Saturday, June 16, 2018

Kedai dobi layan diri







Terdapat garisan kuning yang bertanda ‘sila buka kasut (shoes not allowed)’ di kedai dobi layan diri ini tetapi dua orang pengguna memakai selipar sambil duduk di atas bangku panjang yang disediakan. Kedua-duanya leka bermain ‘mobile legend’. Salah seorang daripadanya menghisap vape. Gelarannya adalah ‘Gemok’.

Terdapat papan tanda yang melarang pengguna menghisap rokok tetapi Gemok tidak mengendahkannya.

Kebanyakan kedi dobi layan diri 24 jam mempunyai peraturan sendiri untuk menjaga kebersihan dan keselesaan pengguna mereka. Notis dan makluman yang diletakkan pada dinding kedai adalah untuk perhatian pengguna dan wajar diikuti. Ia juga sebagai tarikan kerana kedai dobi tanpa peraturan menyebabkan ruang kedai tidak terurus, bersepah dengan sampah dan comot.

Di Bukit Beruang sahaja terdapat enam buah kedai dobi layan diri 24 jam. Setiap satunya memiliki keunikan masing-masing. Walaupun kawasan ini kecil, jumlah kedai dobi yang banyak menunjukkan terdapat permintaan yang tinggi. Kawasan sekitar ini didiami pelajar universiti, kolej komuniti, ekspatriat dan penduduk yang bekerja.

Tambahan pula keadaan cuaca yang tidak menentu meningkatkan penggunaan kedai dobi khususnya untuk mengering pakaian.

Berbalik kepada ragam pengguna, keprihatinan pengguna terhadap berkongsi hak bersama amat penting supaya kedai dobi layan diri ini dapat memberi manfaat berterusan. Sebab itulah setiap pengguna wajar mengikuti peraturan bersama supaya keadaan ruang kedai dobi berada dalam keadaan bersih dan berfungsi dengan baik.

Pengguna yang tidak memiliki kesedaran sivik sepatutnya dididik supaya menghargai perkhidmatan kedai dobi layan diri ini. Nasihat dan teguran boleh dijadikan sebagai saluran utama mengubah sikap dan pemikiran mereka.

Kedai dobi layan diri boleh terus berkembang pada masa hadapan kerana ramai orang yang bekerja tidak tentu masa. Ada juga yang membuat kerja lebih daripada satu pekerjaan yang memerlukan mereka bertukar pakaian setiap hari. Keadaan cuaca yang panas dan lembap tidak menentu turut menyumbang kepada kekerapan orang ramai menggunakan kedai dobi layan diri ini di samping cucian dan pengeringan pakaian yang memuaskan.

Pihak berkuasa tempatan boleh mengambil bahagian dalam memberikan nilai kekemasan dan kecekapan perkhidmatan kedai dobi layan diri supaya pengguna mendapat perkhidmatan setanding dengan nilai yang dikeluarkan. Pertandingan kebersihan, kekerapan penggunaan dan tanggungjawab sosial menjadi perkiraan kerana ada dalam kalangan pengusaha kedai dobi ini yang mendapat untung besar.

Sebelum ini kita hanya mendengar syarikat-syarikat besar yang melakukan tanggungjawab sosial, namun inisiatif boleh diambil untuk menggalakkan syarikat-syarikat kecil seperti kedai dobi layan diri menyumbang kembali kepada komuniti sekitar.


No comments:

Post a Comment