Perkhidmatan
pelanggan merupakan elemen penting yang menentukan imej sesebuah organisasi.
Petugas di bahagian kaunter maklumat menjadi objek penilaian orang ramai yang
berurusan dengan mereka. Penarafan cemerlang biasanya diberikan kepada
organisasi yang mempamerkan perkhidmatan pelanggan yang mesra dan membantu
memudahkan urusan.
Dalam era teknologi
pada hari ini, setiap tindakan yang baik dan buruk petugas kaunter akan dinilai
secara langsung.
Itulah yang
terjadi kepada Imigresen Malaysia Malaysia di Johor Bharu baru-baru ini.
Tindakan ‘garang’ seorang petugas kaunter yang melentik kepala seorang
pelanggan telah menjadi tular selepas disiarkan di media sosial. Dengan
serta-merta beliau ditukarkan ke tempat lain.
Banyak organisasi
yang mempraktikkan langkah-langkah khusus bagi menjaga imej profesionalisme
kerja mereka. Bagi petugas di kaunter hadapan, mereka meletakkan individu yang
boleh mempamerkan senyuman, mesra, boleh mengawal emosi dan perwatakan kemas.
Mereka juga boleh memberi perhatian ketika menggunakan ayat-ayat yang sesuai
dengan pelbagai ragam pelanggan.
Ada juga yang
membuat pelaburan dengan menghantar pekerja menghadiri kursus-kursus etika di
kaunter, kemahiran berkomunikasi dan penampilan imej. Pelaburan yang besar
dalam perkhidmatan pelanggan dapat meningkatkan imej organisasi ke tahap yang
lebih baik dan dihormati.
Jabatan Imigresen
Malaysia juga perlu memikirkan pelaburan seperti ini supaya imej jabatan
itu dapat diubah. Mungkin juga mereka boleh adakan kempen bersopan santun dalam
kalangan anggota jabatan supaya budaya ini dapat dikongsi bersama.
Berhadapan dengan
orang ramai yang berbeza latar belakang, bahasa, budaya dan tahap pendidikan
juga memerlukan teknik layanan yang berbeza. Bahagian Pengurusan Sumber
Manusia Jabatan Imigresen Malaysia patut berfikir untuk merombak kembali
bentuk kursus sedia ada supaya dapat dimasukkan elemen-elemen kemanusiaan dalam
setiap anggota kerja.
Perkhidmatan
pelanggan yang baik dapat menggambarkan cara fikir dan budaya kerja
anggota-anggotanya. Tidak perlu memiliki sistem dan teknologi yang canggih jika
organisasi menyimpan pegawai yang garang, emosional dan mementingkan diri
sendiri.
No comments:
Post a Comment