
No comments:
Post a Comment