Zainudin MZ, Nur Izzati Mohayan, Mohamad Syafiq Zainol,
Nor Zulaika Zainol,
Muhammad Aizuddin Mohd Isa, Amirul Farhan Khairul
Shamsudin, Fathin Ahmad
1.0 Pengenalan
Tempat ibadah didefinisikan adalah sebuah tempat yang digunakan
oleh umat beragama untuk beribadah menurut ajaran agama atau kepercayaan mereka
masing-masing. Stesen minyak merupakan sebuah tempat yang menyediakan
perkhidmatan pengisian petrol untuk pengguna-pengguna kenderaan bermotor dengan
menjual bahan api atau pelincir berjenis petroleum atau minyak diesel.
Dispenser bahan api kebiasaannya dikenali sebagai pam petrol. Terdapat beberapa
jenis syarikat yang membuka stesen minyak di Malaysia, antaranya ialah
Petronas, Shell, Petron, dan Caltex. Di Malaysia, stesen minyak boleh dijumpai
dengan mudah di kawasan-kawasan bandar dan juga di kawasan rehat dan rawat
(R&R). Di samping itu, stesen minyak juga terdapat di kawasan-kawasan luar
bandar.
Selain daripada menyediakan perkhidmatan mengisi minyak kenderaan,
stesen minyak juga menyediakan kemudahan lain untuk para penggunanya. Antara
kemudahan yang disediakan adalah kedai runcit, tempat mengisi angin dan air
kenderaan bermotor, dan juga tandas. Terdapat juga beberapa stesen minyak yang
menyediakan ruang solat atau surau bagi umat Islam menunaikan kewajiban mereka.
Stesen minyak yang menyediakan kemudahan surau ini kebiasannya boleh didapati
di tempat-tempat yang sukar untuk jumpa masjid atau di tempat-tempat yang jauh
daripada masjid.
Kemudahan surau yang
disediakan di stesen minyak berbeza mengikut kelengkapan disediakan. Perkara
yang boleh diketengahkan adalah saiz surau yang disediakan dan kelengkapan yang
disediakan. Antara kelengkapan yang boleh didapati di surau adalah tempat
berwuduk, telekung, sejadah, dan cermin.
1.1 Objektif Kajian
Objektif kajian ini ialah mengetahui kewujudan surau di stesen
minyak, mengenal pasti stesen minyak
yang memiliki surau yang selesan dan cadangan menambah baik kemudahan surau di
stesen minyak.
2.0 Kaedah Kajian
Kajian ini menggunakan borang soal selidik dan temu
bual untuk mendapatkan keputusan yang lebih jelas. Responden kajian ialah 40
orang.
3.0 Hasil Kajian
3.1 Soal selidik
Jantina
Dapatan hasil kajian menunjukkan sebanyak 40 orang responden telah
menjawab soal selidik yang diberikan. Berdasarkan hasil yang diperolehi,
sebanyak 22 responden (55%) terdiri daripada lelaki, manakala bakinya iaitu
sebanyak 18 responden (45%) merupakan perempuan. Oleh yang demikian, jantina
yang dipilih perlulah seimbang agar jawapan yang diperoleh tidak memihak kepada
satu jantina sahaja.
Umur
Majoriti responden berumur dalam lingkungan umur 21 tahun hingga
25 tahun iaitu sebanyak 18 responden (45%) telah menjawab soal selidik yang
diberikan. Hal ini demikian kerana majoriti responden merupakan pelajar yang
berada di sekitar UTeM.
Status pekerjaan
Hasil kajian menunjukkan sebanyak 29 orang responden (72.5%)
terdiri daripada responden berstatus pelajar, manakala sebanyak lapan responden
(20%) yang bekerja. Baki sebanyak tiga orang (7.5%) telah dicatatkan oleh
responden yang berstatus lain-lain. Kajian ini lebih banyak menumpukan kepada
pelajar kerana mereka sering menggunakan stesen minyak sekitar Melaka.
Objektif 1: Memastikan kewujudan surau di stesen
minyak.
1. Adakah anda sedar, terdapat kemudahan surau di stesen-stesen
minyak di Melaka?
Majoriti responden telah menyatakan bahawa mereka tidak tahu
terdapatnya kemudahan seperti surau di stesen minyak sekitar kawasan Melaka.
Responden yang menyatakan mereka tidak tahu kewujudan surau di stesen minyak
telah mencatatkan sebanyak 75% yang mewakili 30 responden. Sebanyak sepuluh responden
(25%) pula menyatakan bahawa mereka sedar akan kewujudan surau di stesen-stesen
minyak terpilih di sekitar Melaka.
2. Pernahkah anda menggunakan surau di situ?
Seramai 22 responden telah mencatatkan 55% yang menunjukkan bahawa
mereka tidak pernah menggunakan surau di stesen-stesen minyak yang terpilih.
Sebaliknya, seramai 18 responden atau 45% daripada keseluruhan responden
menunjukkan bahawa mereka pernah menggunakan surau di stesen minyak tersebut.
Hal ini berlaku kerana apabila mereka mengisi minyak, mereka dapat terus
menggunakan surau di stesen minyak bagi menunaikan ibadah yang wajib dilakukan.
3. Pada pendapat anda, sesuai atau tidak sesuai surau dibina di
stesen minyak?
Sebanyak enam orang atau 15% memberi respon bahawa surau tidak sesuai
dibina di stesen minyak kerana mereka merasakan bahawa banyak masjid yang
berdekatan dengan stesen-stesen minyak tersebut. Manakala, sebanyak 33 responden
atau 85% responden memberikan jawapan sesuai untuk membina surau di stesen
minyak. Bagi responden yang menjawab sesuai, kemudahan seperti surau di
stesen-stesen minyak ini memudahkan mereka untuk menunaikan ibadah wajib.
Objektif 2: Keselesaan surau di stesen minyak
1. Adakah anda selesa menggunakan surau di stesen minyak itu?
Sebanyak 22 daripada 40 responden menjawab ya, manakala 18 responden
menjawab tidak terhadap keselesaan surau di stesen-stesen minyak. Merujuk data
yang diperolehi, responden yang menjawab ya berpendapat bahawa surau yang
digunakan cukup selesa dengan tahap kebersihan yang amat memuaskan. Walau
bagaimanapun, responden yang menjawab tidak berpendapat bahawa surau itu kurang
selesa bagi mereka kerana keadaan surau yang digunakan tidak memberi tahap
kebersihan sekaligus menyebabkan mereka tidak khusyuk semasa melakukan ibadah.
2. Adakah surau di stesen menyediakan kemudahan secukupnya?
Sebanyak 22 orang responden bersetuju bahawa surau di stesen
minyak menyediakan kemudahan yang secukupnya kerana mereka berasa selesa
menggunakan surau itu. Walau bagaimanapun, sebanyak 18 orang responden pula
menyatakan bahawa surau di stesen minyak tidak menyediakan kemudahan yang
secukupnya.
3. Perlukah anda menunggu giliran untuk solat di surau
di stesen minyak?
Carta pai di atas menunjukkan peratusan tertinggi iaitu sebanyak
60% peratus responden telah menjawab tidak perlu untuk menunggu giliran ketika
menggunakan surau di stesen minyak manakala sebanyak 40% peratus responden
menjawab bahawa mereka perlu menunggu giliran. Peratus tertinggi menjawab tidak
perlu kerana surau di stesen minyak menyediakan ruang yang mencukupi kepada
pelanggan untuk menunaikan solat. Selain itu, responden yang perlu menunggu
giliran kerana pada pelanggan yang menggunakan surau lebih ramai pada hari
minggu.
4. Senaraikan kemudahan yang terdapat dalam surau di
stesen minyak.
Sebanyak 21 responden telah memberi beberapa cadangan mereka untuk
menambah baik kemudahan yang boleh ditambah di surau stesen-stesen minyak
disekitar Melaka. Kemudahan yang paling banyak dicadangkan adalah sejadah dan
diikuti dengan ruang tempat wuduk serta telekung yang bersih kerana kemudahan
tersebut dapat menyediakan keselesaan di surau. Terdapat juga beberapa cadangan
lain untuk menambah baik kemudahan-kemudahan di surau, antaranya ialah kain
pelikat, kipas, selipar, cermin, kopiah, dan buku-buku ibadah. Cadangan yang
diberikan dapat menambah baik kemudahan di surau stesen-stesen minyak untuk
kegunaan orang ramai dan mendapat respon yang positif dari pelanggan tentang
tahap keselesaan di surau.
Objektif 3: Menambah baik kemudahan surau di stesen
minyak.
1. Adakah anda berpuas hati dengan kemudahan yang disediakan di
dalam surau berkenaan?
Berdasarkan carta pai di atas, jumlah responden yang telah
menjawab objektif tiga iaitu seramai 40 orang yang terdiri daripada 22 lelaki
dan 18 perempuan. Sebanyak 22 responden yang berpuas hati dengan kemudahan yang
disediakan. Walau bagaimanapun, sebanyak 18 responden tidak berpuas hati dengan
kemudahan yang disediakan. Kesimpulannya, dapat dirumuskan bahawa majoriti
responden berpuas hati kerana kemudahan yang disediakan cukup selesa digunakan.
Terdapat juga responden yang tidak berpuas hati kerana kekurangan kemudahan
yang terdapat di sesetengah surau di stesen minyak.
2. Setiap surau memerlukan kemudahan yang lengkap dan
selesa.
Carta pai di atas menunjukkan sebanyak 40 responden telah menjawab
soal selidik yang dinyatakan oleh kami. Soal selidik kajian ini merujuk kepada
persetujuan pernyataan bahawa setiap surau memerlukan kemudahan yang lengkap
dan selesa. Sebanyak 32 responden telah bersetuju dengan pernyataan yang
diberikan. Walau bagaimanapun, sebanyak lapan responden tidak bersetuju dengan
pernyataan soal selidik ini. Persetujuan para responden berkait rapat dengan
kekerapan mereka menggunakan surau di stesen minyak. Sebagai kesimpulan,
responden-responden yang bersetuju lebih kerap menggunakan surau yang berada di
stesen minyak dan bagi responden yang tidak bersetuju, mereka mungkin jarang
atau tidak pernah menggunakan surau di stesen minyak.
3. Adakah anda mempunyai cadangan untuk menambah baik
surau di stesen minyak?
Merujuk carta pai di atas, sebanyak 20 responden mempunyai
cadangan untuk penambahbaikan surau di stesen minyak. Sebaliknya, 20 responden
tidak mempunyai cadangan untuk penambaikan surau di stesen minyak. Responden
yang tidak mempunyai cadangan mungkin disebabkan mereka sudah berpuas hati
dengan kemudahan yang terdapat di surau stesen minyak. Responden yang mempunyai
cadangan penambahbaikan kemudahan surau di stesen minyak kerana sesetengah
surau tidak mempunyai kelengkapan yang lengkap atau tidak selesa untuk
digunakan.
4. Jika ya, sila nyatakan cadangan anda.
Soal selidik seterusnya berkait dengan cadangan untuk
penambahbaikan kemudahan surau yang terdapat di stesen minyak. Sebanyak 20 responden
iaitu separuh daripada jumlah responden telah memberi cadangan untuk menambah
baik surau di stesen minyak. Antaranya ialah menyediakan rak kasut, menyediakan
alas kaki, mengalas karpet, membesarkan surau, menyediakan telekung, pembinaan
surau dan tandas di stesen minyak perlu mempunyai jarak yang sesuai dan memperuntukkan
penghawa dingin.
4.0 Rumusan dan Cadangan
Perkhidmatan kemudahan surau yang ditawarkan oleh pengusaha stesen
minyak ini sangat penting untuk pengguna atau pelanggan. Hal ini demikian
kerana, perkhidmatan ini sering digunakan oleh pengguna dan pelanggan pada
setiap hari atau setiap masa. Faktor yang menjadi masalah kepada pelanggan haruslah
ditangani oleh pengusaha agar perkhidmatan ini lancar digunakan kepada semua
pihak. Justeru itu, khususnya stesen-stesen minyak di sekitar Melaka iaitu
Petronas, Shell, Caltex dan Petron haruslah menitikberatkan kepuasan pelanggan
yang menggunakan perkhidmatan ini.
Surau yang sempit dan tidak selesa pasti kurang
diminati pelanggan berbanding surau yang besar dan selesa serta lengkap dengan
segala kemudahan untuk menunaikan solat. Surau yang dilengkapi dengan segala
kemudahan pastinya lebih diminati pengguna serta boleh menarik lebih ramai
pengunjung Islam seperti kemudahan surau yang ditawarkan di pasar raya. Berbeza
dengan kemudahan surau sesetengah stesen minyak yang hanya ada surau tetapi
tidak memuaskan seperti ruang solat yang sempit dan menyediakan kain sejadah
dan kain telekung yang lusuh dan jarang dicuci.
Sesetengah stesen minyak juga terdapat hanya satu bilik
surau dan perlu berkongsi
antara jemaah lelaki dan perempuan serta tempat wuduk
yang terbuka dan menyebabkan jemaah perempuan perlu berhati-hati untuk
berwudhuk. Sebagai cadangan, pengusaha stesen minyak haruslah mencontohi
kemudahan surau yang terdapat di perhentian rehat dan rawat lebuh raya dari
utara ke selatan yang ditambah baik dari semasa ke semasa dengan menjamin
keselesaan pengguna. Selain itu, tahap kemudahan surau yang terdapat di
perhentian rehat dan rawat pasti diingini pengguna untuk memenuhi keperluan
ibadat supaya tanggungjawab dapat disempurnakan dengan selesa.
Rujukan
Berita Harian. (2012). Musafir perlukan ruang solat
semasa.
Jusoh, A. (1989). Pengenalan Tamadun Islam di
Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka.
Nuai, A. (2013). Tahap kepuasan pelanggan terhadap perkhidmatan
yang di tawarkan oleh pengusaha stesen minyak di Semporna. Sabah.
Rahman, L. A. (2000). Imarah Masjid Masa Kini. Melaka:
Jabatan Agama Islam Melaka.
Sinar Harian. (2010). Nasib Islam di Melaka, terdesak rumah
jadi surau.
Sinar Harian. (2015). Surau cantik di Melaka.
Taib, R. (2010). Kajian Surau dan Madrasah terpilih di
perbandaran Melaka.
Tamuri, A. H. (1989). Aktiviti dan Fungsi Surau.
No comments:
Post a Comment